جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران کشورهای اروپایی پس از ماه‌ها رایزنی سرانجام در مورد مهار بحران‌های مالی و اقتصادی به توافق رسیدند و توافق کردند برای نجات اقتصاد بحران‌زده‌ یونان نیمی از بدهی‌های این کشور بخشیده شود.

به گزارش دویچه وله ، سران اتحادیه اروپا در نشست شامگاه چهارشنبه 26 اکتبر (۴ آبان) در بروکسل که تا بامداد پنج شنبه ادامه یافت،برای هفدهمین بار در دو سال گذشته در مورد بحران مالی برخی از کشورهای این اتحادیه چاره‌اندیشی کردند. بامداد پنج‌شنبه صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل گفت، ما موفق شدیم به جهانیان نشان دهیم که تصمیم درستی اتخاذ کردیم.

افزایش نقدینگی بانک‌های اروپایی

کاهش بدهی‌های یونان بخشی از توافق سران کشورهای "حوزه‌ یورو" بود که از ماه‌ها پیش بر سر راه‌های مقابله با بدهی کلان چند کشور اروپایی بحث و تبادل نظر می‌کنند. بر اساس این توافق‌ها بانک‌های مهم اروپایی موظف شده‌اند تا شش ماه دیگر میزان نقدینگی خود را تا حدود ۱۰۰ میلیارد یورو افزایش دهند.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرد تصمیم‌هایی که رهبران اروپا گرفته‌اند موجب آرامش خاطر در کل جهان است که منتظر تصمیم قاطع این کشورها بوده‌اند.

کشورهای اروپایی انتظار دارند با دست یافتن به توافق‌هایی که تا آخرین لحظه مورد تردید بود ثبات را به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری بازگردانند.

آغاز دورانی جدید برای یونان

همزمان با مذاکرات رهبران اتحادیه اروپا گفتگوهای فشرده‌ای نیز میان یونان و صندوق بین‌المللی پول بر سر میزان کاهش بدهی‌های این کشور و شرایط آن در جریان بوده است.

کریستین لاگارد، رئیس این صندوق همراه با سران آلمان و فرانسه تلاش فراوانی کردند تا بانک‌های اروپایی را به کاهش بدهی یونان ترغیب کنند. این مذاکرات چهارشنبه شب آغاز شد و تا بامداد پنج‌شنبه ادامه داشت.

آنگلا مرکل می‌گوید این تدبیرها تنها راه نجات برای مقابله با بحران مالی در اتحادیه اروپا بوده است. بر اساس توافق‌های انجام شده قرار است یونان تا سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۰۰ میلیارد یوری دیگر وام دریافت کند.

پاپاندرو، نخست وزیر یونان ابراز امیدواری می‌کند که با تصمیم‌های اخیر سران اتحادیه اروپا کشورش وارد دوران تازه‌ای شود. او همچنین از مردم یونان به خاطر از خودگذشتگی‌هایشان قدردانی کرد و گفت در غیر این صورت کشورش سال گذشته رسما ورشکسته بوده است.

پیامدهای احتمالی صرفه‌جویی در ایتالیا

سران کشورهای اروپایی در نشست طولانی خود در بروکسل بر سر افزایش موجودی صندوق کمک‌های اضطراری نیز به توافق رسیده‌اند. این صندوق در حال حاضر ۴۴۰ میلیارد یورو موجودی دارد. در مورد نحوه‌ افزایش این موجودی هنوز تصمیم مشخص و قطعی گرفته نشده است.

در کنار یونان بدهی‌های دو کشور اسپانیا و ایتالیا نیز از مهمترین موضوع‌های مورد بحث در دیدار رهبران اروپا بوده است. در نشست بروکسل سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا برنامه‌های دولتش برای کاهش بدهی‌ها و سامان دادن به اوضاع اقتصادی را برای همتایان اروپایی خود تشریح کرد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا، هرمان فان رومپوی ضمن استقبال از تصمیم برلوسکونی تاکید کرد که دولت ایتالیا باید این تصمیم‌ها را عملی کند. برخی از ناظران پیش بینی می‌کنند برنامه‌های صرفه‌جویی در ایتالیا نارضایتی‌های شدیدی به دنبال خواهد داشت که ممکن است به سقوط برلوسکونی منجر شود.

کد خبر 149608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز