دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

دکتر علی‌اکبر ولایتی: همانطور که آغاز جنگ کنونی در لبنان به آغاز جنگ 16 روزه آوریل 1996 شباهت داشت همه فصل های آن نیز بر مراحل آن جنگ انطباق دارد و ان شا الله پایان آن نیز چنان خواهد بود که حزب الله لبنان مظفر و پیروز شرایط خود را بر دشمن تحمیل می کند.

در سال 1996 نیز وقتی اسرائیل در پایان دادن به قدرت نظامی حزب  الله ناتوان گشت به کشتار انسانهای بی دفاعی پرداخت که به مقر سازمان ملل متحد در شهر قانا پناه برده بودند.

این بار نیز پس از شکست سنگین نیروهای اسرائیلی در برابر مقاومت اسلامی لبنان در زمین و دریا همان داستان تکرار شد، هرچند که ابعاد شکست نیروهای اسرائیلی در این جنگ به مراتب فراتر از جنگ سال 1996 است.

آنچه در این میان حائز اهمیت است سکوت مجامع بین المللی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی به شهروندان بیگناه است.

متأسفانه بیانیه اجلاس سران جی 8 و ناکامی حاضران در اجلاس رم در رسیدن به یک نتیجه مشخص وضعیتی را به وجود آورد که اسرائیل خود را مجاز می دید تا به هر جنایتی مبادرت ورزد، این نکته ای است که حائیم رامون وزیر دادگستری اسرائیل به صداقت آن را ذکر کرد و گفت اجلاس رم به ما مجوز داده است تا عملیات خود را پی بگیریم.

همراهی بی حد و حصر آمریکا با اسرائیل وضعیت جدیدی را در منطقه به وجود آورده است. آمریکا افزون بر حمایت نظامی و ارسال جنگ افزارهای پیشرفته به اسرائیل از همه امکانات سیاسی خود برای فراهم آوردن حمایت سیاسی برای جنگ کنونی استفاده کرده است.

در حالیکه خانم رایس از تل آویو اظهار می دارد هنوز شرایط برای آتش بس مهیا نشده است، هواپیماهای صهیونیستی مردم بی دفاع را در قانا به خاک و خون می کشند، اما نتیجه آن می شود که دیگر حتی متحدان آمریکا در لبنان نیز قادر نیستند از رفتار این قدرت جهانی دفاع کنند.

به همین دلیل نخست وزیر لبنان رسماً از خانم رایس خواست تا از سفر به لبنان امتناع کند و رسماً اعلام کرد تا پیش از برقراری آتش بس لبنان آمادگی استقبال از خانم رایس را ندارد.

این تحول بیانگر آن است که فقط شکست نظامی اسرائیل نیست که بر موقعیت آمریکا در منطقه تأثیر می گذارد بلکه رفتار ناشایست دولت آمریکا شرایطی را فراهم آورده که دیگر این مدعی قدرت جهانی قادر نیست تحرک لازم برای پیشبرد سیاستهای خود را داشته باشد.

آقای بوش و شیمون پرز هر دو این جنگ را جنگ سرنوشت خوانده اند؛ پس نتیجه آن سرنوشت سیاستهای آمریکا در منطقه را رقم خواهد زد. کیست که نداند ملت لبنان و حزب الله علیرغم تحمل هزینه بسیار، پیروز این میدان اند؛ شاید به فرصتی چند روزه نیاز باشد تا پیروز میدان، پیروزی خود را در صحنه سیاسی نیز تثبیت کند و تمام طرحهای آمریکایی و اسرائیلی را به شکست بکشاند، اما پس از آن فراتر از مرزهای جغرافیایی لبنان در همه صحنه های منطقه حضوری مؤثر و پرقدرت خواهد داشت.

کد خبر 1481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز