سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اهمیت گنجاندن روغن خوراکی سالم در برنامه غذایی روزانه بر کسی پوشیده نیست.

8 نوع روغن خوراکی

به نوشته سایت «MSN»، برخی روغن‌ها سرشار از چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس هستند که سبب بروز کلسترول بالا، مشکل قلبی و چاقی مفرط می‌شوند. بنابراین لازم است از روغن مناسبی برای پخت و پز استفاده کرد که حاوی چربی اشباع نشده باشد زیرا این نوع چربی کاهش دهنده کلسترول است و مانع از بروز ناراحتی قلبی می‌شود.

در این مطلب به 8 نوع روغن سالم و روش استفاده از آن‌ها اشاره شده است.

* روغن زیتون؛روغن زیتون انواع و اقسام مختلفی دارد و سرشار از چربی‌های اشباع نشده است. کاهش دهنده کلسترول مضر و افزایش‌دهنده کلسترول مفید است. برای پخت غذاهای سبک بسیار مفید است. هنگام پخت مرغ یا انواع سبزی‌ها جایگزین مناسبی برای کره و روغن نباتی به حساب می‌آید. طعم دهنده عالی سوپ و ماهی کباب شده نیز است.

* روغن کانولا: برای سرخ کردن، تفت دادن کوتاه مدت سبزی، پخت نان و کیک و کباب کردن مناسب است. آن را جایگزین کره، مارگارین یا روغن نباتی کنید. روغن کانولا علاوه بر پایین بودن میزان چربی های اشباع شده، به غذا طعم خوبی می‌دهد.

* روغن آفتاب گردان؛ سرشار از مواد مغذی و مفید است و برای پخت نان، کیک و غذاهای سرخ کردنی مناسب است.

* روغن بادام: روغن سبک و آسان برای پخت است . به علت بالابودن نقطه دود، برای سرخ کردن گوشت مناسب است. نقطه دود، دمایی است که روغن شروع به سوختن می‌کند.

* روغن ذرت؛ برای سرخ کردن غذا بسیار مناسب است و خواص متعددی دارد. سرشار از ویتامین E و چربی اشباع نشده است.

* روغن کنجد: اغلب در قاره آسیا برای پخت غذا از جمله پخت سبزی، گوشت و مرغ استفاده می‌شود. این روغن حاوی منیزیم، مس، کلسیم، آهن، ویتامین B6 و E9 است.

* روغن هسته انگور: این روغن مشابه روغن زیتون است و برای تفت کوتاه مدت گوشت از آن استفاده می‌شود زیرا از نقطه دود بالایی (بالاتر از روغن زیتون) برخوردار است. روغن هسته انگور باعث کاهش کلسترول نیز می شود.

* روغن گلرنگ: این نوع روغن برای هر نوع پختی مناسب است. برای طعم دادن سالاد، تخم مرغ، سرخ کردن و پخت نان و... کاربرد دارد.

منبع: روزنامه خراسان

کد خبر 151851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز