مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای روسی «سایوز» امروز، سه‌شنبه، با موفقیت در قزاقستان فرود آمده و سه سکنه ایستگاه فضایی بین‌المللی را به زمین بازگرداند

فرود فضاپیمای روسی در قزاقستان

مایک فوسوم از ناسا، ‌ساتوشی فوروکاوا از ژاپن و سرگئی وولکوف از روسیه، پس از 165 روز سکونت در ایستگاه بین المللی فضایی در ساعت 2:29 صبح سه شنبه به وقت گرینویچ با فضاپیمای سایوز TMA-02M در استپ‌های یخ‌زده قزاقستان فرود آمدند.

به گفته مقامات ناسا، این فضاپیما بر روی کناره آن فرود آمده بود که در آب ‌و هوای سرد و پر باد منطقه موضوع عجیبی نبوده و البته آسیبی به فضانوردان وارد نکرده است.

فوسوم، فرماندهی ماموریت 29 ایستگاه را بر عهده داشت که پیش از ترک مدارگرد، آن را به دان بورباک از ناسا که هفته گذشته به همراه آنتون شکاپلروف و آناتولی ایوانیشین روسی به عنوان سکنه جدید به ایستگاه بین‌المللی اعزام شده ‌بودند، اعطا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تیم جدید قرار است تا ماه مارس در ایستگاه باقی مانده و به انجام آزمایش‌هایی بپردازند.

البته آنها این مدت را به تنهایی نگذرانده و در ماه دسامبر دون پتیت آمریکایی، اولگ کوننکوی روسی و آندره کویپرس هلندی به آنها خواهند پیوست.

ماموریت 29 به فرماندهی فوسوم آخرین ماموریت ایستگاه فضایی محسوب می‌شود که در آن به میزبانی یکی از شاتل‌های ناسا پرداخته است.

ناسا برنامه 30 ساله شاتل خود را در ماه ژوئیه به پایان رسانید.

اکنون تنها راه ارتباطی سازمان‌های فضایی با ایستگاه بین‌المللی، فضاپیماهای روسی سایوز هستند تا وقتی که صنعت فضایی خصوصی آمریکا، نمونه‌های پروازی خود را آماده کنند.

ناسا تاکنون به تامین بودجه چند شرکت تجاری خصوصی برای ساخت فضاپیماهای جدید با امکان سفر به فضای عمیق و سیاره مریخ پرداخته است.

کد خبر 151876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز