گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی پرور: تا‌کنون تصور می‌شد که بازی‌های رایانه‌ای تنها می‌تواند باعث بروز عوارض جسمی و حرکتی برای کاربران شود اما اکنون در تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان مشخص شده است که اینگونه بازی‌ها می‌تواند به بهبود سلامت افراد به‌ویژه آسیب دیدگان جسمی و حرکتی کمک کند.

بازی رایانه ای

نتایج یک آزمایش جدید نشان داده است که انجام بازی‌های رایانه‌ای که براساس الگوهای فیزیوتراپی طراحی شده‌اند، می‌تواند به بهبود راه رفتن و حفظ تعادل در بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند. گروهی از کارشناسان دانشکده پرستاری در دانشگاه‌ کارولینای شمالی و استودیوهای «رد هیل» موفق شده‌اند با همکاری یکدیگر 9 بازی کامپیوتری جدید را با الهام از اصول و آموخته‌های کلینیکی طراحی کنند. این بازی‌ها به بهبود هماهنگی حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می‌کنند.

به گزارش سایت اینترنتی هلث دی‌نیوز، این بازی‌ها به کاربران امکان می‌دهند که با شیوه‌های خاص اعضای بدن را حرکت دهند و در ازای حرکات هماهنگ‌تر، امتیاز بگیرند. بررسی تأثیر استفاده از این بازی‌ها روی20شرکت‌کننده نشان داده است که در 65 درصد موارد روش فوق نتایج امیدوارکننده‌ای در بهبود مهارت‌های حرکتی بیماران دارد.دکتر بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در پاسخ به این سؤال که بازی‌های رایانه‌ای چه نقشی می‌تواند در سلامت افراد ایفا کند؟ اظهار داشت:

بازی درمانی یک امر مرسوم و مصطلح در دنیاست و بسیاری از کلینیک‌های تخصصی درمان بیماران جسمی- حرکتی از بازی‌های مختلف رایانه‌ای برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. افزایش قدرت حافظه و هوش، قدرت تمرکز، هوش عاطفی و اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان از جمله کاربردهای اینگونه بازی‌های رایانه‌ای است. وی افزود: در بسیاری از کودکستان‌ها و مراکز بهزیستی در دنیا برای اجتماعی کردن کودکانی که دچار انزوای اجتماعی هستند از این بازی‌ها استفاده می‌شود. همچنین در زمینه درمان پارکینسون از این‌ بازی‌ها استفاده شده و مقالات متعددی هم توسط دانشمندان در این زمینه نوشته شده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در ایران نیز از بازی‌های رایانه‌ای برای درمان استفاده شده است؟ گفت: خبر دقیقی در این زمینه ندارم اما در یک کار تحقیقی که توسط دانشگاه تهران و با استفاده از بازی کایلو یا کایو در ایران روی کودکان3 تا 7 ساله انجام شد مشخص گردید این بازی می‌تواند روی هوش، قدرت تمرکز و حافظه و رشد کودکان نقش مؤثری داشته باشد.

دکتر مینایی تأکید کرد: یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت نیز طی همکاری با مراکز نگهداری کودکان عقب مانده جسمی- حرکتی توانست بازی‌هایی تولید کند که برای کودکان نشاط آور بوده وباعث تقویت روحیه و تحرک بیشتر آنها شود.به گفته وی اگر چه هنوز رویکرد همکاری بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بهزیستی چندان تقویت نشده اما مذاکراتی در این زمینه انجام شده است. وی همچنین در باره طیف بازی‌های حرکتی که لازمه انجام آن جست و خیز کاربر روی زمین یا انجام حرکات ورزشی حین بازی است گفت: این نوع بازی‌ها که به «موو» مشهورند نوع جدیدی از واقعیت مجازی را ترسیم کرده‌اند که قطعا نسبت به طیف بازی‌های پشت میزی سالم‌تر هستند.

البته این نوع بازی‌های حرکتی که در ایران هم در دسترس هستند گران‌تر از بازی‌های رایانه‌ای بوده و امتیاز تولید آنها در اختیار برندهای خاصی مانند سونی، نینتندو و مایکروسافت است و به‌دلیل وجود تحریم‌ها امکان تولید و توسعه آنها در ایران وجود ندارد، به همین دلیل متخصصان ایرانی در سال‌های اخیر به فکر تولید نمونه‌های بازی‌های حرکتی ایرانی افتاده‌اند که برای مثال می‌توان به تولید شبیه‌ساز تیر اندازی یا تولید دسته بازی ایرانی یا تبدیل حرکت در مقابل دوربین لپ‌تاپ به بازی رایانه‌ای اشاره کرد که هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد.مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین به تأثیر منفی بازی‌های خشن رایانه‌ای بر سلامت افراد اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات دانشمندان ایرانی، بازی‌های خشن می‌تواند اثر تخریبی روانی روی کودکان و نوجوانان داشته باشد و به همین جهت به خانواده‌ها توصیه می‌شود مراقب استفاده فرزندان خود از این نوع بازی‌ها باشند تا کودکان آنها دچار آسیب‌های جسمی و روانی نشوند.

کد خبر 149232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز