چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: جوشاندن مستقیم شیر به مدت طولانی موجب کاهش شدید ارزش غذایی آن می‌شود.

به گزارش فارس، شیر سرشار از انرژی، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است که برای رشد، قوت و داشتن بدنی سالم ضروری است.

شیر به داشتن استخوان‌ها و دندان‌های قوی کمک می‌کند همچنین باعث افزایش تراکم و رشد استخوان، رشد و پرورش جسمی و ذهنی می‌شود.

کلسیم برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار ضروری است، مقدار نیاز بدن به کلسیم در سنین مختلف تغییر می‌کند و شیر بهترین منبع برای تأمین نیاز روزانه بدن به کلسیم است همچنین مصرف 2 تا 4 لیوان شیر در هر روز، 800 میلی‌گرم از کلسیم مورد نیاز بدن انسان را فراهم می‌کند.

عزیزالله کمال‌زاده، محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر در گفت‌و‌گو با فارس اظهار می‌دارد: جوشاندن مستقیم شیر به مدت طولانی موجب کاهش ارزش غذایی آن تا اندازه زیادی می‌شود همچنین رسوب و پوسته سطحی تشکیل شده در ته ظرف غالباً بدون مصرف باقی می‌ماند و مقداری از مواد غذایی شیر از بین می‌رود.

به گفته وی، جوشاندن مستقیم شیر به دلیل کاهش لیزین موجود در پروتئین آن، به ارزش غذایی آن صدمه وارد می‌کند و بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بر اثر جوشاندن مستقیم شیر حدود 30 درصد پروتئین و 14 درصد کلسیم آن از بین می‌رود و ترکیبات حساس شیر مثل ویتامین‌ها تحت تأثیر حرارت، به تدریج و بسته به مدت زمان جوشیدن از بین می‌رود.

کد خبر 148279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز