همشهری آنلاین: زمانی سؤال نمایندگان از رئیس جمهور مطرح شد که آقای احمدی‌نژاد مشغول دورکاری در خانه بودند و به محل کار تشریف نمی‌آوردند، اما بعد که کار به روال عادی برگذشت برخی نمایندگان مجلس اصراری به سؤال خود نداشتند.

محمدرضا باهنر که امروز و در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، گفت: هفته آینده بررسی خواهیم کرد که اگر امضاء نمایندگان از حد نصاب بالا‌تر باشد سؤال از رئیس جمهور را در مجلس اعلام می‌کنیم.

 باهنر این سخنان را در پاسخ به  اخطار قانون اساسی محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر مطرح کرد.

ابطحی در صحن علنی امروز صبح (چهارشنبه)  گفت: اکنون جوسازی‌هایی علیه مجلس در مورد سوال از رییس‌جمهور می‌شود که با توجه به اصل 88 قانون اساسی در موردی که حداقل یک چهارم نمایندگان از رییس‌جمهور یا وزیر در مورد وظایفش سوال داشته باشند رییس‌جمهور و یا وزیر موظف به حضور در مجلس و پاسخ به سوال است که این جواب در مورد رییس‌جمهور نباید بیش از یک ماه و وزیر بیش از 10 روز به تاخیر بیفتد.

وی افزود: در چنین شرایطی سوال از رییس‌جمهور توسط برخی‌ها تبدیل به سانتاژ خبری شده و آن را همچون چماقی بلند کرده‌اند. این موضوع تعامل قوا را به هم می‌زند، پس آقای باهنر؛ همان‌طور که شما قسم نمایندگی را خورده‌اید و ما نیز چنین قسمی را خورده‌ایم باید طبق ماده 196 آیین‌نامه رفتار کنیم.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: برخی می‌گویند که مدت‌هاست این سوال را مطرح کرده‌اند و معتقدند تعداد امضاکنندگان این سوال به حد نصاب رسیده است، پس تعلل مجلس برای طرح این موضوع چیست؟ پس اجازه دهید رییس‌جمهور در مجلس بیاید و پاسخ دهد چرا که معطل شدن قانون توسط مجلس خلاف قانون است.

باهنر نایب رئیس مجلس که امروز ریاست جلسه را بر عهده دارد این تذکر را وارد دانست و گفت: زمانی سؤال نمایندگان از رئیس جمهور مطرح شد که آقای احمدی‌نژاد مشغول دورکاری در خانه بودند و به محل کار تشریف نمی‌آوردند، اما بعد که کار به روال عادی برگذشت برخی نمایندگان مجلس اصراری به سؤال خود نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود هفته آینده تصمیم نهایی را می‌گیریم و بررسی می‌کنیم که اگر امضاء نماینگان از حد نصاب بالا‌تر باشد «سؤال از رئیس جمهور را اعلام می‌کنیم.

در زمان خانه نشینی رئیس جمهور فقط 12 امضا جمع شد

علی مطهری نماینده تهران امروز در جلسه علنی مجلس در تذکری نسبت به عدم طرح سوال از احمدی نژاد واکنش نشان داد و گفت: آقای باهنر شما در مصاحبه‌های خود اعلام کردید که بسیاری از امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور در زمان خانه نشینی ایشان جمع شده و با بازگشت ایشان به محل کار تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

مطهری ادامه داد: شما در حالی این مسئله را مطرح می‌کنید که بنده به عنوان کسی که این امضا‌ها را جمع کردم می‌دانم که در آن دوران تنها ۱۲ امضا برای سوال از رئیس جمهور جمع شده بود و ما بقی آن‌ها در زمان‌های دیگری جمع شده بود.

نماینده تهران که در اعتراض به عدم طرح سوال از رئیس جمهور استعفا داده است در بخش دیگری از سخنان خود به شیوه مدیریت جلسه ازسوی باهنر هم اعتراض کرد و گفت: اینکه شما می‌گویید بعضی پیشنهاد‌ها رای نمی‌آورد و نمایندگان طبق حق همسایه‌گری رای می‌دهند با ماده ۲۳ آئین نامه داخلی مغایرت دارد.

مطهری تاکیدکرد: اگر این روند ادامه یابد مردم فکرمی کنند که نمایندگان به همین منوال رای می‌دهند یعنی بر اساس روابط دوستانه و....

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که  ریاست جلسه امروز را برعهده دارد، گفت: به هر حال بخشی از جریان جلسه باید شاداب و با نشاط باشد و عرض من این است که بعضی از پیشنهاداتی که طرفدار ندارد مطرح نشود.

سوال از رئیس جمهور به 74 امضا نیاز دارد

در همین رابطه  مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز در اخطار قانون اساسی در صحن علنی امروز (چهارشنبه) مجلس با تائید اظهارات و اخطار ابطحی نماینده خمینی‌شهر در مورد لزوم تعیین تکلیف موضوع سوال از رییس‌جمهور گفت: هیچ اشکالی ندارد که حتی امروز تکلیف سوال از رییس‌جمهور مشخص شود، چرا که باید اسامی نمایندگانی که امضایشان را پس گرفته‌اند مشخص شود.

وی افزود: این‌طور مطرح می‌شود که تعداد امضاکنندگان سوال از رییس‌جمهور 100 نفر است که حتی در صورتی که 15 نفر از آنها امضایشان را پس گرفته باشند باز هم تعداد امضاکنندگان 85 نفر یعنی بیشتر از حد نصاب 74 نفر برای سوال از رییس‌جمهور است.

کواکبیان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی هیات رییسه باید تعلل نکرده و این سوال را به جریان بیندازد و یا این‌که اسامی انصراف دهندگان را اعلام کند.

وی هم‌چنین از ابطحی برای طرح این اخطار قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش،‌ پس از اخطار کواکبیان، بزرگواری نماینده کهگیلویه و بهمئی نیز از ابطحی و کواکبیان برای طرح این اخطار قدردانی کرد.

 

 

کد خبر 148898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز