همشهری آنلاین: امیر حسین چهل تن نویسنده‌ای که رمانش در میان چهار رمان راه یافته به مرحله نهایی جایزه کتاب سال قرار دارد با ارسال نامه‌ای به دبیر خانه کتاب سال، انصراف خود را از این مراسم اعلام کرد.

خبر گزاری فارس ضمن اعلام این خبر به نامه چهلتن اشاره کرد که در آن نوشته  «خود را اخلاقا مجاز به شرکت در این رقابت‌ نمی‌دانم. از سر لطف مرا از این نامزدی معاف بدارید.»

وی در بخش دیگری از این نامه آورده است که «در روزهای اخیر رسانه‌های بسیاری گزارش داده‌اند که رمان من، سپیده دم ایرانی، از جانب آن دبیرخانه نامزد دریافت جایزه کتاب سال اعلام شده است؛ شما احتمالا می‌دانید رفتار بانی این مسابقه -وزارتخانه ارشاد - در سه دهه اخیر همواره مورد اعتراضم بوده است»

 حمید زاده ،مدیر کل اداره کتاب وزارت ارشاد، نیز در واکنش به این نامه به خبرگزاری فارس گفته است که: در داوری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، فرد مورد داوری قرار نمی‌گیرد، بلکه اثر مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما با هیچ نویسنده خصومت یا دوستی نداریم. ما کتاب سال انتخاب می‌کنیم و نویسنده سال را انتخاب نمی‌کنیم.

وی افزود: نویسنده‌ای اگر می‌خواهد در داوری کتاب سال شرکت نکند باید کتاب را ننویسد، اما اگر کتابی نوشته شد، آن‌گاه دیگر از اختیار نویسنده خارج شده است.

مدیرکل اداره کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعتراض چهلتن نسبت به عملکرد وزارت ارشاد گفت: موضعی که نویسنده در مورد مسئله‌ای می‌گیرد در جای خودش باید بررسی شود و ربطی به داوری کتاب او ندارد. ما کاری به نظرات نویسنده کتاب نداریم و بسته به نظرات او درباره مسایلی مثل ممیزی کتاب، اثرش را بررسی نمی‌کنیم.

وی در پایان گفت: ضوابط داوری کتاب سال مشخص است و اگر کتاب ایشان تا این مرحله آمده است این ضوابط را رعایت کرده است.

چهل‌تن با رمان «سپیده‌دم ایرانی» به ‌همراه احمد بیگدلی با کتاب «اندکی سایه»، هوشنگ مرادی کرمانی با کتاب «شما که غریبه نیستید» و حبیب احمدزاده با کتاب «شطرنج با ماشین قیامت»، نامزد بخش ادبیات داستانی بیست ‌و چهارمین دوره جایزه‌ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 14743

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز