مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیگاری‌ها نسبت به غیر سیگاری‌ها در سال‌ها زودتر دچار حمله قلبی می‌شوند.

heart

به گزارش رویترز دکتر گرگ فونارو، متخصص قلب در دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس که در این بررسی جدید شرکت نداشت، در این باره گفت: "افرادی که سیگار می‌کشند با احتمال بسیار بیشتری ممکن است حمله قلبی داشته باشند، و حمله قلبی در آنها یک دهه یا زودتر بروز خواهد کرد."

به گفته این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد "حتی در صورتی که سایر عوامل خطرساز را نداشته باشید، در صورتی که سیگار بکشید، ممکن است دچار حمله قلبی داشته باشید."

پژوهشگران به سرپرستی دکتر مایکل هاو از دانشگاه نظام بهداشتی میشیگان در آن آربور به بررسی 3600 افراد نفر افراد پرداختند که به علت حمله قلبی یا آنژین ناپایدار - درد ناشی از کاهش خون‌رسانی به عضله قلب که پیش‌ساز حمله قلبی است- بستری شده بودند.

یک چهارم از بیماران سیگاری‌‌های فعلی بودند. و به طور میانگین این بیماران جوانتر بودند و مشکلات بهداشتی کمتری نسبت به غیرسیگاری‌های با مشکلات قلبی داشتند.

وجود مشکلات بهداشتی کمتر قبلی و سن پایین‌تر در حمله قبلی در این سیگاری‌ها توضیح‌دهنده یافته دیگر این پژوهشگران است که سیگاری‌های در این بررسی نسبت به غیرسیگاری‌ها با احتمال کمتری در شش ماه بعد از حمله قلبی فوت می‌کنند.

این "پارادوکس سیگاری‌ها"- این ایده که سیگاری‌های که دچار حمله قلبی می‌شوند، نسبت به غیرسیگاری‌ها پیامدهای بهتری از جمله خطر کمتر مرگ را دارند، اکنون حل و فصل شده است. این تفاوت در میزان و مرگ در طول شش ماه- پنج درصد میزان مرگ و میر مردان غیرسیگاری نسبت به سه درصد مرگ و میر در مردان سیگاری، و هشت و شش درصد مرگ و میر به ترتیب در زنان غیرسیگاری و سیگاری- را می‌توان با سن بیماران و سایر عوامل خطرساز توضیح داد.

فونارو گفت این یافته نمونه دیگر از خطرات قلبی سیگار کشیدن است، اما تاکید کرد ترک کردن سیگار این افزایش خطرات را برطرف کند.

او گفت: " هیچ گاه برای ترک کردن سیگار دیر نیست، و منافع ترک سیگار به سرعت ظاهر می‌شود."

به گفته او از چند روز پس از ترک سیگار، کاهش در خطر قلبی شروع می‌شود و در طول یک تا دو سال بیشتر خطر حمله قبلی ناشی از سیگار کشیدن قبلی برطرف می‌شود.

این یافته‌ها در جورنال کاردیولوژی آمریکا منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که زنان سیگاری با احتمال بیشتری نسبت به مردان سیگاری در معرض حمله قلبی دیگر یا مشکلات قلبی دیگر در چند ماه آینده پس از حمله قبلی یا بروز آنژین قلبی هستند.

فونارو گفت: "پیام اصلی این است که سیگار کشیدن عامل خطرساز بسیار موثری برای مشکلات قلبی است و این خطرات ممکن است در زن‌ها حتی بسیار بیشتر است."

کد خبر 148235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز