گروه شهری: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه برای ساخت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از آخرین فناوری روز استفاده شده است، گفت:

شهر آفتاب

فاز اول پروژه شهر آفتاب تا دهه فجر سال آینده به اتمام می‌رسد. روز گذشته پروژه در دست ساخت شهر آفتاب در جوار حرم مطهر حضرت امام، میزبان معاون فنی عمرانی شهرداری تهران، گروهی از مسئولان و جمعی از خبرنگاران بود. مازیار حسینی در این بازدید، ضمن اعلام ویژگی‌های ساخت این مجموعه اظهار داشت: در ساخت مجموعه شهر آفتاب، علاوه بر توجه به معماری ایرانی اسلامی و همچنین مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی، از آخرین فناوری روز استفاده شده است.

وی از استفاده از فناوری به کار رفته در ورزشگاه لانه کبوتر که ازجمله ورزشگاه‌های میزبان مسابقات المپیک پکن بود در ساخت سالن‌های نمایشگاهی این مجموعه خبر داد و گفت: آنچه مخاطب این نمایشگاه می‌بیند معماری سنتی ایرانی است اما این نمایشگاه با ویژگی‌های مدرن ساخته می‌شود و مرکزی تجاری و فرهنگی خواهد بود.به گفته حسینی، فاز اول پروژه شهر آفتاب در دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

وی با اشاره به نحوه ساخت این مجموعه تصریح کرد: 3سالن نمایشگاه که 2نمایشگاه با دهنه 50 متری و یک نمایشگاه میانی با دهنه 80 متری بوده که از سالن‌های اصلی نمایشگاه مجموعه شهر آفتاب محسوب می‌شود، در فاز اول به بهره برداری می‌رسد. وی ادامه داد: این سالن‌های سه قلو با مساحت 150 هزار متر مربع شبیه ورزشگاه لانه کبوتر پکن ساخته خواهند شد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه سالن‌های 7هزار و 500 متری هم در این فضا دیده شده، تصریح کرد: ویژه‌ترین سالن در این بخش، سالنی است که با دهنه 80 متری ساخته خواهد شد چرا که از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

حسینی با اشاره به ساخت سالن ملل که در بخش ورودی 3سالن اصلی قرار دارد اظهار داشت: برای ورود به سالن‌های سه قلو و مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب باید ابتدا از سالن بین‌الملل عبور کرد که برای ساخت این سالن از تخت جمشید، الگو گرفته شده و قرار است در این سالن 100ستون همانند 100ستون تخت جمشید احداث شود و این مجموعه، نمادی از معماری ایرانی اسلامی و نشان‌دهنده نمادهای ملل مختلف باشد.وی با اشاره به ستون‌های 18متری سالن ملل، عنوان کرد: مردم می‌توانند از بخش جنوبی وارد سالن ملل شده و یا از بخش شرقی با عبور از باغ ایرانی، وارد این سالن و بخش نمایشگاهی مجموعه شهر آفتاب شوند.

حسینی ادامه داد: مجموعه شهر آفتاب به‌عنوان مرکزی تجاری فرهنگی دیده شده چرا که از موقعیت خاص جغرافیایی برخوردار بوده و در مجاورت حرم امام خمینی(ره) قرار گرفته است و از نظر معماری، هماهنگی بین مجموعه حرم امام و این فضا به شکل مطلوب به‌وجود آمده است.وی در بحث شبکه‌های دسترسی به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب اظهار کرد: از آنجایی‌که از حرم امام راحل(ره) تا فرودگاه امام خمینی خطوط مترو ادامه خواهد داشت، یک ایستگاه در نمایشگاه احداث می‌شود که در سمت شرقی نمایشگاه بوده و علاوه بر آن یک شبکه دسترسی از سمت غربی نیز برای مجموعه به‌صورت محلی در حال تعریف است تا آزادراه تهران - قم تحت‌تأثیر ترافیک قرار نگیرد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه مترو در قسمت شرقی نمایشگاه ایجاد می‌شود که شهروندان می‌توانند با استفاده از آن وارد باغ ایرانی شده و از آن قسمت به سالن بین‌الملل وارد شوند، اظهار کرد: این باغ ایرانی در 2سطح تعریف شده و به‌طور کل شهروندان می‌توانند علاوه بر استفاده از فضای نمایشگاهی از مجموعه فضاهای تفریحی شهر آفتاب نیز استفاده کنند.

وی افزود: عوارضی تهران قم نیز به ضلع جنوبی نمایشگاه انتقال می‌یابد، و هم‌اکنون مشاور پروژه شهر آفتاب با کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مامور شدند که پیوست پروژه را مورد بازنگری کاملی قرار دهند تا در این راستا مسائل و مشکلات ترافیکی، گرهی به گره موجود اضافه نکند.حسینی در ادامه از بهره برداری از ایستگاه متروی نمایشگاه تا سال 92 خبر داد و گفت: امیدواریم با توجه به بحث تامین دسترسی‌های لازم برای استفاده شهروندان از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، کار احداث ایستگاه متروی نمایشگاه هر چه سریع‌تر به انجام رسد.

پس از اتمام بازدید میدانی از پروژه شهر آفتاب، سید مازیار حسینی در نشست خبری اظهار کرد: مجموعه شهر آفتاب یک مجموعه بزرگ فرهنگی تجاری است که بخشی از آن به فضای نمایشگاه بین‌المللی اختصاص می‌یابد و در فاز اول این پروژه که توسط شهرداری تهران اجرایی می‌شود، 60 هزار متر فضای مسقف و 30 هزار متر فضای رو باز دیده شده که تا دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
حسینی در پاسخ به این سؤال که طرح نمایشگاه تا چه اندازه قطعی شده و با توجه به مشکل تامین آب این منطقه آیا برای احداث با مشکلات کمبود آب روبه‌رو خواهید بود یا خیر، اظهار کرد: این طرح تصویب و فاز بندی شده، در کمیسیون عمران شورای شهر نیز مسائل مختلف آن دیده‌شده و به تصویب رسیده است، و درخصوص مشکل آب نیز از آنجایی‌که هیچ موضوعی در این پروژه بدون کار مطالعاتی صورت نگرفته است این نیازها نیز دیده شده و قطعا آب این منطقه تامین خواهد شد.

شهر آفتاب؛ بزرگ‌ترین مجموعه نمایشگاهی خاورمیانه

مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از استانداردهای بین‌المللی بهره‌مند است و با ساخت آن، بزرگ‌ترین مجموعه‌های نمایشگاهی خاورمیانه راه‌اندازی خواهد شد. این مجموعه در فاز نخست 120 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی خواهد داشت. طراحی نمایشگاه به‌گونه‌ای است که وقتی مردم در این فضا قرار می‌گیرند، با فضایی فرهنگی مبتنی بر معماری سنتی ایرانی مواجه خواهند شد. این مجموعه فوق‌العاده مدرن و با تکنولوژی بالا طراحی شده است، اما مخاطبان معماری سنتی ایرانی - اسلامی را می‌بینندکه ویژگی اصلی نمایشگاه را به‌خود اختصاص داده است. در واقع این مجموعه، هویت ملی ایرانی و اسلامی ما را به نمایش می‌گذارد.

کد خبر 151222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز