سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

خرم آباد: در حالی معابر و خیابان‌های شهرهای استان لرستان به محل امنی برای متکدیان تبدیل شده است که هرکدام از آنها برای خودشان سرقفلی دارند و با هزینه‌های زیاد آن را واگذار می‌کنند!

 به گزارش مهر، تکدی‌گری به‌عنوان یکی از عواملی که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی دیگری را در پی داشته باشد امروز در سطح استان لرستان مطرح است که به‌نظر می‌رسد چاره‌اندیشی برای رفع این معضل باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تکدی‌گری عملی مجرمانه است که در حاشیه آن، افراد متکدی می‌توانند به کارهای ناهنجار اجتماعی دست بزنند که عواقب وخیمی در جامعه به‌دنبال خواهد داشت. مدیرکل امور اجتماعی استان لرستان در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان در سخنانی با انتقاد از عدم‌حضور مدیران دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی متکدیان اظهار داشت: در مصوبات جلسه گذشته ستاد ساماندهی متکدیان، صدا و سیمای مرکز لرستان موظف شد که در معرفی تکدی‌گری به‌عنوان یک معضل اجتماعی به تهیه فیلم، عکس و مستند اقدام کند.احمد وفایی افزود: درحالی‌که دفتر امور اجتماعی استانداری لرستان پیش از تشکیل جلسه، چندین مرتبه با صدا و سیمای استان برای حضور در جلسه و ارائه عملکرد مکاتبه کرده است اما متأسفانه امروز شاهد هستیم که مدیرکل صدا و سیما در جلسه حضور نیافته‌اند. وفایی با بیان اینکه مصوبات جلسه و امور مربوط به ستاد به‌خوبی صورت نمی‌گیرد افزود: به‌منظور مشخص شدن مشکلات موجود در این زمینه و علت حضور دوباره متکدیان در معابر و خیابان‌ها، کارشناسانی برای تحقیقات میدانی از دستگاه‌های مختلف مشخص کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه کارشناس ما به این نتیجه رسیده است که ناهماهنگی میان ادارات و ‌انجام نشدن غربالگری باعث ایجاد این وضعیت نابسامان شده است، تصریح کرد: ناهماهنگی بین ادارات استان در زمینه ساماندهی متکدیان باید رفع شود.

بازداشت یک شبه متکدیان حرفه‌ای!

وفایی اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد این بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگی بین ادارات نباشیم و جلسات فرمانداری‌ها در این زمینه به‌صورت مرتب برگزار شود.‌ الهیار گودرزی شهردار شهرستان بروجرد نیز در سخنانی با اشاره به دستگیری 11نفر متکدی حرفه‌ای و تحویل به دستگاه قضایی برای دادن حکم این افراد اظهار داشت: متأسفانه متکدیانی را که دستگیر کرده بودیم تنها یک شب در بازداشتگاه نگهداری شدند و سپس آنها را در سطح شهر رها کردند.

خلأ قانونی برای بازداشت متکدیان

مهدی محمدیان، دادیار دادسرای استان لرستان و جانشین دادستان خرم آباد در سخنانی با اشاره به اینکه طبق قانون، موضوع تکدی‌گری و مشخص کردن مجازات برای آنها در صلاحیت شورای حل اختلاف است و دادسرا به هیچ عنوان دخالتی در این بحث ندارد اظهار داشت: با توجه به اینکه شورای حل اختلاف قدرت لازم برای مقابله با این موضوع را ندارد در نتیجه ما با یک خلأ قانونی در این زمینه مواجه هستیم. وی با بیان اینکه اصل قانون بر این است که مکانی برای نگهداری متکدیان وجود داشته باشد یادآور شد: باید اعتبارات لازم برای ایجاد چنین مکانی فراهم شده تا مشکل تکدی‌گری حل شود. محمدیان ادامه داد: هر متکدی حرفه‌ای را که به ما معرفی کنند تعیین مجازات برای وی در صلاحیت ما نیست و تنها درصورتی‌که در گزارشی که برای دادسرا می‌آید گفته شود که فرد جرم دیگری علاوه بر تکدی‌گری دارد مثل مزاحمت برای مردم، دادسرا می‌تواند برای این فرد مجازات تعیین کند.

همه وظایف خود را فراموش کرده‌اند

حسین رحیمی، مدیرکل بهزیستی استان لرستان نیز در این جلسه گفت: وظایف و امور مربوط به متکدیان، بیشتر برعهده فرمانداری و شهرداری است و سازمان بهزیستی تنها عضوی از ستاد ساماندهی متکدیان است و وظیفه آن ساماندهی متکدیان نیست. وی اظهار داشت: در جلساتی که تشکیل می‌شود همه حضور دارند اما بعد از جلسه همه وظایف خود را فراموش می‌کنند و تنها ما می‌مانیم.رحیمی با بیان اینکه سازمان بهزیستی از بیش از 80 نفر از متکدیان در سال‌جاری تعهد گرفته و آنها را شناسنامه دار کرده است یادآور شد: از این تعداد تنها 9نفر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند.رحیمی تصریح کرد: این متکدیان به مستمری‌ای که از بهزیستی یا کمیته امداد می‌گیرند راضی نیستند و به تکدی‌گری ادامه می‌دهند. مدیرکل بهزیستی استان لرستان در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون 2مرکز گذر شبانه در خرم‌آباد برای متکدیان داریم گفت: تا‌کنون 107‌نفر زن و مرد از امکانات موجود در این مراکز از جمله غذا، جای خواب و حمام استفاده کرده‌اند.

متکدیان منظم!

غلامرضا متقی، مدیرکل کمیته امداد استان لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه کمیته امداد هیچ مسئولیتی درخصوص متکدیان ندارد اظهار داشت: بیشتر مسئولیت در این زمینه از نظر سازمانی برعهده شهرداری و بهزیستی است اما کمیته امداد تاکنون در این خصوص همکاری کرده است. وی با بیان اینکه متکدیان از کارمندان رسمی نیز منظم‌تر هستند و از صبح زود تا شب در معابر و خیابان‌ها حضور دارند، ادامه داد: برخی از متکدیان نیز سرقفلی دارند و سرقفلی خود را با قیمت‌های بالا واگذار می‌کنند. متقی با بیان اینکه متکدیان با نصیحت، دست از کار خود برنمی‌دارند یادآور شد: نیروی انتظامی باید آنها را جمع‌آوری کند و ما نیز در بحث تکدی‌گری به‌عنوان یک معضل اجتماعی همکاری خود را ادامه می‌دهیم.

متلک‌های متکدیان به معاون‌شهردار!

در بخش دیگری از جلسه، معاون شهردار خرم آباد با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری استان این است که با همکاری نیروی انتظامی استان، متکدیان را جمع‌آوری کند اظهار داشت: برخی از متکدیان را بیش از 20‌بار گرفته‌ایم و دوباره رها شده‌اند به‌طوری‌که الان‌وقتی این متکدیان من را در خیابان می‌بینند و می‌گویند «باز هم ‌سری به مرکز نگهداری بزنیم؟»

کد خبر 152517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز