گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در شش ماهه نخست سال گذشته، 2428 فقره آتش‌سوزی باعث تخریب 30هزار هکتار از مراتع و عرصه‌های جنگلی کشور شده است.

آتش سوزی  - جنگل

اما در سال‌جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تعداد آتش‌سوزی‌ها با 53 درصد کاهش به 1077فقره رسیده و 14 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور دچار حریق شده است.

به گزارش همشهری، چهارشنبه و پنجشنبه گذشته دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی گرگان میزبان نخستین همایش بین‌المللی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی بود تا طی آن، صاحب‌نظران و متولیان حفاظت از جنگل‌ها با اشاره به آتش سوزی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی نابودی عرصه‌های جنگلی، ضرورت فراهم ساختن امکانات و تجهیزات پیشگیری از وقوع آتش و مقابله با آن در عرصه‌های طبیعی را خاطرنشان کنند. جواد قناعت، استاندار گرگان و رئیس همایش، در مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه با توجه به اهمیت عرصه‌های جنگلی و احتمال آتش‌سوزی‌های پی در پی، به دفعات از نمایندگان مجلس خواست تا با تصویب طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق، باعث توانمندی دستگاه‌های متولی حفاظت از جنگل و مرتع شوند. وی افزود: انتظار می‌رود این طرح هر چه سریع‌تر از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس تصویب و برای آن ردیف اعتباری درنظر گرفته شود.

تعیین سهم دستگاه‌ها در اطفای حریق

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این همایش گفت: با توجه به وضعیت جنگل‌های ایران و سیر صعودی آتش‌سوزی، استفاده از وسایل مدرن و تجهیزات پیشرفته برای اطفای حریق به‌خوبی محسوس است. به گفته وی سال گذشته مشکل عمده در وقوع آتش در عرصه‌های جنگلی استان گلستان، برگ‌هایی بود که در سطح و کف جنگل انباشته شده بود و براین اساس باید از تجهیزات و آموزش‌هایی بهره‌گرفت که این مورد در آن دیده شده باشد. وی با اشاره به اینکه تجهیز و تامین امکانات برای اطفای حریق از ضروریات است، خاطرنشان کرد: کامیون‌های اطفای حریق، تراکتورهای مجهز به ابزارهای مورد نیاز و کپسول‌های اطفای حریق تهیه شده و در اختیار محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: در برنامه پنج ساله توسعه نیز باید سهم هر کدام از دستگاه‌های مسئول برای اطفای حریق مشخص شود تا همکاری‌های مشترک افزایش یابد، ضمن اینکه برای اطفای حریق به تهیه نقشه ریسک نیاز داریم و این کار باید در همه استان‌ها صورت گیرد.

نابودی 150 هزار هکتار جنگل و مرتع

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طی10 سال گذشته بیش از 14 هزار حریق، 150 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور را دربرگرفته است اما در سال گذشته به‌دلیل خشکسالی و افزایش دما، بیشترین حریق را در این عرصه‌ها شاهد بودیم.

اورنگی با اشاره به اینکه توسعه‌ اقتصادی و صنعتی و نیز افزایش جمعیت باعث فشار جدی بر عرصه‌های منابع طبیعی شده، افزود: علاوه بر عوامل انسانی، تغییرات اقلیمی و وقوع آتش‌سوزی‌ها باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، به خطر افتادن تنوع زیستی، شیوع آفت، آلودگی هوا، بیماری‌های تنفسی و در معرض خطر قرار گرفتن جان انسان‌ها شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تصویب طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق، خاطرنشان کرد: ساماندهی امکانات، تقویت گشت و اطلاع‌رسانی فوری، اتخاذ تدابیر فنی، آموزش نیروهای انسانی علاوه بر پرسنل، ترویج فرهنگ منابع طبیعی، استفاده از توانمندی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی از جمله موضوعات اساسی است که برای پیشگیری و اطفای حریق در دستور کارسازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته است. در عین حال، وی ترویج فرهنگ منابع طبیعی به عامه‌ مردم و استفاده از توانایی‌های آنها را اصلی‌ترین راهکار سازمان در پیشگیری از آتش‌سوزی و اطفای حریق اعلام کرد.

استانداردهای مشترک برای مقابله با آتش

پروفسور ژوهان ژئورگ گلدامر، رئیس مرکز پایش جهانی آتش‌سوزی هم در این همایش از برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته برای متخصصان مقابله با آتش خبر داد و افزود: برای مقابله با حریق استانداردهایی با عنوان یوروفایر (یورو آتش) تهیه شده که با استفاده از این استانداردها، افراد برای مقابله با حریق آماده می‌شوند. گلدامر با اشاره به اینکه 300تا400میلیون هکتار از سرزمین‌های پوشیده از جنگل در معرض آتش‌سوزی قرار دارد، گفت: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در علفزارها رخ می‌دهد که به آتش خو گرفته‌اند و آتش جزئی از آنها به حساب می‌آید. دود حاصل از این آتش‌سوزی‌ها از مرزهای سیاسی کشورها عبور می‌کند و در مواردی کل کره زمین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این امر انگیزه‌ای شد که نهادهایی بین‌المللی با مشارکت محققان سراسر جهان تاسیس شود تا براساس آن، کشورها به شکل مشارکتی در سراسر جهان با آتش سوزی مقابله کنند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله در مقابله با آتش این است که اگر چند کشور همسایه در زمینه مقابله با آتش فعالیت می‌کنند برای پیشگیری و اطفای حریق دارای قواعد و استانداردهای مشترک باشند. تلاش مرکز پایش جهانی آتش‌سوزی هم ارائه رهنمودها و راهکارهای مشترک است تا افراد فعال در این زمینه با ایمنی و کارایی بتوانند عملیات مقابله با آتش را به‌خوبی انجام دهند.

کد خبر 149663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز