یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک اتحادیه بین‌المللی طرفدار حفاظت محیط زیست و سلامت می‌گوید دو ماده شمیایی زیانبار برای بچه‌ها همچنان در شامپو بچه‌های جانسون اند جانسون که در آمریکا و برخی کشورهای دیگر به فروش می‌رسند، وجود دارند.

baby shampoo

به گزارش ام‌اس‌ان‌بی‌سی اکنون این اتحادیه خواستار بایکوت کردن فراورده‌های نوزاد جانسون اند جانسون تا زمانی شده است که این شرکت موافقت کند این مواد شیمیایی را از این فراورده‌ها که در سراسر جهان به فروش می‌رسند، خارج کند.

تلاش‌های سازمان "کارزار برای مواد آرایشی ایمن" در 2.5 سال گذشته برای ترغیب کردن این بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی جهان برای خارج کردن مقادیر اندک مواد شیمیایی بالقوه سرطان‌زای- دیوکسین و ماده‌ای به نام کواترنیوم- 15که باعث آزادی فرمالدئید می‌شود- از شامپو بچه جانسون، یکی از محصولات شاخص این شرکت، ناموفق بوده است.

جانسون اند جانسون گفسته است که در حال کاهش دادن یا حذف کردن تدریجی این مواد شمیایی است.

لیزا آرچر، رئیس "کارزار برای مواد آرایشی ایمن"، می‌گوید: "جانسون اند جانسون آشکارا می‌تواند شامپو بچه‌های بی‌خطرتری را به بازارهای جهانی بفرستد، اما این کار را انجام نمی‌دهد."

آرچر در یک بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود: "واضح است که ضرورتی ندارد جانسون اند جانسون نوزادان را در معرض موادی سرطان‌زای شناخته‌شده قرار دهد، در حالیکه مواد جایگزین بی‌خطرتر را هم اکنون دارد می‌‌سازد."

گزارش جدید این گروه با نام "وان حمام نوزادان هنوز مسموم است" همزمان با اعلام بایکوت محصولات جانسون اند جانسون در وب‌سایت این گروه منتشر شده است.

این گزارش روزآمدشده بر اساس بررسی اجزای ذکر شده بر روی برچسب فراورده‌های نوزاد جانسون در 13 کشور است.

این سازمان نامه‌ امضاشده بوسیله 25 گروه زیست‌محیطی، پزشکی و گروه‌های دیگر را نماینده 3.5 میلیون نفر در آمریکا و سایر کشورها هستند، را به جانسون اند جانسون ارسال کرده است.

این نامه از این شرکت می‌خواهد تا 15 نوامبر در مقابل عموم خود را به خارج کردن این مواد شیمیایی از همه فراورده‌های بهداشت شخصی‌اش در سراسر جهان متعهد کند.

جانسون اند جانسون در پاسخ در بیانیه‌ای گفت مواد نگهدارنده آزادکننده فرمالدئید بی‌خطر هستند و مقررات در آمریکا و سایر کشورها استفاده از آنها را مجاز می‌داند، اما این شرکت به تدریج در حال حذف کردن این مواد از فراورده‌هایش است.

این شرکت می‌گوید همچنین در حال تغییر فرمولاسیون فراورده‌های نوزادش است تا میزان دیوکسین را به زیر حد قابل‌کشف برساند. اما این بیانیه در مورد اینکه این شرکت همه تقاضاهای فعالان را برآورده خواهد کرد یا نه اظهار نظری نمی‌کند.

کد خبر 150496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز