یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: مسئولان دولتی در یک ماه اخیر بارها اعلام کرده‌اند که بودجه آموزش و پرورش افزایش چشمگیری داشته اما در عمل این افزایش بودجه نتیجه عکس در سرانه مدارس داشته و دریغ از واریز یک ریال سرانه به حساب مدارس دولتی عادی.

معاون اول رئیس‌جمهور در آیین بازگشایی مدارس اظهار کرد: «بودجه‌های آموزش و پرورش طی دولت‌های نهم و دهم به یک عدد غیرقابل باوری رسیده‌ و آموزش و پرورش توانسته است همه کمبودهای خود را جبران کند.»همان روز ایرنا به نقل از محمد‌رضا رحیمی نوشت: «بودجه آموزش و پرورش در دولت نهم و دهم سه‌ برابر شده است و بودجه آموزش و پرورش در پایان5 سال دولت نهم و دهم از 4هزار میلیارد تومان به 12 هزار میلیارد تومان رسیده است.»

به گفته وی این افزایش بودجه در قسمت‌های مختلف عمرانی، جاری و هزینه‌ای لحاظ شده است.وزیر آموزش‌وپرورش نیز در آیین بازگشایی مدارس اعلام کرد که بودجه آموزش و پرورش رشد مطلوبی داشته و «از لحاظ بودجه مشکلی در این دستگاه وجود ندارد».

در سوی دیگر این ماجرا مدارس دولتی عادی هستند که به گفته مدیران آنها سرانه‌ای به حسابشان واریز نشده و به آنها توصیه شده تا از دریافت پول تحت عناوینی مانند «کمک‌های داوطلبانه» یا «همیاری» تا تشکیل انجمن اولیا و مربیان خودداری کنند و درصورت تخلف با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

نکته جالبی نیز در این میان اتفاق افتاده، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشستی با مدیران مدارس اعلام کرده: «به مدارسی که زیر 3‌میلیون تومان موجودی دارند سرانه تعلق می‌گیرد.» به گفته یکی از مدیرانی که در نشست فوق حضور داشته موجودی مدارس مربوط به مواردی مانند حق‌الزحمه معلمانی است که در فوق‌برنامه‌ها تدریس کرده‌اند.

نکته بسیار مهمی که در این نشست هرگز به آن توجه نشده اینکه آموزش و پرورش مشکل بودجه ندارد و مدیران مدارس باید در مقابل میزان سرانه‌ای که به حسابشان واریز شده پاسخگو باشند و اگر پول بیش‌از واریزی در حساب مدارس باشد، قاعدتا باید بررسی شود که این پول اضافی از چه منبعی و به چه هدفی در حساب مدارس است.آموزش‌وپرورش به جای بررسی این موضوع، آن را امری طبیعی دانسته و اعلام کرده: «اگر مدیر مدرسه‌ای زیر3 میلیون تومان موجودی دارد اعلام کند تا سرانه واریز کنیم»، همچنین این پرسش مطرح می‌شود که مگر بر سرانه واریزی و هزینه کرد مدارس نظارت نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در هفته دولت اعلام کرد: «سال89 سالی است که در آن مدیریت صددرصدی اعتبارات آموزش و پرورش بدون اعلام کسری بودجه برای نخستین بار انجام شد.» براساس آمار طی چندسال اخیر میلیون‌ها نفر از جمعیت دانش‌آموزی کاسته شده و با توجه به اینکه «بودجه آموزش و پرورش در دولت‌های نهم و دهم به عدد غیرقابل باوری رسیده» و «از لحاظ بودجه مشکلی در این دستگاه وجود ندارد» و «کاهش چند‌میلیون نفری جمعیت دانش‌آموزی»، چرا تاکنون سرانه‌ای به حساب مدارس دولتی واریز نشده است؟ سرانه کجاست؟

فراموش نکرده‌ایم که تا پیش از دولت نهم، بودجه کم بود، تعداد دانش‌آموزان دست‌کم 18‌میلیون نفر بود و مدارس هم درآمدزا نبودند اما به شیوه‌های کنونی از خانواده‌ها پول نمی‌گرفتند. اکنون به جای اینکه دنبال راهکار افزایش سرانه مدارس دولتی باشند تنها شعار «اعتبار بخشی به مدارس دولتی» را سر می‌دهند و از سوی دیگر زمان ممنوعیت دریافت پول تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد و مدیران این مدارس ناچارند دست به دامن مادران و پدران ‌شوند تا بتوانند چرخ مدارس را بچرخانند.

کد خبر 147323

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز