ساری- عبدالرحیم دیوسالار: استان مازندران در کنار استان‌های تهران، مرکزی، خوزستان و اصفهان از مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده گل‌وگیاه در کشور به‌شمار می‌رود.

گلخانه

استان مازندران دارای 3اقلیم نسبتا متفاوت؛ جلگه‌ای گرم و مرطوب، ناحیه جنگلی گرم و مرطوب و اقلیم ناحیه کوهستانی سرد و خشک است و هر منطقه توانمندی‌های منحصربه‌فردی برای تولید محصولات باغی از جمله گل و گیاهان زینتی و دارویی دارد. تولید‌کنندگان گل و گیاه مازندرانی، استان مازندران را به‌عنوان یکی از قطب‌های عمده تولید گل وگیاهان گلدانی می‌دانند و معتقدند این استان از نظرتولید گل وگیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه‌های زینتی رتبه نخست کشوررا داراست. با وجود این، تولیدکنندگان گل‌وگیاه و کارشناسان این امر در مازندران به کم‌وکاستی‌هایی اشاره می‌کنند و خواستار تسهیلات مناسب‌تری برای پرورش و فروش گل‌ وگیاهان هستند. به‌طور نمونه تولید‌کننده‌ای به‌نام حسین عالی اعتقاد دارد برخی از دست اندرکاران تفاوتی بین تولید گوجه‌فرنگی، بادمجان و فلفل هندی با گل قائل نمی‌شوند. وی خواستار ایجاد مکان‌های مناسبی برای خرید و فروش و توزیع گل وگیاهان زینتی توسط مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط شد و افزود: با کافی نبودن مراکز یاد شده دلالان، گل را شاخه‌ای 300 تا400تومان از تولیدکننده می‌خرند و با قیمت 2هزارتومان می‌فروشند.

مزیت‌های تولید گل‌و‌گیاه و محصولات گلخانه‌ای

کارشناسان کشاورزی تولید گل‌و‌گیاه و محصولات گلخانه‌ای را در این استان همراه با مزیت‌های فراوانی ذکر می‌کنند. مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران اهمیت فرهنگی و اجتماعی، ارتقای سلامت روحی و روانی افراد و امید به آینده، افزایش بهره‌وری و توانمندی‌های افراد‌، اهمیت فنی و اقتصادی و بالا بودن راندمان تولید در مقایسه با کشت در فضای باز را از مزیت‌های تولید گل‌وگیاه و محصولات گلخانه‌ای دانست. عادل صفایی در این زمینه گفت: فعالیت در امر تولید گل و گیاه از اشتغالزایی بالایی برخوردار است به‌طوری که به‌ازای هرهکتار گل و گیاهان زینتی بین 12ـ6 نفر اشتغال مستقیم و 36 نفر اشتغال غیرمستقیم و فصلی می‌توان داشت و به‌طور متوسط 16نفر در هر هکتار مشغول به‌کار می‌شوند.

از سوی دیگر به‌دلیل تقاضای بالای این نوع محصولات در بازارهای جهانی و توانایی رقابت محصولات تولیدی ایران می‌توان بخشی از درآمد ارزی را از این طریق تأمین کرد و در این رابطه درصورت تولید محصول مناسب به ازای هر هکتار می‌توان 20 تا 50 هزار دلار ارزآوری سالانه داشت.

راندمان بالای مصرف آب

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران مصرف آب در واحدهای تولیدی گلخانه‌ای را باتوجه به نوع سیستم آبیاری، ارزش بالای تولیدات و کاهش مصرف آب در زمستان دارای راندمان بالای مصرف دانست.

‌کارشناس گل و گیاه زینتی و دارویی و قارچ‌های خوراکی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کل بهره‌برداران استان 2هزار و 748نفر هستند که در قالب یک اتحادیه گل و گیاه و 6 شرکت تعاونی در این استان فعالیت دارند، افزود: ارزش کل تولیدات گل و گیاهان زینتی استان مازندران معادل 1700میلیارد ریال است. وی ایجاد مجتمع و شهرک‌های گلخانه‌ای، بازسازی واحدهای تولیدی فرسوده از طریق پرداخت تسهیلات بانکی کم‌بهره، ساخت پایانه صادراتی در غرب استان با پیشرفت فیزیکی 70درصد، صدور مجوز تأسیس و بهره‌برداری، برگزاری نمایشگاه‌های کشوری، نظارت مستمر بر اجرای طرح‌های گلخانه‌ای و تولیدات گل و گیاهان زینتی و هدایت و حمایت بهره‌برداران را از اقدامات در دست انجام نام برد.

البته وی پایین بودن نقدینگی تولیدکنندگان (سرمایه در گردش)، عدم‌اختصاص تسهیلات کافی بانکی برای توسعه، تجهیز و بازسازی گلخانه‌ها، بالا بودن نرخ سود بانکی، عدم‌تأمین نهاده‌های اولیه تولید، پایین بودن فناوری تولیدکنندگان و نداشتن مرکز تحقیقات گل و گیاه را از مشکلات گل و گیاه در مازندران دانست.

کد خبر 149385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز