همشهری آنلاین: آلرژی‌های غذایی در سال‌های اخیر نگرانی‌های بسیاری را برای مسوولان و والدین بوجود آورده‌اند و این نگرانی به حدی رسیده که عرضه برخی خوردنی‌ها مثل محصولات بادام زمینی که یک ماده آلرژی‌زا است در موسسات آموزشی انگلیس و آمریکا و همچنین در برخی از فرودگاههای خارجی این کشورها ممنوع شده است.

آشنایی با انواع غذاهای آلرژی‌زا

به گزارش ایسنا، آلرژی غذایی عبارت از واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به یک پروتئین غذایی است. این مشکل با سایر واکنش‌های غذایی مثل عدم تحمل غذا، واکنش‌های دارویی و واکنش‌های مسمومیتی تفاوت دارد.

دکتر ریچارد آناند، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: علائم آلرژی غذایی شامل خارش، تورم صورت، لب‌ها، زبان و یا چشم‌ها، اسهال، استفراغ، خارش و گرفتگی گلو، مشکل در تنفس، انقباض عضلانی، عطسه و در موارد شدید حتی شوک خطرناک هستند. این علائم گاهی خفیف و گاهی بسیار تهدید کننده هستند.

به گزارش روزنامه ایندیا اکسپرس، دکتر پورا دوگال یکی دیگر از متخصصان تغذیه در هند می‌گوید: هرچند آلرژی‌های غذایی بسیار نادر هستند اما اغلب در بین کودکان زیر چهار سال شایع‌ترند. اکثر کودکانی که به شیر، تخم‌مرغ، گندم یا سویا آلرژی دارند از سن پنج سالگی به بعد این مشکل را پشت سر می‌گذارند و حساسیت آنها برطرف می‌شود.

اما انواع دیگری از آلرژی‌های غذایی مثل حساسیت به ماهی یا صدف دریایی معمولا در سنین بالاتر بروز می‌کند و احتمال از بین رفتن آن با افزایش سن تقریبا وجود ندارد.

به گفته متخصصان، علت دقیق افزایش آلرژی‌ها در کودکان هنوز نامعلوم است اما مطالعات پزشکی فزاینده نشان می‌دهند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیط زیستی، عوامل اصلی بیشتر آلرژی‌های دوران کودکی هستند.

آمار سازمان غذا و داروی آمریکا نشان می‌دهد که حدود دو درصد از بزرگسالان و هشت درصد از کودکان خردسال به نوعی از آلرژی‌های غذایی مبتلا هستند.

بنابراین گزارش، شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا عبارتند از:

-‌ شیرگاو، شیر بز، شیر سویا و تمام فرآورده‌های شیر شامل کره، پنیر، خامه و ماست

-‌ تخم‌مرغ و تمام مواد غذایی که از تخم‌مرغ تهیه می‌شوند مثل کیک‌ها، کلوچه‌ها و حتی نان خانگی

-‌ دانه سویا و فرآورده‌های آن شامل شیر سویا

-‌ گندم که بویژه در افراد مبتلا به آرتریت خوردن آن ممنوع است و باید برنج را جایگزین آن کرد.

- بادام زمینی و تمام موادغذایی که از این مغز خشکبار تهیه می‌شوند. افرادی که به بادام زمینی آلرژی دارند می‌توانند سایر مغزها مثل گردو، بادام درختی و فندق را جایگزین آن کنند.

- ذرت و نوشیدنی‌ها و خوردنی‌هایی که حاوی شربت ذرت هستند.

- رنگ‌ها و مواد نگهدارنده مصنوعی بویژه خوردنی‌هایی که رنگ‌های نارنجی، سبز، قرمز و دیگر رنگ‌های مصنوعی را دارند.

اگر احساس می‌کنید به غذای خاصی آلرژی دارید نکات زیر را حتما رعایت کنید:

-‌ این خوردنی را حتما از رژیم غذایی خود حذف کنید.

- تست حساسیت پوستی را انجام دهید.

- حتما در مورد آلرژی خود با پزشک مشورت کرده و برای کنترل مشکل خود از وی راهنمایی بگیرید.

کد خبر 149514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز