مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

مجتبی یزدانی*: منطقه 15 که دارای 20 محله و 8ناحیه است به‌عنوان یکی از 5منطقه بزرگ تهران در جنوب شرقی تهران قرار دارد؛ جنوب شهری که سال‌ها با محرومیت مواجه بود اما سیاست‌های مدیریت شهری بر این قرار گرفت تا جنوب تهران توسعه یابد.

مجتبی یزدانی - شهردار منطقه 15

در همین ارتباط و با توجه به فرمایشات شهردار محترم تهران مبنی بر رفع محرومیت‌ها در جنوب پایتخت و کاهش فاصله شمال و جنوب تهران اقدامات زیر را می‌توان به‌عنوان شاخص‌ترین اقدامات در راستای توسعه فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی دانست.

در 2سال گذشته 16سرای محله برای این منطقه مصوب شده‌اند که در حال حاضر 8سرای محله به بهره‌برداری رسیده است و 8سرای محله دیگر در دست احداث داریم که تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. 4سرای محله نیز از قبل وجود داشته است که می‌توان گفت تمام 20 محله این منطقه الان دارای سرای محله هستند. با توجه به این آمار می‌توان گفت که میزان توسعه فضاهای فرهنگی در 2سال قبل معادل 16سال پیش بوده است. البته باید به این نکته اشاره کنم که بیشترین محدوده فرهنگی مربوط به شهرداری مناطق 22گانه تهران در منطقه15 قرار گرفته است.

در ارتباط با توسعه فضاهای ورزشی سرپوشیده نیز منطقه15 پیشگام است. در حال حاضر 12مجموعه ورزشی در 2سال گذشته احداث شده است. همچنین برای نخستین‌بار در میان مناطق شهرداری تهران دارای 5مجموعه استخر و سونای کامل هستیم که 2مجموعه به صورت کامل متعلق به خانم‌هاست.

نکته دیگر در باره توسعه فضاهای ورزشی این است که منطقه15 با داشتن 50زمین چمن مصنوعی به مساحت 85هزار مترمربع در تهران رتبه اول را دارد. این زمین‌های چمن دارای روشنایی نیز هستند و جوانان و علاقه‌مندان می‌توانند در ساعات شبانگاهی نیز از این زمین‌ها استفاده کنند. غیر از اینها 8 مجموعه ورزشی ویژه ورزش اسکواش در حال احداث داریم.

یکی از اقدامات دیگر و شاخصی که برای بانوان جنوب تهران در این منطقه انجام شده است مربوط به احداث 6 مجموعه الزهرا، 27هکتار پردیس بانوان شامل فضای سبز گسترده، مجموعه ورزشی، پیست دو چرخه سواری، کلینیک گل و گیاه، دریاچه مصنوعی، دارالقرآن و مجموعه کامل شهربانوست.

در حوزه فرهنگی نیز کارهای بزرگی انجام شده تا شهروندان جنوب پایتخت از امکانات خوبی برخوردار باشند. در حال حاضر 8کتابخانه شبانه‌روزی در منطقه فعالیت می‌کند. با توجه به موقعیت مذهبی منطقه نیز خانه‌های شهید به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت احداث شده است.

توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی مناطق جنوب شهر و کاهش فاصله شمال و جنوب از تدابیر شهردار محترم تهران بوده است. با توجه به همین موارد بود که چنین فعالیت‌های گسترده‌ای برای توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی در نظر گرفته و همین امر موجب شده است تا شهروندان این منطقه نیازمند مراجعه به مناطق شمالی تهران برای رفع نیازهای خود نباشند. تلاش ما نیز همچنان بر این است که این فعالیت‌ها را ادامه دهیم.

در زمینه توسعه فضاهای سبز نیز باید اعلام کنم که سرانه فضای سبز این منطقه که قبل از سال85 به ازای هر نفر 15متر مربع بوده الان به 23مترمربع رسیده که در اندازه سرانه‌های جهانی است. همچنین در حال حاضر 102بوستان در منطقه وجود دارد که در 3سال گذشته 70بوستان از این تعداد به روزرسانی شده‌اند. یعنی پارکی وجود ندارد که از بهترین وسایل بازی کودکان یا کفپوش‌های مناسب برخوردار نباشد. این در حالی است که در سال‌جاری نیز 30بوستان دیگر نوسازی می‌شوند.

اما در زمینه عمرانی نیز کارهای بزرگی چون احداث بزرگراه شهید شوشتری به طول 4کیلومتر را در برنامه‌ها داریم که الان آسفالت شده و آماده تحویل است. همچنین بزرگراه امام علی به طول 12/7کیلومتر که از میان 5منطقه می‌گذرد تا به ری برسد با 4/1کیلومتر طول در منطقه15 در حال ساخت است که از این مقدار نیز 3کیلومتر آن نهایی شده است.

بزرگراه شهید کاظم نجفی رستگار (دولت‌آباد سابق) با طول تقریبی 5کیلومتر در دست احداث است. همچنین ساخت خط6 متروی تهران از جنوب شرق تهران آغاز شده و قرار است تا 2سال آینده به میدان سپاه برسد. با توجه به این موارد اما همچنان تلاش می‌کنیم تا با اجرایی کردن طرح‌های مختلف خدمات گسترده‌تری را به شهروندان ارائه دهیم، چراکه تدبیر شهردار تهران بر این است که سرعت توسعه را در جنوب تهران افزایش دهیم.

اینها نویدبخش اتفاقات خوبی در جنوب تهران است. این را می‌توان از دیدارهایی که با مردم داریم متوجه شد. در حال حاضر می‌بینیم که مطالبات مردمی نیز توسعه یافته است. یعنی اگر مردم چند سال قبل برای کوچک‌ترین خواسته‌ها به سراغ شهرداری می‌آمدند الان شهروندان مطالبه‌گر شده‌اند و نیازهای کلانشهری را مطرح می‌کنند.

*شهردار منطقه15 تهران

کد خبر 150896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز