گروه شهری: محوطه میراث جهانی معبد چغازنبیل به محلی برای عبور احشام تبدیل شده و آخرین گزارش‌ها از نارضایتی گردشگران از وضعیت بد این محوطه باستانی به‌دلیل انباشت فضولات حیوانی و بوی تعفن پساب‌های نیشکر حکایت دارد تا جایی‌که گردشگران از ورود به چغازنبیل و بازدید از آن خودداری می‌کنند.

میراث فرهنگی

خبرگزاری میراث‌فرهنگی در گزارشی از وضعیت محوطه میراث جهانی چغازنبیل که نیایشگاه باستانی به جای مانده از تمدن عیلامی است اعلام کرد: سایت تاریخی چغازنبیل محل عبور و چرای گوسفندان روستاییان ساکن و کوچ نشینان شده و فضولات حیوانی جلوه بصری این سایت جهانی را مخدوش کرده است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، آزادسازی پساب‌های نیشکر در رودخانه که در نزدیکی چغازنبیل قرار گرفته بوی تعفن غیرقابل تحملی را در این سایت تاریخی ایجاد کرده است.

معبد چغازنبیل در سال 1200 پیش از میلاد ساخته‌شده و در سال 1979 نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اثر جهانی چغازنبیل در مثلثی قرار گرفته که 3‌راس آن کارخانه‌های میان آب، کارون و هفت تپه قرار دارند که این کارخانه‌ها زمین‌های خیلی وسیعی را زیرکشت نیشکر برده‌اند. برداشت نیشکر از طریق آتش زدن صورت می‌گیرد که این مسئله به‌خودی خود یک آلاینده طبیعی به شمار می‌آید که هم به اثر و هم به مردم آسیب می‌رساند.

به گفته روستائیان اطراف چغازنبیل، پایگاه میراث‌فرهنگی بارها جلوی عبور احشام را گرفته که این اقدام منجر به شکایت‌های پی در پی در شورای حل اختلاف شده است. از سوی دیگر خبرنگار ایسنا نیز در مطلبی که از شهرستان دره شهر در استان ایلام ارسال کرده خبر داده که چهارطاقی ساسانی این شهرستان به انبار علوفه تبدیل شده است.انجمن دوستداران یادگارهای تاریخی «ایزیرتو» نسبت به وضعیت این چهارطاقی که مربوط به دوره ساسانی است و اکنون به انبار علوفه تبدیل شده، ابراز نگرانی کرد.

این چهارطاقی که در شرق شهرستان دره‌شهر استان ایلام قرار دارد، در کناره رودخانه سراب روی تپه‌ماهور‌های تنوره سرخ در روستایی به نام سرخ‌آباد واقع شده است. این بنا به‌طور کامل با قلوه‌سنگ و گچ ساخته شده و به دوران ساسانی مربوط است. در بخش جنوبی این چهارطاقی، پلکانی به طول 10 متر و عرض یک متر با شیب ملایم وجود دارد که احتمال می‌رود ورودی بنا باشد. این چهارطاقی پلانی مربع‌شکل دارد و گنبد تک‌جداره نیز روی آن بنا شده و بر بالای گنبد نیز یک دریچه قرار دارد.

اکنون این آتشکده به انبار علوفه تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد روند تبدیل برخی بناها و محوطه‌های تاریخی به محل نگهداری دام و یا انبار علوفه که از مدتی پیش شروع شده است تاکنون ادامه دارد و اقدام جدی در پاکسازی محوطه‌ها و بناهای باستانی از دام و علوفه صورت نگرفته و گزارش‌های تازه منتشر شده نیز نشان می‌دهد که برخی بناها و محوطه‌های باستانی همچنان در محاصره گوسفندان است.

کد خبر 151328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز