سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوتو پرز مولینا ژنرال بازنشسته ، در نهایت به‌عنوان رئیس‌جمهور گواتمالا انتخاب شد.

رئیس‌جمهور جدید گواتمالا

گواتمالایی‌ها این بار فردی را انتخاب کردند که در دور قبلی ریاست‌جمهوری برنده نشد.آنها این ژنرال بازنشسته و رئیس پیشین سازمان جاسوسی را از حزب محافظه‌کار پاتریوتیک برگزیدند.

او توانست در دور دوم در برابر سرمایه‌دار معروف که وارد سیاست شده و پوپولیست است به پیروزی برسد.

اتو پرز مولینا 54 درصد ارا را به دست آورد و مانوئل بالدیزون از حزب دموکراتیک فریدم ریوایول با 46 درصد آرا، برنده این انتخابات بشود.

رای‌دهندگان جذب "مشت آهنی" پرز علیه جرم و جنایت روزافزون در این کشور شدند.

گواتمالا یکی از کشورهایی است که  بالاترین نرخ‌های قتل را در جهان دارند و کارتل‌های مواد مخدر مکزیک و گانگسترها در این کشور جولان می‌دهند.

رئیس‌جمهور آلواررو کولو مجبور شد در 6 ماه گذشته ارتش را به نقاط مختلف کشور بفرستد تا کنترل بخش‌های مختلفی از گواتمالا را از گانگسترهای مواد مخدر بازپس بگیرند.

پرز بعد از پیروزی اش گفت:"اولین کا پایین آوردن میزان خشونت و ناامنی است که ما می‌خواهیم و با کنگره همکار ی می کنیم تا بودجه فدرال افزایش پیدا کند."

این کشور آمریکای مرکزی که در سال 1986 به سوی دموکراسی بازگشت یکی از پایین ترین نرخ مالیات را در جهان دارد و از این راه پول کمی برای هزینه مدرسه‌ها، جاده ها یا دیگر پیشرفت‌ها که به این کشور کمک ی‌کند تا از فقر شدید بیرون بیاید؛ به دست می‌آورد.

پرز 61 ساله  توانست در روزهای پایانی از بالدیزون پیشی بگیرد. بنا به گفته تحلیل‌گران سیاسی او با روی‌آوردن به ایده ثبات و استمرار در امور از بالدیزون که تلاش می‌کرد خلاق و نوگرا باشد، پیشی گرفت.

اوتو پرز مولینا اولین نظامی پیشین است که بعد از پایان حکومت بی‌رحم نظامی در 25 سال پیش، به عنوان ریاست‌جمهور در این کشور انتخاب شده است.

در حالی‌که این موضوع برخی را نگران کرده است اما گواتمالا جمعیت جوانی دارد و بسیاری جنگ 36 ساله یا 200 هزار کشته آن را به خاطر نمی‌آورند؛ کشته شدگانی که بیشترشان مایان بودند و قربانیان ارتش، پلیس و شبه‌نظامی‌ها.

پرز گفته است هیچ قتل‌عام یا نسل کشی انجام نشده بود.او هیچ‌وقت به داشتن ارتباط با این جنایت‌ها متهم نشد و یکی از نمایندگان ارتش در جریان توافق صلح 1996 بود.

کد خبر 150634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز