ترجمه کیکاووس زیاری: «ران کلمنتز» از دوستداران جدی ژانر (نوع) انیمیشن است که دوران کودکی و نوجوانی خود را با تماشای انیمیشن‌های کلاسیکی مثل «سفید برفی» و «سیندرلا» سپری کرد.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 623

همین علاقه به انیمیشن بود که باعث شد خودش نیز وارد این دنیا شود و به صورت حرفه‌ای در آن فعالیت کند. کلمنتز سال 1989 میلادی با کارگردانی انیمیشن «کارآگاه موشه گنده» به صورت رسمی وارد این عرصه شد و پس از آن انیمیشن‌های «علاءالدین»، «جزیره گنج»، «پری دریایی کوچک»، «هرکول» و «شاهزاده و قورباغه» را با همکاری دوست قدیمی‌اش، «جان موسکر» کارگردانی کرد. دو فیلم «هرکول» و «شاهزاده و قورباغه» این فیلم‌ساز در حالی وارد بازار ویدئویی ایران شده که قرار است کلمنتز دومین قسمت «هرکول» را هم بسازد. به همین بهانه، یکی از گفت‌و گوهای جدید کلمنتز را برای خوانندگان دوچرخه ترجمه کرده‌ایم.

  • چرا به فکر تولید دومین قسمت انیمیشن «هرکول» افتادید؟

از زمانی که قسمت اول «هرکول» در سال 1997 میلادی با استقبال بچه‌ها و خانواده‌هایشان روبه‌رو شد، در فکر بودم که قسمت بعدی را بسازم. هرکول شخصیتی است که به راحتی می‌تواند تبدیل به سوژه یک مجموعه فیلم کارتونی شود. در سال‌های اخیر ما شاهد ساخت قسمت‌های جدیدی از فیلم‌های موفق انیمیشنی بوده‌ایم و فکر می‌کنم این اتفاق برای «هرکول» هم می‌تواند بیفتد.

  • فکر نمی‌کنید کمی دیر به فکر ساخت قسمت دوم «هرکول» افتاده‌اید؟ معمولاً تولید قسمت‌های جدید فیلم‌های موفق، کمی بعد از موفقیت قسمت‌های قبلی در گیشه، آغاز می‌شود.

درست می‌گویید. ولی این را هم در نظر داشته باشید زمانی که «هرکول» اکران عمومی شد، هنوز سنت دنباله‌سازی محصولات موفق انیمیشنی رونق نگرفته بود. در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد فیلم‌های انیمیشن هم قابلیت تبدیل‌شدن به یک مجموعه دنباله‌دار سینمایی را داشته باشند. به جز «داستان اسباب‌بازی» انیمیشن دیگری را سراغ ندارید که آن‌روزها تبدیل به فیلمی دنباله‌دار شده باشد. اما حالا وضعیت فرق کرده است. حالا تماشاگران سینما که همه هم کودک و نوجوان نیستند، استقبال خیلی خوبی از فیلم‌های انیمیشنی می‌کنند و در نتیجه این نوع فیلم‌ها جزو کارهای بسیار موفق سینمایی هستند. همین باعث شد من و همکار فیلم‌سازم، جان موسکر به فکر تولید قسمت دوم «هرکول» بیفتیم. وقتی این‌همه فیلم انیمیشن صاحب قسمت‌های جدید می‌شود، چرا چنین اتفاقی برای فیلم ما نیفتد؟

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 623

  • «هرکول2» در چه مرحله‌ای است؟

‌نگارش فیلم‌نامه آن تازه شروع شده است. فکر می‌کنم این مرحله حدود پنج ماه طول بکشد. بعد از آن تولید انیمیشن را شروع می‌کنیم.

  • قصه قسمت دوم «هرکول» چه حال و هوایی خواهد داشت؟

برای ساخت این قسمت «هرکول» از حال و هوای قسمت اول فاصله خیلی زیادی نخواهیم گرفت. اما این‌بار هرکول وارد ماجرا‌های جذاب‌تر و دیدنی‌تری خواهد شد.

  • «هرکول2» یک انیمیشن کامپیوتری خواهد بود دیگر، نه؟ آن را سه‌بعدی می‌سازید؟

در این که کامپیوتری خواهد بود شک نکنید. اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم آن را به صورت سه‌بعدی تهیه کنیم.

  • کمی قبل از اکران عمومی «هرکول2» قسمت اول هم نمایش محدودی در سالن‌های سینماها خواهد داشت؟

خیر. علاقه‌مندان می‌توانند نسخه دی‌وی‌دی آن را در منزل خود تماشا کنند؛ مطمئن هستم دوستداران سینمای انیمیشن نسخه دی‌وی‌دی آن را دارند.

  • همان همکاران قسمت اول صدای خود را به شخصیت‌های کارتونی قرض می‌دهند؟

هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته‌ام، ولی در کل می‌خواهم به حال و هوا و صداهای قسمت دوم تنوع بدهم.

  • بین انیمیشن‌هایی که می‌سازید معمولاً فاصله چهارساله وجود دارد؛ چرا؟

برای فیلم‌هایی که می‌سازم، ارزش و احترام قایل هستم؛ همان‌طور که برای بینندگان آنها ارزش زیادی قایلم. همیشه انیمیشن‌هایم را سر فرصت و بدون عجله می‌سازم تا حاصل کار، یک فیلم تماشایی به‌دردبخور و قابل‌دفاع باشد. همین نکته باعث می‌شود زمان بیشتری را صرف ساخت فیلم‌هایم کنم.

  • شما درشمار دوستداران انیمیشن‌های سنتی هستید که با هنر دست انیماتورها خلق می‌شوند. چه شد که جذب انیمیشن‌های کامپیوتری شدید؟

هنوز هم طرفدار انیمیشن‌های سنتی هستم و اعتقاد دارم این نوع انیمیشن، بهترین نوع است. ولی باید به‌روز بود و همراه با زمان حرکت کرد. در عین‌حال باورم این است که دنیای سینما به‌زودی دوباره به سراغ انیمیشن‌‌های سنتی خواهد رفت.

کد خبر 148944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز