گروه شهری: روز جهانی کوروش، با 22روز تأخیر با حضور باستان‌شناسان و تاریخ دانان ایرانی در دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

پاسارگاد

به گزارش خبرنگار همشهری، برگزار‌کنندگان این مراسم خواستار ثبت روز جهانی کوروش، به‌عنوان روزی که در تقویم جهانی نیز به ثبت رسیده در تقویم کشور شدند.

دکتر حکمت‌الله ملاصالحی باستان‌شناس برجسته کشور و دارنده دکتری باستان‌شناسی از دانشگاه آتن، در این همایش که به همت دانشجویان گروه تاریخ و باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی دوران هخامنشی را یکی از ادوار تعیین‌کننده و دوران طلایی تاریخ ایران خواند و گفت: در دوره جدید، بهره‌برداری‌ها و سوء‌تعبیرها از این دوران می‌تواند چه در بیرون و چه در داخل کشور اتفاق بیفتد.

بیش از 3هزار سال است که از هویت قبیله‌ای عبور کرده و تبدیل به هویت فرهنگی و تاریخی شده‌ایم. وی دوران هخامنشی و فروپاشی این دوران از سوی سپاه اسکندر را از دوران مهم تاریخ ایران و جهان خواند.

میراث مشترک ایرانیان

ملاصالحی با اشاره به‌نظریات هگل در مورد تأثیر تاریخ هخامنشیان گفت: 3 اتفاق بزرگ و سرنوشت‌ساز در دوران هخامنشی رخ داد که از آن غفلت شده است. وی گفت: در دوران هخامنشیان نوعی عبور از فرهنگ‌های قبیله‌ای و اسطوره‌ای اتفاق افتاد و وارد دوران معنویت شدیم. وی شروع تاریخ نبوی ایرانیان را مربوط به دوران هخامنشیان دانست و افزود: همین عامل به ایجاد یک حکومت جهانی انجامید.

ملاصالحی اظهارکرد: در کتیبه‌های هخامنشی از شادی و طرب سخن گفته شده که موضوع کوچکی نیست چون ایران آن دوران در سایه پرتو حقیقت به این موضوع رسید که حد و مرزها کجاست و حقیقت چیست. این باستان‌شناس برجسته ایران ادامه داد: تمدن‌های منطقه‌ای در دوران هخامنشی در ذیل یک فرهنگ مشترک جاری شد و امروز همه ایرانیان از همه طوایف بر همین میراث مشترک نشسته‌اند که متعلق به همه ماست. وی افزود: همه ما از لر، کرد، بلوچ و آذری بر این میراث معنوی تکیه زده‌ایم.

فلسطین و سوریه در تسخیر ایران

دکتر ژاله آموزگار، استادیار فرهنگ و زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران و متخصص زبان‌های باستانی نیز در مراسم بزرگداشت روز جهانی کوروش گفت: خوشحالم به سرزمینی تعلق دارم که مردمان آن از دیرباز به خدایان زمینی دل نبسته‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که سلسله هخامنشی در تاریخ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد گفت: زندگینامه کوروش مانند دیگر شخصیت‌های بزرگ با هاله‌ای از افسانه آمیخته شده است. آموزگار همچنین با اشاره به فرازهایی از تاریخ زندگی کوروش و فتح بابل از سوی او، افزود: پس از تسخیر بابل، فلسطین و سوریه نیز به تسخیر کوروش درآمد. وی با اشاره به منش صلح‌طلبانه کوروش و پرهیز او از خونریزی و جلوگیری از تاراج و کشتار هنگام فتح بابل، ادامه داد: حکومت کوروش با احترام به فرهنگ‌های دیگر استوار شد.

این متخصص زبان‌های باستانی همچنین با اشاره به استوانه کوروش که اخیرا از موزه بریتانیا برای مدتی به ایران آمده بود، گفت: در حالی‌که در لوح کوروش سخنی از حقوق بشر به میان نیامده ولی این اثر تصویری از دادگستری در آن دوران است.

وی سنگ‌نبشته‌های به‌جای مانده از دوران کهن را معتبر‌تر از نوشته تاریخ‌نویسان دانست و گفت: سنگ‌نبشته‌ها به همت معاصران آن حوادث به تحریر درآمده و اغراق‌های آن نیز اگر وجود داشته باشد به‌مراتب از تحریف‌های تاریخ‌نویسان کمتر است.

آموزگار با اشاره به تلاش هخامنشیان برای دستیابی به مشروعیت از سوی اهورامزدا براساس آنچه در کتیبه‌های هخامنشی آمده است، گفت: آنچه در تاریخ هخامنشیان به چشم می‌خورد سایه خداوند یکتا و بزرگ است که سرزمین ایران را با همه مردمان خوبش پاس می‌دارد.

تکیه منشور کوروش بر صلح

دکتر مجید ارفعی، استاد زبان‌های باستانی و مترجم منشور کوروش به زبان فارسی نیز در این همایش با اشاره به ویژگی‌های منشور کوروش گفت: ترکیب ساختار منشور کوروش، سبک جمله‌بندی و ارائه مطلب در آن سبک بین‌النهرینی است. وی افزود: تکیه اصلی نوشتار منشور، صلح است و توسط بابلی‌ها و به زبان بابلی نوشته شده است.

مجید ارفعی همچنین با توضیح معنای سطور و مواردی که در منشور کوروش وجود دارد، گفت: در 2روز پیش از فتح بابل، فرمانده سپاه کوروش در 16کیلومتری بابل بود و 2روز بعد براساس گل نبشته‌ها سند براساس فتح بابل نوشته شده است و به‌نظر می‌آید شهرت نیکنامی کوروش در سرزمین‌های دیگر پیچیده بوده و سپاه کوروش به‌راحتی وارد بابل شده است.

کد خبر 151828

برچسب‌ها