گروه سیاسی - مجید مهرابی دلجو: یک هفته بعد از تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس در مجلس، در فاصله یک هفته مانده به سالروز شهادت 3 دانشجوی ایرانی در سال 1332 و در سالروز ترور شهید دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان، دانشجویان معترض به سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس از یک طرف به سفارت بریتانیا وارد شدند و از سوی دیگر باغ قلهک را تسخیر کردند و پرچم انگلستان را آتش زدند.

معترضان

انگلیسی‌ها پیش از آنکه تجمع سه شنبه برگزار شود، بیانیه‌ای را منتشر کردند که رگه‌هایی از شیطنت را هم می‌شد در آن یافت. آنها در پیش‌فرضی تجمع خودجوش دانشجویان را، «تظاهراتی برنامه‌ریزی شده» که در رسانه‌های دولتی ایران درباره آن اطلاع‌رسانی شده بود، نامیدند و چنین تجمعی را صرفا حاصل اطلاع‌رسانی رسانه‌های دولتی جلوه دادند.

تجمع دانشجویان بعدازظهر سه شنبه در حضور خبرنگاران خارجی و داخلی آغاز شد. معترضان با دردست داشتن تصاویری از شهیدان دکتر علیمحمدی و شهریاری و همچنین تصاویر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، ابتدا پرچم بریتانیا را مقابل سفارت آتش زدند. دقایقی بعد دانشجویان معترض به سیاست‌های خصمانه انگلیس علیه کشورمان وارد این سفارت شدند، تابلویی را که تصویر ملکه انگلستان روی آن نقش بسته بود سرنگون کردند، پرچم انگلیس را پایین کشیدند و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوردند.

همزمان با این حرکت، عده‌ای از دانشجویان نیز به سمت باغ قلهک حرکت کردند و این باغ پرحرف و حدیث را که از سال 84 طرح غصبی بودنش را برخی ارگان‌های داخلی پیگیری می‌کنند، به‌تصرف در آوردند.

دانشجویان نماز مغرب و عشا را سه شنبه در محوطه سفارت انگلیس و باغ قلهک اقامه کردند. وزارت خارجه انگلیس صبح سه شنبه در بیانیه‌اش نوشت که منتظریم تا مقامات ایران اقدامات لازم برای هدایت و مدیریت این تظاهرات را برعهده گیرند و تضمین ‌ کنند که کارکنان سفارت انگلیس در تهران و ساختمان سفارتخانه انگلیس کاملاً مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

31 سال پس از اشغال سفارت ایران

چنین هیاهویی از سوی وزارت خارجه انگلیس پیش از یک تجمع خودجوش دانشجویی در حالی صورت گرفته است که در اردیبهشت ماه سال59 وقتی 6 اشغالگر سفارت کشورمان در لندن را اشغال کردند، دولت مارگارت تاچر نخست‌وزیر وقت انگلیس تا 5 روز هیچ واکنشی نشان نداد و سکوت کرد تا آنکه عباس لواسانی و علی صمدزاده، دو نفر از کارکنان سفارت کشورمان در این حادثه به شهادت رسیدند.

ترور؛ راه حل غیر دیپلماتیک!

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود را کاملا مبری از دست داشتن در ترور دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان دانسته است اما سال گذشته و 2 روز پیش از ترور شهریاری، جان ساورز رئیس سازمان جاسوسی انگلیس (MI6) گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران را با راه‌حل‌هایی غیردیپلماتیک باید متوقف کرد. انگلیس یک روز قبل از این تجمع هم اعلام کرده بود که با سفیران کشورهای اروپایی درباره اقدامی که مجلس شورای اسلامی انجام داده و طرح کاهش رابطه با انگلیس را به تصویب رسانده، جلسه‌ای گذاشته و تصمیم‌گیری خواهد کرد.

3 بار ورود و خروج

نیروی انتظامی کشورمان سه شنبه با ورود به جریان، قصد بیرون آوردن دانشجویان از داخل سفارت را داشت. با فشار نیروی انتظامی یک بار درب سفارت انگلیس در تهران روی دانشجویان بسته شد اما به‌رغم فشار شدید نیروی انتظامی، دانشجویان تهرانی برای بار دوم وحتی سوم وارد سفارت انگلیس شدند.

براساس گزارشی که برخی سایت‌های خبری منتشر کردند کارمندان سفارت انگلیس دقایقی پیش از ورود دانشجویان به این سفارت، سفارتخانه را ترک کردند اما گفته شده است 5 نفر از دیپلمات‌های انگلیسی در این ماجرا دستگیر شده و برخی اسناد و مدارک هم از محل سفارت به بیرون منتقل شده است.

با اوج گرفتن ماجرا، سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و سردار رادان با حضور در محل از تجمع‌کنندگان خواست به تجمع خود پایان دهند.

دانشجویان معترض در نخستین بیانیه خود ضمن تاکید بر این نکته که تسخیر این سفارتخانه با تاخیری 33 ساله و به‌صورت خودجوش صورت گرفته است، بر ضرورت قطع رابطه با رژیم استعمارگر انگلیس تأکید کردند اما سرانجام گروهی که خود را شورای متحصنین در سفارت انگلیس می‌خواندند با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان دادند.

آخرین اخبار

وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای از آنچه رفتارهای غیرقابل قبول معدودی از معترضین تجمع‌کننده مقابل سفارت انگلیس خواند ابراز تاسف کرد. 

خبرگزاری سی‌ان‌ان بیانیه وزارت خارجه انگلیس را منتشر کرد که مدعی شده بودند در نتیجه حمله بخشی از تظاهرات کنندگان به ساختمان سفارت انگلیس در تهران املاک آنها تخریب شده است.

دانشجویان 5 نفر از کارمندان باغ قلهک را که دستگیر کرده بودند به نیروی انتظامی تحویل دادند. تعدادی از دانشجویان طی درگیری با ناجا در سفارت مجروح و بازداشت شدند.

در بحبوحه حوادث سه شنبه علی لاریجانی رئیس مجلس، ‌قانون کاهش رابطه با رژیم سلطنتی انگلیس را برای اجرا به رئیس‌جمهور‌ کشورمان ابلاغ کرد.

کد خبر 152617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز