همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: کتابخانه ملی مرکزی رم در سال ۱۸۷۵ تأسیس شد

کتابخانه ملی رم

در کشور ایتالیا 10 مؤسسه وجود دارد که دارای عنوان کتابخانه ملی هستند و یکی از شاخص‌ترین آنها کتابخانه ملی رُم است.

کتابخانه ملی رم -عکس از سایت کتابخانه ملی رم

منابع اولیه این کتابخانه، مجموعه‌های شامل نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ قدیم و کتاب‌های معمولی چاپی از کتابخانه‌هایی بود که زمانی به فرقه‌های مذهبی تعلق داشت.

وب‌سایت: کتابخانه ملی رم

کتابخانه ملی مرکزی رم ابتدا در کالج رم آنتیک، جایی که قبلا نیز کتابخانه بود برپا شد. بعد از گذشت یک قرن در 31 ژانویه سال 1975 محل جدید کتابخانه در فضای وسیع و باستانی کسترو پرتوریو افتتاح شد.

در سال 2001 پروژه عظیم بازسازی معماری ارزشمند آن آغاز شد تا آن را به شکل معقول و منطقی در جهت ایجاد فضای لازم برای ارایه خدمات، مناسب گرداند.

این کتابخانه از 3 قسمت مجزا تشکیل شده است: بخش خوانندگان، دفاتر کارکنان، و مخزن کتاب، که روی هم فضایی به مساحت بیش از ۰۰۰‚۴۰ متر مربع را اشغال می‌کنند. این کتابخانه شامل قانون واسپاری مصوب 1886 و تغییرات بعدی آن است.

کتابخانه ملی رم که نام رسمی آن کتابخانه مرکزی ملی امانوئل دوم است با همتای خود، یعنی کتابخانه ملی شهر فلورانس، در زمینه تهیه کتابشناسی‌هایی از منابع ایتالیایی و خارجی همکاری نزدیک دارد.

کتابخانه ملی رم دارای بیش از 5/5 میلیون جلد از منابع گوناگون است و در زمینه امانت منابع فعالیت می‌کند.

مجموعه‌های کتابخانه ملی مرکزی رم حاوی ۰۰۰‚۴۰۰‚۵ تک‌نگاشت،۰۰۰‚۵۵۰ جلد پیایند، بیش از ۰۰۰‚۸۴ نسخه خطی، در حدود ۲۰۰۰ کتاب چاپ قدیم، ۰۰۰‚۲۶ کتاب، ۰۰۰‚۲۲ پایان‌نامه، ۰۰۰‚۱۷۵ میکروفیلم، و بیش از ۶۰۰۰ نوار صوتی است.

کتابخانه ملی رم، یکی از مجموعه‌های بسیار جالب و مشهور در سراسر جهان است. این مجموعه حاوی نسخه‌های خطی، دستنوشت‌‌های نویسندگان، کتاب‌ها، عکس‌ها و طراحی‌های مربوط به رم از قرن ۱۶ به بعد است.

بخش مربوط به اسلاوها یکی از مشهورترین مجموعه‌ها در کشورهای غربی است و حاوی کتاب‌ها و پیایندهایی است که از مجموعه‌های کتابخانه‌های تخصصی، از جمله کتابخانه «انجمن یو آر اِس ‌اِس» به کتابخانه آورده شده‌اند.

مجموعه‌های شرقی کتابخانه رم مربوط به خاور دور و نزدیک می‌باشند و حاوی کتاب‌ها، نقشه‌ها و نسخه‌های خطی عربی، فارسی، ژاپنی و چینی هستند که رابطه تاریخی بین ایتالیا و فرهنگ شرق (از قرن ۱۶ تا ۱۹) را نمایان می‌سازند.

کد خبر 152244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز