همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که تنها تعهد سیاسی قوی‌تر به سلامت کودکان می‌تواند مانع افزایش خطرناک در میزان مرگ و میر آنها در دوران بحران اقتصاد جهانی شود.

children

به گزارش خبرگزاری فرانسه مارگرت چان دبیرکل سازمان جهانی بهداشت  در افتتاحیه گردهمایی درباره سلامت مادر و کودک در تاشکند پایتخت ازبکستان گفت میزان مرگ میر کودکان در دهه گذشته به پایین‌ترین حد در بیش از یک نسل رسیده است.

چان گفت: "در طول دهه گذشته شمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال برای اولین بار در تقریبا شش دهه به زیر 10 میلیون نفر در سال رسیده و همچنان در حال کاهش است. اکنون این رقم 7.6 میلیون مورد مرگ و میر در سراسر جهان است."

به گفته او همچنین در این دوره بیشترین کاهش مرگ و میر مادران در آسیای شرقی و آمریکای شمالی رخ داده است که حدود 60 درصد بوده است.

اما چان هشدار داد حتی کشورهای ثروتمند اخیرا پیشرفت بیشتری در این زمینه گزارش نکرده‌اند، و اوج گیری قیمت مواد غذایی را نشانه‌ای نگران‌کننده  خواند.

او گفت آنچنان که سابقه تاریخی نشان می‌دهد در دوران‌های بحران اقتصادی توجه به مرگ و میر کودکان و مادران دیگر در راس اولویت‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد.

رئیس‌جمهور ازبکستان، اسلام کریموف، در ابتدای این مراسم متعهد شد در سال‌های آینده 1.5 میلیارد دلار دیگر برای مراقبت بهداشتی مادران و کودکان اختصاص دهد. 

گروه‌های طرفدار حقوق بشر اخیرا از برنامه تنظیم خانواده ازبکستان که ادعا می‌شود شامل عقیم کردن اجباری زنان است، مورد انتقاد قرار داده‌اند. وزارت بهداشت ازبکستان مکررا این اتهام را رد کرده است.

کد خبر 152377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز