سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس با بیان اینکه، تحرک‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران جنبه تهدیدی برای نظام ندارد و بیشتر جنبه ایذایی و جنگ روانی دارد؛ از این رو در همین سطح نیز باید برای مقابله با آن تدبیر کرد، گفت: میزان عصبانیت آمریکا از ایران زیاد شده است.

علی لاریجانی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت شفافیت فضای اقتصادی را راهکار مبارزه با فساد اقتصاد عنوان کرد و در پاسخ به سوالی درباره مبارزه راهکار مبارزه اثربخش با مفاسد اقتصادی گفت: راه‌کارهای مختلفی برای مقابله اثربخش با مفاسد اقتصادی وجود دارد که اصلاح ساختارهای معیوب و اصلاح برخی ساختارهای نظام بانکی کشور در شرایط کنونی از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند به مقابله اثربخش با فساد اقتصادی کمک کنند.

 وی گفت: ‌برخی تصمیم‌های تحمیلی به بانک‌ها، بسترهای لازم برای فساد اقتصادی را فراهم می‌کند که این تصمیم‌ها منافع کاذبی را برای نظام بانکی و کسانی که از بانک‌ها استفاده می‌کنند، به وجود می‌آورد، نکته مهم و چشمگیر این است که هر چه فضای اقتصادی شفاف و رقابتی باشد، امکان ایجاد بستری برای ظهور و بروز مفسده اقتصادی کمتر می‌شود و هر گاه اقتصاد جنبه دستوری و غیرشفاف به خود بگیرد، فساد اقتصادی بیشتر می‌شود و مشکل‌های فراوانی در این زمینه به وجود می‌آید.

 لاریجانی با یادآوری اینکه مجلس شورای اسلامی قانونی را برای شفاف شدن فضای اقتصادی کشور تصویب کرده است گفت: این قانون می‌تواند نقش مهمی را در مبارزه با فساد اقتصادی داشته باشد و باید به‌طور کامل اجرا شود.

  آمار شاخص‌های اقتصادی در اختیار مردم باشد

 وی در این زمینه به ذکر مثالی پرداخت و افزود: برای مثال آمار شاخص‌های اقتصادی باید به‌طورکامل در اختیار مردم قرار بگیرد و اجرایی شدن این موضوع به واقعی شدن رقابت‌ها در اقتصاد و سرانجام به شفاف شدن اقتصاد کشور کمک می‌کند؛ هم‌اکنون آمار شاخص‌های اقتصادی در اختیار مردم نیست و این موضوع یک نوع رانت‌خواری بلاوجه را برای برخی افراد ایجاد می‌کند و در شرایطی که افرادی نیز در پشت پرده این رانت‌خواری قرار داشته باشند، وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود.

 

 رئیس‌مجلس ادامه داد: باید فعالیت‌های لازم برای شفافیت امور اقتصادی و روان‌سازی فضای رقابت اقتصادی انجام شود و باید با کاهش مکانیزم دستوری در فضای اقتصاد و همچنین برخورد جدی با مفاسد اقتصادی، از ظهور و بروز فساد اقتصادی جلوگیری شود.

  رفتارهای غیراخلاقی در شأن انتخابات نیست

 وی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سوال که نمایندگان و نامزدهای حاضر در انتخابات آتی مجلس، چه معیارها و محورهایی را باید رعایت کنند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، پندهایی را درباره حضور نمایندگان در در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین رعایت قانون اعلام کرده‌اند که برای همه نمایندگان و نامزدهای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید مهم باشد و این پندها از سوءاستفاده برخی افراد در انتخابات جلوگیری می‌کند.

 لاریجانی ادامه داد: در انتخابات تعارض‌هایی وجود دارد و متأسفانه گاهی رفتارهای غیراخلاقی همچون تهمت و افترا در برگزاری انتخابات مشاهده می‌شود که این موضوع هرگز در شأن برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، این که برخی برای این که نماینده‌ای را از میدان رقابت انتخابات مجلس خارج کنند، به وی تهمت بزنند یا موضوع‌های خلاف واقعی را به دیگری نسبت دهند، به هیچ وجه شایسته و در شأن انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست.

 نماینده قم در مجلس افزود: برای این که آراستگی اخلاقی در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین رعایت قانون در آن وجود داشته باشد، مجریان برگزاری انتخابات و به‌ویژه مسئولان وزارت کشور، فرمانداری‌ها و همچنین بخش‌داری‌ها باید با دقت ویژه‌ای فعالیت خود در این زمینه را انجام دهند.

  تحرک‌های غرب علیه ایران تهدید نیست

 لاریجانی درباره هدف اصلی تحرک‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌ها و سیاست‌های نظام برای مقابله با این تحرک‌ها نیز گفت: تحرک‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران جنبه تهدیدی برای نظام ندارد و بیشتر جنبه ایذایی و جنگ روانی دارد؛ از این رو در همین سطح نیز باید برای مقابله با آن تدبیر کرد؛ البته هیچ‌گاه نباید حریف را دست کم گرفت و همواره باید برای سناریو‌های مختلف غرب طرح‌هایی داشت.

 وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره با سناریو‌های مختلف و سنگ‌اندازی‌های متفاوتی از سوی آمریکا روبه‌رو بوده است و مسئولان نظام در این زمان 33 ساله روش‌های مختلف مقابله با این سناریو‌ها را به دست آورده است.

 آمریکا در موضوع هسته‌ای به دنبال فعالیت‌های ایذایی است

 لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در چند عرصه مانند مسئله هسته‌ای و موضوع حقوق بشر و همچنین داستان مفتضحانه اخیر خود درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن به دنبال فعالیت‌های ایذایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند افزود:‌ ایجاد سناریو‌های غرب علیه ایران در شرایط کنونی چند علت دارد که مسائل داخلی آمریکا و انزوای رژیم صهیونیستی به‌ویژه پس از انقلاب‌های مهم رخ داده در منطقه از جمله این علت‌ها است.

 لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به ایجاد این انزواها، مسئولان آمریکایی قصد دارند با طرح این سناریو‌ها خود را از زیر فشارهای مختلف خارج کنند و به علت این که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک است، مسئولان این کشور قصد دارند از لابی‌های رژیم صهیونیستی نیز بهره‌مند باشند.

 غرب به دنبال ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی است

 رئیس‌مجلس در ادامه با بیان اینکه در زمینه ایجاد سناریوهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران امیال به هم تنیده بسیاری وجود دارد و یکی دیگر از اهداف آنها ایجاد نوعی اختلاف میان کشورهای اسلامی است خاطرنشان کرد:  البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که برخی مسائل داخل کشور نیز برای غرب وسوسه‌آمیزاست و غربی‌ها قصد دارند از این مسائل در طراحی سناریوهای خود استفاده کنند و افراد سیاسی و همچنین نخبه کشور باید به این موضوع که دشمنان همواره از بی‌دقتی‌های داخلی به عنوان فرصتی برای فشارآوردن این ایران استفاده می‌کنند، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 رئیس‌مجلس در ادامه افزود: موضوع دیگری که وجود دارد این است که آمریکا و غرب شناخت درستی از اوضاع ایران و انقلاب‌های کشورهای منطقه ندارند و یکی از علت‌های این موضوع عدم قدرت تحلیل مناسب و نداشتن کارشناس قدرتمند در منطقه است و هر یک از انقلاب‌های روی داده در کشورهای منطقه را که بررسی کنیم، به یک آشفتگی در تصمیم‌گیری از سوی کشورهای غربی و آمریکا می‌رسیم.

 میزان عصبانیت آمریکا از ایران زیاد شده است

 لاریجانی، میزان عصبانیت آمریکا‌یی‌ها از ایران را به علت عدم تصمیم‌گیری صحیح خود و تشخیص‌های اشتباه درباره اتفاق‌های ایران رو به افزایش دانست و گفت:‌ به علت همین اشتباه‌ها در تصمیم‌گیری، ممکن است به اختلاف‌نظرهایی که در ایران وجود دارد، آنچنان عمق ببخشند که تصور کنند فرصت مناسبی برای افزایش فشار علیه ایران به دست آورده‌اند.

 کشورها به سناریوهای آشفته آمریکا با تردید نگاه می‌کنند

لاریجانی با بیان این‌که تحرک‌های آمریکا علیه ایران جنبه تهدیدی ندارد گفت: به‌علت این که سناریو‌های آمریکا آشفته و غیرقابل باور است، کشورهای دیگر نیز به این سناریو‌ها با تردید نگاه می‌کنند.

کد خبر 150642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز