دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتابخانه 2، به مدل نوین ارائه خدمات کتابخانه‌ای، گفته می‌شود. کتابخانه 2، یک مدل توصیفی و باز است که منعکس کننده چگونگی خدمات نوین کتابخانه‌ای و انتقال خدمات به استفاده کنندگان است

کتابخانه 2

این مفهوم از فلسفه زیرساختی تجارت 2 و شبکه 2 نشات گرفته و شامل خدمات آنلاین چون نظام اپک (OPAC) و افزایش جریان اطلاعات از سوی استفاده‌کنندگان به سمت کتابخانه است.

خدمات کتابخانه‌ای ارائه شده توسط کتابخانه 2 همواره روزآمد بوده و به منظور ارائه بهترین خدمات به کاربران مرتب در حال ارزیابی هستند. کتابخانه 2 همواره به تشویق استفاده‌کنندگان کتابخانه می‌پردازد تا در طراحی و ایجاد خدمات کتابخانه‌ای از همکاری و بازخورد ایشان بهره‌مند شوند.

مدافعان این مدل نوین معتقدند که کتابخانه 2 کاملا جایگزین مدل سنتی حاکم بر نظام کتابخانه‌ها که قرن‌هاست وجود دارد و مدلی کاملا یکسویه است، خواهد شد.

ایده کتابخانه 2 اولین‌بار توسط مایکل کیسی با عنوان Library crunch مطرح شد. کیسی فرض کرد که کتابخانه‌ها، خصوصا کتابخانه‌های عمومی، در مکانی قرار گرفته‌اند که عناصر شبکه 2 و تجارت 2 در آن جا دارای ارزش هستند، خواه خدمات ارائه شده توسط آنها از فناوری سرچشمه بگیرد و یا خدماتی باشد که ربطی به فناوری نداشته باشد.

به هرحال، کتابخانه‌ها باید راهبردی را در پیش بگیرند که برای همگامی با تجارت 2 و شبکه 2، نقشی کاملا جدید برای کاربران کتابخانه بیافرینند. در این راستا کتابخانه‌ها ، دچار تغییرات دائمی خواهند شد. در همین رابطه اولین کنفرانس کتابخانه 2 در اکتبر سال 2005 توسط Internet Librarian برگزار شد.کتابخانه 2

با استفاده از کتابخانه 2، خدمات کتابخانه‌ای همواره در حال ارزیابی و روزآمد شدن هستند تا نیازهای کاربران کتابخانه را برآورده کنند.

کتابخانه 2 همواره مشوق همکاری و ایجاد بازخورد از سوی کاربران کتابخانه برای توسعه و نگهداری خدمات کتابخانه‌ای است.

اصلی‌ترین جزء یک کتابخانه 2، کاربر فعال و قوی کتابخانه است. هنگامی که اطلاعات و عقاید در جریانی دو سویه - از سوی کتابخانه به استفاده کننده و برعکس - حرکت کنند، خدمات کتابخانه‌ای توانایی تغییر و رشد سریع و دائمی را خواهند داشت. کاربر کتابخانه 2، خواه از محصول فیزیکی استفاده کند یا مجازی، تبدیل به شریک، همکار تولید، سازنده و مشاور خواهد شد.

اصول کلیدی کتابخانه 2 تنها ایجاد دسترسی به کتاب‌ها و اطلاعات نیست. بلکه به معنای نوآوری، برای مردم بودن، و ساخت جامعه است، که از طریق شرکت آحاد مردم و بر اساس محاسبات اجتماعی شکل می‌گیرد.

این حقیقت زمانی شکل می‌گیرد که با اعتماد و تشویق استفاده کننده، او را به نوشتن، رتبه بندی و ارائه نظر در زمینه هر چیزی در مجموعه کتابخانه رهنمون شویم. حتی می‌توان مجموعه را برای توسعه‌دهندگان در زمینه اسفاده مجدد و رشد، کاملا آزاد گذاشت!

امروزه کتابخانه 2 به منبعی بحث انگیز در جهان وب‌لاگ‌های کتابداری تبدیل شده است. عده‌ای معتقدند که کتابخانه 2 بحث جدیدی نیست و از فلسفه خدمات کتابخانه‌ای که توسط نواندیشان در قرن 19 بیان شد، سرچشمه می‌گیرد. عده‌ای دیگر به بیان مثال‌های مادی‌تری از این که چگونه کتابداران به کتابخانه 2 دست می‌یابند، پرداخته‌اند.

کد خبر 149243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز