همشهری آنلاین: مسئول کمیته پیگیری حل مشکل ریزگرد‌ها در مجلس شورای اسلامی از آغاز مالچ پاشی و بیابان زدایی در خاک عراق از ابتدای سال آینده خبر داد.

mulching

« در صورت اجرای پروژه بیابان زدایی و مالچ پاشی در کشور عراق به طور حتم 90 درصد پدیده مخرب گرد و غبار در خوزستان و شهرهای دیگر از بین می رود.»

شبیب جویجری، مسئول کمیته پیگیری حل مشکل ریزگرد‌ها در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب در گفتگو با مهر، می‌افزاید: « تا به امروز این پروژه وارد فاز عملیاتی نشده ولی بی شک امسال این عملیات آغاز خواهد شد زیرا آموزش‌های لازم به کارشناسان عراقی در شهرستان اهواز داده شده و آنها آماده هستند که کار را آغاز کنند.»

جویجری در حالی از اجرایی شدن این عملیات از ابتدای سال جاری خبر می‌دهد، که پیش از این و در پی پی‌گیری نمایندگان خوزستانی مجلس در فروردین‌ماه سال جاری، قرار بود عملیات مالچ‌پاشی از اردیبهشت امسال آغاز شود تا شاید شهرهای مناطق غربی و جنوبی ایران پس از 8 سال از شر پدیده ریزگرد در امان بمانند.

این راهش نیست

«در ابتدا اغلب کارشناسان و حتی خود من نیز این تصور غلط را داشتیم که بخشی از منشا گرد و غبار خوزستان کشور عربستان است، ولی با مطالعات ماهواره‌ای و دقیق صورت گرفته، مشخص شد عربستان نقش فوق العاده اندکی در این گرد و غبار دارد.»

مسئول کمیته مقابله با ریزگردها در مجلس با بیان این مطلب، می‌گوید: در سال‌های اخیر اقدام به احداث سدهای فراوانی در سرشاخه‌های رودخانه‌های دجله و فرات به عنوان منابع اصلی تغذیه آب تالاب هورالعظیم شده که این موضوع در نهایت باعث خشک شدن تالاب در کشور عراق شده است.
خشک شدن تالاب باعث سبک شدن خاک منطقه شده و در نتیجه با اندک ورزش بادی این خاک به سمت مرزهای ایران حرکت و در اولین نقطه خوزستان را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

با چنین استدلالی است که قرار است پروژه مالچ‌پاشی در خاک عراق اجرایی شود، اما این پروژه مخالفانی هم دارد: « به فرض که ما در مناطق شرقی عراق مالچ پاشی کنیم، این کار از چند جهت اشتباه است. اول اینکه پاشیدن مالچ در مناطق وسیع شرق عراق هزینه‌های بسیار زیادی دارد، دوم این که مالچ بسیار بد بو است و سوم اینکه مانع نفوذ آب به خاک منطقه می‌شود و موجب می‌شود هیچ گونه گیاهی در آن رشد نکند.»

دکتر پرویز کردوانی متخصص کویرشناس، منشا ریزگردهایی که وارد ایران می‌شوند و زندگی مردم را مختل می‌کنند شمال آفریقا می‌داند و معتقد است این ریزگردها در عراق تشدید می‌شوند: منطقه هورالعظیم که بخشی از آن در ایران و بخش دیگرش در عراق است باعث تشدید ریزگردهای عربی می‌شود. بخشی از هورالعظیم که در ایران است دارای نیزارها و پوشش گیاهی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بخشی متعلق به عراق به دلیل سوزانده‌شدن نیزارها و عبور و مرور اتومبیل‌ها و تانکرها دچار مشکل شده است.

moreهورالعظیم؛ منبع اصلی ریزگردهای ایران

به اعتقاد این متخصص که مالچ‌پاشی روی مناطق مستعد گرد و غبار را کاری اشتباه و استفاده از یک تکنولوژی قدیمی می‌داند، راه حل مشکل پاشیدن ریگ در مناطق غربی عراق و «هورالعظیم» است: هم‌اکنون در ایران مخروط ‌افکنه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها ریگ استخراج کرد و آنها را در مناطقی که امکان بلندشدن گرد و غبار وجود دارد پاشید. این کار باعث می‌شود شدیدترین بادها نتوانند گردوغبار محلی را بلند کنند. ضمن اینکه ریگ مانند مالچ که از نفت به دست می‌آید بوی نامطبوع ندارد و مانع نفوذ آب هم نمی‌شود.

اظهارات این متخصص درحالی است که برخی کارشناسان همچنان مالچ‌پاشی را علاج این درد می‌دانند و بر همین اساس هم قرار است عملیات بیابان زدایی در کشور عراق با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار که از سوی مجلس تصویب شده از سوی ایران البته با آموزش کارشناسان عراقی صورت گیرد که انتظار می رود مشکل بروز این پدیده که زندگی را در چند سال اخیر به کام مرم ایران تلخ کرده است حل شود.

کد خبر 148037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز