یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهرام خائف متولد ۱۳۲۵ شیراز است.

او دیپلم هنرستان هنرهای زیبای پسران و لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران را داشت.

استخدام در مرکز سینمایی کانون به عنوان طراح و انیماتور اول ۴ فیلم انیمیشن، همکاری در مرکز گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اولین کار تصویرسازی کتاب و برنده جایزه از فستیوال بولونیا به خاطر کتاب توکا، تا پایان عمر همکاری با مرکز گرافیک کانون و تصویرسازی بیش از ۵۰ کتاب، آلبوم شش غزل از حافظ برنده جایزه نهایی بزرگداشت حافظ، دریافت دیپلم افتخار از اولین نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک و نوجوان، شرکت در اولین نمایشگاه آسیایی تصویرگران کتاب کودک و برگزیده نمایشگاه و دیپلم افتخار، تصویرگری "دانه نی" و برگزیده شورای کتاب کودک با معرفی ویژه، برگزیده تصویرگری اشعار دینی، طراح و تصویرگر تقویم ۱۳۷۹ با عنوان پیشکسوتان شعر کودک و نوجوان، تصویرگری مجموعه شعر، نمایشگاه مروری بر ۳۰ سال آثار بهرام خائف (بخش جنبی چهارمین نمایشگاه بین المللی آثار تصویرگران کتاب کودک) برنده دیپلم و تقدیر ویژه نوآوری و خلاقیت و شرکت در نمایشگاه دو سالانه تصویرگری کتاب کودک در کارنامه فعالیت‌های این هنرمند تصویرگر ثبت شده‌اند.

بهرام خائف تصویرگر بیش از ۶۰ کتاب کودک بوده است که شاید ۴۰ عدد از آن ها، فقط برای کانون پرورش فکری کودکان کار شده است و بقیه برای ناشرین دیگر.

بهرام خائف به نقاشی نیز بسیار دلبستگی داشت، اما فعالیت‌های کانون به وی زمان پرداختن به علائقش را نمی‌داد.

علاقه اش به نقاشی وافر بود به نحوی که اواخر عمر تصمیم داشت که فعالیتش در کانون را کاهش داده و به نقاشی بپردازد.

بهرام خائف، هنرمندی بود که لقب هنرمند، زیبنده شخصیت بلندش بود. کسی که تمام زندگیش وقف تصویرسازی کتاب‌های کودک شد. گرچه شاید نامش به دلیل بی توجهی‌ها، آن گونه که باید مطرح و معرفی نشد.

خائف را باید مشخص‌ترین تصویرگر ایرانی، در تصویرگری ادبیات غیرمستند (Non Fiction) نامید؛ چرا که بیشتر تصویرگرهای او برای کتاب‌های دینی و تاریخی است.

ویژگی باستان‌گرایی (آرکائیسم) در تصویرگری‌های او به کمک ایجاد بافت‌های کهنه در زیر تصویر و استفاده ازتنالیته رنگ‌های قهوه‌ای روی بافت به وجود آمده، همواره نوعی کارکرد معماری کاه‌گلی و سنگی قدیمی را تداعی می‌کند.

او حتی برای رنگ‌آمیزی چین و شکن لباس قهرمانان قصه، از تنالیته رنگ‌های قهوه‌ای بهره می‌گیرد و همین رویکرد، نوعی حس بازگشت به گذشته را نزد مخاطب بیدار می‌کند.

خائف همچنین، از معدود تصویرگران ایرانی است که با استفاده از روش "رئالیسم محض" به تصویرگری کتاب‌های ادبیات مستند (ادبیات غیرداستانی و غیرتخیلی) است و مورد توجه کودکان گروه سنی (ج( و نوجوانان قرار داد، با چیره‌دستی خائف در طراحی فیگوراتیو همراه است و کمتر تصویرگر دیگری چون او، به چنین ویژگی‌هایی علاقه نشان داده است.

روش کار او در طراحی نماهای واقعی از زندگی انسان، تنها در آثار تصویرگران معدودی چون پرویز حیدرزاده به چشم می‌خورد.


 

کد خبر 147887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز