عباس ثابتی‌راد: سال‌هاست توسعه فضای سبز در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. بیش از هزار و 770پارک و بوستان در جای‌جای شهر تهران در طول سال‌های گذشته احداث شده است و هر روز نیز بوستانی جدید در گوشه‌ای از پایتخت به بهره‌برداری می‌رسد.

 سازمان پارک‌ها و فضای سبز برای گسترش و توسعه علاقه شهروندان به گل و گیاه هرساله چند نمایشگاه گل و گیاه برگزار می‌کند و تلاش دارد تا تهران را فضایی دلپذیرتر برای زندگی کند. در این میان شنیدن قطع 310 درخت در باغی قدیمی باعث می‌شود تا سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری برای احقاق حقوق مردم اقدام کند. در همین رابطه با مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری به گفت‌و‌گو نشستیم. علی‌محمد مختاری قطع درختان باغ قلهک را اقدامی علیه منافع عموم شهروندان دانست و بر وظیفه‌اش که پیگیری حقوق مردم تهران است تاکید کرد. آنچه در پی می‌آید متن گفت‌وگوی همشهری با این مقام مسئول است که می‌خوانید.

علی‌محمد مختاری در حفاظت و توسعه فضای سبز تهران سابقه‌ای طولانی دارد. او طراح پارک ملت بوده و بسیاری از پارک‌های تهران را نیز طراحی کرده است. تازه‌ترین اقدام وی برای ساخت پارک در پایتخت، احداث بوستان ولایت بوده است. هنگامی که از وی در مورد لزوم توسعه فضای سبز در شهر تهران می‌پرسیم می‌گوید: فضای سبز علاوه بر اینکه به زیبایی شهر می‌افزاید باعث می‌شود تا از طریق جذب آلاینده‌ها هوای شهر را پاک‌تر کند؛ به عبارت بهتر فضای سبز علاوه بر ایجاد طراوت و نشاط در میان ساکنان شهر به تامین سلامت آنان کمک می‌کند. فضای سبز همچنین آلودگی صوتی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. در شهرهای بزرگ که از آسفالت، بتن و آهن پوشیده‌شده این فضای سبز است که باعث ایجاد نوعی تعادل بصری در شهر می‌شود.

تردیدی نیست که شهرها بدون فضای سبز مناسب، مکان‌هایی تحمل‌ناپذیر خواهند بود، تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران معتقد است: شهر تهران به خاطر معماری ناهمگون، تعدد آلاینده‌ها و تراکم جمعیت به فضای سبز بیشتری نیاز دارد. سازمان پارک‌ها به همین دلیل در طول بیش از 50سال به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش به توسعه فضاهای سبز همت گمارده است؛ چراکه فضای سبز را نیازی حیاتی برای شهروندان می‌داند. احداث بیش از هزار و 770پارک و بوستان شهری و 35هزار هکتار جنگل‌کاری پیرامون شهر و توسعه پارک‌های جنگلی، همراه با اجرای پروژه‌هایی همچون طرح جامع آب‌خام فضای سبز تهران و بسیاری اقدامات فرهنگی، علمی و اجتماعی نشانی از اهمیت توسعه فضای سبز در تهران است.

وی به افزایش سرانه فضای سبز اشاره می‌کند و می‌افزاید: مجموعه اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز باعث شده است تا سرانه فضای سبز در شهر تهران به 2 /13مترمربع برسد که با توجه به اقلیم خشک و نسبتا کم باران تهران، آمار قابل توجهی است.

مختاری حساسیت نسبت به توسعه فضای سبز در تهران را بسیار بالا می‌داند و می‌گوید: ده‌ها طرح پژوهشی برای بهبود فضای سبز تهران تهیه و اجرا شده و صدها عنوان و دستورالعمل کاربردی نیز به مرحله اجرا درآمده است. مجموعه این اقدامات سبب شده تا نگاه و طرز تلقی شهروندان نسبت به فضای سبز دچار تحول اساسی شود به نحوی که در حال حاضر همشهریان تهرانی مهم‌ترین شریک و پشتیبان ما در حفظ و نگهداری فضای سبز هستند. وی معتقد است: اصولا دغدغه شهروندان برای حفظ و حراست از منابع ارزشمند اگر بیشتر از مسئولان نباشد، کمتر هم نیست. امروزه شهروندان ما خودشان مروج توسعه فضای سبز شده‌اند و با حساسیت زیادی در مقابل هر اقدامی که موجب وارد آمدن لطمه به درختان و گیاهان شود واکنش نشان می‌دهند.

علی‌محمد مختاری نمونه واکنش جدی مردم را در باغ قلهک می‌داند و می‌گوید: مبنای اطلاعات ما از قطع درختان در باغ قلهک اطلاعات مردمی بود. مردم در اعتراض به قطع درختان باغ قلهک به شهرداری اعتراض کردند و شهرداری نیز خواست شهروندانش را اجابت کرد و از عاملان قطع درختان باغ قلهک به قوه قضاییه شکایت کرد.به گفته مختاری از نظر سازمان که متولی فضای سبز شهری است، همه در مقابل قانون برابر هستند؛ از نظر ما درخت یک موجود زنده و باارزش است و باید بر اساس قوانین با کسانی که به درختان خسارت وارد می‌کنند یا موجب خشک‌شدن یا قطع آنها می‌شوند برخورد شود.

سخن پایانی مختاری به این موضوع اختصاص دارد که براساس دستور شهردار پایتخت، پرونده باغ قلهک هم اکنون در قوه قضاییه در حال رسیدگی است. ما هم این قول را به شهروندان تهرانی می دهیم که تا احقاق حقوق پایمال شده‌شان این موضوع را پیگیری کرده و با قاطعیت با خاطیان برخورد خواهیم کرد؛ حال این خاطیان در هر مقام و منصبی که باشند.

بهانه‌های تازه، نه ادله محکم

پس از شکایت شهرداری تهران از سفارت انگلیس، این سفارتخانه بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: « این گزارش‌ها به هیچ وجه صحت نداشته و سفارت بریتانیا اقدام به قطع درختان [باغ قلهک] نکرده است. حدود 3سال پیش، منبع آب باغ قلهک به‌دلیل توسعه متروی تهران قطع شد. این قطع آب به‌نحوی جدی سلامت درختان این مجموعه را تحت‌تأثیر قرار داد. متأسفانه به همین دلیل ٣١ اصله درخت خشک و یا تا حدی ضعیف شدند که توفان موجب افتادن آنها شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در واکنش به بیانیه سفارت انگلیس در مورد قطع درختان باغ قلهک ضمن رد ادعای این سفارت و فرار به جلو دانستن این بیانیه عنوان کرد: ادعای عجیب و مضحک قطع درختان قطور و قدیمی در یک باغ و به‌صورت همزمان آن هم به‌دلیل توفان لطیفه‌ای بیش نیست.

علی‌محمد مختاری با بیان این مطلب گفت: متأسفانه در باغ قلهک بیش از ۳۱۰درخت قطور و قدیمی قطع و یا خشک و سوزانده شده است. وی گفت: همانطور که در قانون مذکور آمده هر کس درختان موضوع ماده یک قانون یاد شده را عاملا و عامدا و برخلاف قانون قطع کند و یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم سازد

علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به پرداخت جزای نقدی محکوم شده و درصورتی که قطع درخت بیش از ۳۰ اصله باشد به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم می‌شود. براساس دستور ویژه شهردار تهران مبنی بر شکایت شهرداری از سفارت انگلیس در حال حاضر تیمی متشکل از زبده‌ترین وکلا و حقوق‌دانان برای احقاق حقوق شهروندان تهرانی مشغول پیگیری موضوع هستند. مختاری در واکنش به بیانیه سفارت انگلیس در مورد قطع درختان باغ قلهک عنوان کرد: مقامات سفارت انگلیس فراموش کرده‌اند که ایستگاه متروی قلهک در سال ۸۸ افتتاح شده است در حالی که ما از گزارش‌هایی موثق مبنی بر خشکاندن، قطع و آتش زدن درختان در سال ۹۰ صحبت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه لندن باید بداند دورانی که می‌توانست هر کاری در تهران انجام دهد به پایان رسیده است تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد این بیانیه در لندن تهیه شده نه در تهران. چرا که اگر کسی با اقلیم تهران آشنا باشد درک می‌کند چنین توفانی با این قدرت در قرن گذشته در تهران رخ نداده است.

کد خبر 152184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز