مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیروس باور درسال ۱۳۱۳ در شهر شیراز به دنیا آمد. او تألیف کتاب "تاریخ معماری معاصر ایران" را در کارنامه خود دارد.

سیروس باور

باور، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان البرز در سال ۱۳۳۲ به پایان برد و بلافاصله در رشته هنرهای زیبا وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد.

او در سال ۱۳۳۸ در همین رشته لیسانس گرفت سپس به ایتالیا رفت و از دانشکده معماری فلورانس ایتالیا در مقطع دکترا سال فارغ التحصیل شد وی بعد از بازگشت به ایران و تدریس در دانشگاه‌های تهران و پذیرش چند طرح و مسئولیت‌های مختلف در سال ۱۳۵۸ به شهر برزیل سفر کرد و تا سال ۱۳۷۱ در آنجا اقامت گزید.

این معمار در ۵ کنکور ملی برزیل شرکت و در سه کنکور تقدیر دریافت می‌کند و در یک اتفاق جالب به دعوت رئیس جمهور پورکنیافاسو به آنجا سفر می‌کند ودر مدت ۲۰ روز طرحهای مسکن و شهر سازی را برای آنها پیاده می‌کند.

او در جاهای مختلف ایران و جهان طرحهای مختلفی طراحی و اجرا کرده است. سیروس باور یکی از آن انگشت‌شمار افرادی است که هم در پژوهش و هم در گسترش دانش معماری و شهرسازی معاصر ایران مجدد به جدیت کوشش کرده است.

بعد از انقلاب، زندگی شخصی و حرفه‌ای سیروس باور وارد مرحله دیگری می‌شود. سفر به خارج از کشور در سال ۱۳۵۸ و اقامت در کشور برزیل تا سال۱۳۷۱ صورت بندی کلی این مرحله جدید به حساب می‌آید.

طرح بنای یادبود برای بورکینافاسو، که ملهم از توتم‌هاست و به تصویب رئیس جمهور آن کشور می‌رسد، یادگار همان ۲۰ روز سال ۱۳۶۶ است.

طرح و اجرای چند خانه مسکونی در شهر پیانو (ایتالیا)، طرح مرکز فرهنگی ـ اجتماعی اسلامی مسجد در شهر رسیف (برزیل)، طرح ساختمان حسابداری در شهر برزیلیا (برزیل) و طرح ساختمان تجاری در شهر سن پائولو نیز از جمله رویدادهای حرفه‌ای زندگی دکتر باور در همان سال‌های اقامت خارج از کشور به شمار می‌رود.

مهندس ارشد طرح‌های مخصوص اداره مهندسی شرکت ملی نفت ایران ۴۸-۱۳۴۵ ـ مدیر گروه آموزش معماری دانشگاه تهران ۵۲-۱۳۵۰ ـ مدیر گروه آموزش شهرسازی دانشگاه تهران ۵۷-۱۳۵۶ ـ عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای زیبا ۵۸-۱۳۵۰ ـ عضو شورای داوری طرح‌های جامع در وزارت مسکن و شهرسازی ۵۸-۱۳۵۰ ـ عضو هیأت مدیره نخستین سازمان نظام معماری تهران ۱۳۵۶ مهندس ارشد طرح های مخصوص اداره مهندسی شرکت ملی نفت ایران در فاصله بین سال‌های ۱۳۴۵ تا، ۱۳۴۸ عضو کمیته انتخابات و ترفیعات دانشکده هنرهای زیبا، عضو شورای اجرایی گروه معماری دانشکده هنرهای زیبا، عضو شورای اجرایی گروه شهرسازی، عضو شورای قضاوت طرح های دیپلم دانشکده هنرهای زیبا، عضو شورای قضاوت طرح های شهرسازی (طرح های جامع) در وزارت مسکن و شهرسازی، مسئول صدور کارت اشتغال به کار معماران در وزارت دادگستری از جمله سمت‌های این هنرمند معمار است.

سیروس باور ابتدا و برای نخستین بار در سال‌های نخستین دهه ۴۰ و در دانشگاه ملی ایران دروس"تاریخ معماری مدرن"، "تاریخ شهرسازی" و "شهرسازی عملی" را بنیان می‌گذارد و خود نیز به تدریس آن همت می‌گمارد؛ دروسی که از فلسفه جنبش مدرن در اروپا شروع می‌شود و به پیدایش معماری و هنرمدرن می‌رسد.

با تغییر برنامه‌های دانشکده معماری دانشگاه ملی و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که تحت تأثیر تحولات دانشکده‌های معماری اروپا انجام می‌شود، باور نیز در سال ۱۳۴۷ خود را به دانشکده هنرهای زیبای تهران منتقل می‌کند، جایی که پیش از عزیمت به اروپا در آن تحصیل کرده است.

ترجمه کتاب "تاریخ معماری مدرن" نوشته پروفسور "بنه وولو" حاصل همین سال هاست که این معلم معماری و شهرسازی به دلیل کمبود کتاب در زمینه تدریس خود انجام می‌دهد، کتابی که بعدها پایه درس معماری مدرن اروپا می‌شود.

باور اما، به همین ترجمه و تدریس قناعت نمی‌کند و همزمان به تدریس معماری معاصر ایران نیز می‌پردازد. این تدریس همزمان که همراه با عهده دار شدن مسئولیت طرح‌های معماری سال چهارم دانشکده هنرهای زیبا هم بوده است، تا سال ۵۸ ادامه می‌یابد.

تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، معماری دانشگاه آزاد واحد قزوین و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ۸۳-۱۳۷۹ و مسئول پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده‌های معماری تهران، همدان، شیراز، کرمان، تبریز و قزوین ۱۳۸۵ نیز از دیگر فعالیت های او به شمار می‌آیند.

تاسیس دفتر خصوصی معماری در سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ بنیانگذاری و تدریس دروس تاریخ معماری مدرن، تاریخ شهرسازی و شهرسازی عملی در ایران و دانشگاه  شهید بهشتی در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ از مراکزی هستند که سیروس باور از بانیان آنها محسوب می‌شود.

طرح جامع نمایشگاه بین‌المللی تهران و مطالعات و تحقیقات برای پارک ـ موزه نفت در مسجد سلیمان از کارهایی است که وی به انجام رسانده است.

سیروس باور یکی از کسانی است که به طور مشخص در طرح هویت بخشی مدارس ایران از سوی سازمان نوسازی مدارس ایران در سال ۱۳۸۵شرکت داشته است.

او همچنین تألیف کتاب "تاریخ معماری معاصر ایران" را در کارنامه خود دارد. او در این کتاب به تأثیر روح زمانه در پیدایش معماری نوین ایران پرداخته است.

علاوه بر این، طرح و اجرای تعداد زیادی خانه‌های مسکونی در تهران، طرح و اجرای مجموعه بهداشتی و رفاهی در پالایشگاه تهران، طرح و اجرای آپارتمان‌های کوچک در عباس آباد تهران، طرح مجموعه مسکونی ـ تجاری ـ تفریحی در بلوار کشاورز و طرح و اجرای تعداد زیادی ویلاهای مسکونی در شهرک غرب تهران در زمره کار و تلاشی بوده که در این سال‌ها و در یک دوره از زندگی باور، رقم خورده است.

آخرین بروزرسانی  Jul ۷, ۲۰۲۳ - جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 148442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز