یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه ممنوعیت استفاده از آلاینده آزبست گفت: هنوز از محصولات آزبستی در کشور استفاده می‌شود که به افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران دامن می‌زند.

آلودگی هوا

محمد ضابطی طرقی به شهرنوشت گفت: تولید و مصرف محصولات آزبستی به‌دلیل آلوده‌‌سازی‌ هوا براساس مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست در مردادماه سال79 ممنوع شد. از آن زمان به‌دلیل حساسیت‌های زیادی که در این موضوع ایجاد شد و پیگیری‌های شهرداری تهران، کاهش چشمگیری در مصرف آزبست داشته‌ایم اما کافی نبوده است. این نماینده مجلس افزود: آلایندگی ناشی از آزبست باعث بروز نوعی از سرطان می‌شود که مزوتریوما نام دارد و پرده‌ای به دور ریه‌هاست. به گفته وی، سالانه افراد زیادی براثر ابتلا به این نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهند.این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته امروزه تنها در برخی از صنایع از آزبست استفاده می‌شود و در سایر موارد آزبست حذف شده است.
ضابطی با اشاره به دیگر عوامل دخیل در افزایش روزانه آلودگی هوای شهر تهران گفت: کارخانه‌ها دلیل دیگر آلودگی هوای تهران بودند که با پیگیری مدیریت شهری و پافشاری بر خروج کارخانه‌ها امروز کمتر دودکشی به آسمان تهران سر بلند می‌کند.

وی افزود: بخش دیگری از این آلایندگی‌ها ناشی از ذرات معلق در هواست که می‌توانند مدت زیادی بدون اینکه رسوب کنند در فضا باقی بمانند. همچنین موتورخانه‌ها که با آغاز زمستان و همزمان با آغاز زمان وارونگی هوا فعال می‌شوند از دیگر عوامل هستند و هیچ نهادی نیز بر این موضوع نظارت ندارد و مردم نیز خود را مسئول نمی‌دانند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان، تولید سوخت بی‌کیفیت را مهم‌ترین عامل آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: سوخت تولید داخل استانداردهای کافی را ندارد و از این‌رو طی 3-2 سال اخیر میزان آلایندگی‌ها بسیار بالاتر رفته است؛ چه اینکه خودروهای تولید داخل نیز بسیار بی‌کیفیت بوده و به این موضوع دامن می‌زنند. ضابطی با انتقاد از عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی گفت: با وجود تولیدات بی‌کیفیت شرکت‌های خودروسازی، اصلا چه نیازی به فعالیت این شرکت‌ها وجود دارد؟

وی افزود: موضوع آلودگی هوای تهران که عوامل زیادی همچون کارخانه‌ها، سوخت بی‌کیفیت و خودروی بی‌کیفیت دارد، موضوعی بسیار مهم است که عزم 3 قوه و خود مردم را نیز می‌طلبد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تلاش شهرداری تهران به‌عنوان نهادی که اهتمام زیادی برای حل مشکل آلودگی هوا دارد را قابل تقدیر دانست و گفت: در این دوره از شهرداری تهران اتفاقات بسیار زیادی درخصوص کنترل آلودگی هوا رخ داد که شایسته تقدیر است. به گفته وی، شهرداری به تنهایی موفق شد نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بخشی از آلودگی هوا داشته باشد اما تلاش شهرداری زمانی نتیجه می‌دهد که قوای سه‌گانه و مردم نیز با آن همراه شوند.

آمارهای غیررسمی از ورود سالانه 100هزار تن آزبست به کشور خبر می‌دهند و این در حالی است که هزاران تن آزبست در گمرک کشور دپو شده و اگر فشار هواداران محیط‌زیست نبود تاکنون به بازار کشور وارد می‌شد. براساس گزارش‌ها 8هزار نفر در کشور در بخش‌های مرتبط با محصولات آزبستی اعم از کارخانه‌های ساخت لنت ترمز و همچنین لوله‌های سیمانی فعالیت می‌کنند. وزارت بهداشت نیز از ابتلای سالانه 90 نفر به بیماری‌های مرتبط با آزبست خبر می‌دهد و این درحالی است که به گفته مشاور محیط‌زیست شهردار تهران آمارهای غیررسمی از ابتلای بیش از این تعداد به سرطان، بیماری‌های تنفسی و قلبی خبر می‌دهد. عفت شریعتی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به شهرنوشت گفت: از آنجا که مشکل آلودگی هوا زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده به هیچ وجه نباید به فراموشی سپرده شود و برای حل این مشکل می‌بایست تمام قوا و مسئولان کشوری تلاش کنند.

وی یادآور شد: مجلس مصوبات لازم در این خصوص را به تصویب رسانده و از منظر قانونگذاری مشکلی وجود ندارد اما متأسفانه تاکنون اهتمام کمتری از سوی دستگاه‌های مربوطه نسبت به اجرای این قوانین شده است.

شریعتی با بیان اینکه آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها تأثیر منفی دارد، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست مسئولیت مستقیم رسیدگی به این موضوع را دارد و باید مصوبات تصویب شده در این خصوص را جدی گرفته و به آنها عمل کند. وی افزود: به‌دلیل کمبود وسایل نقلیه عمومی خیابان‌های پایتخت مملو از وسایل نقلیه شخصی شده و این در حالی است که کلید رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک فقط توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

کد خبر 151588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز