گروه محیط زیست- اسد افلاکی: امسال 10تالاب در معرض خطر احیا می‌شوند. این را کارشناس مسئول تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به همشهری گفت، اما در عین حال احیای این تالاب‌ها را در گرو اعتبارات پیش‌بینی شده‌ای دانست که باید از سوی دولت تأمین شود.

مرتضی احمدی

10تالابی که بنا به برنامه زمان‌بندی طرح احیای تالاب‌ها در اولویت قرار گرفته‌اند تالاب‌هایی چون گاوخونی، میانکاله، هورالعظیم، حرای قشم، هشیلان کرمانشاه، میقان اراک و حله و موند بوشهر را شامل می‌شوند اما احیای ارومیه، شادگان و پریشان بنا به حساسیتی که دارند از مدت‌ها قبل در دستور کار بوده و همچنان در اولویت سازمان محیط زیست برای احیا هستند.

دکتر مسعود باقرزاده، تأمین حقابه این تالاب‌ها را در رایزنی با وزارت نیرو و مکلف شدن این نهاد به تأمین حقابه، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از آب‌های مناطق مورد نظر، ساماندهی کشاورزی، بستن چاه‌های غیرمجاز و لایروبی رودخانه‌های منتهی به تالاب‌ها می‌داند که قرار است در سال کاری سازمان محیط‌زیست یعنی تا خرداد سال آینده عملی شود. وی ‌بـا اشاره به اینکه مواد 191- 187 و 193 قانون برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف به تهیه و اجرای برنامه برای احیای زیست‌بوم‌های حساس کرده است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طرح‌های مربوطه را تهیه و ارائه کرده است و در حال حاضر در گیرودار تخصیص اعتبار برای اجرا هستیم. بدیهی است به محض تأمین اعتبار و ابلاغ آن از سوی دولت این طرح‌ها اجرایی می‌شود. باقرزاده از ورود مجلس به موضوع تالاب‌ها به‌عنوان اقدامی مبارک یاد کرد و افزود: انتظار می‌رود مجلسی‌ها با حمایت از طرح احیای تالاب‌ها (طرح احیای زیست‌بوم‌های حساس) در واقع از کل تالاب‌های کشور حمایت کنند و زمینه مدیریت این زیست‌بوم‌ها را فراهم سازند؛ به گونه‌ای که خطراتی که اکنون متوجه تالاب‌هاست برطرف شود.

اما این پشتیبانی و حمایت نباید مانع از آن شود که ارومیه که پیشانی تالاب‌های کشور است و اهمیت ویژه آن بر هیچ‌کسی پوشیده نیست تحت‌الشعاع قرار بگیرد بلکه همانگونه که نمایندگان مجلس و مسئولان عالی‌رتبه اجرایی کشور تاکنون با حساسیت معضل ارومیه را دنبال کرده‌اند همچنان به ارومیه به‌عنوان یک موضوع اولویت‌دار محیط‌زیست نگاه کنند. بخصوص آنکه در بند الف ماده 68 قانون برنامه چهارم و ماده 191 برنامه پنجم توسعه به صراحت به ارومیه اشاره و بر رفع مشکلات آن تأکید شده است. وی خاطر نشان کرد: تالاب‌های دیگری نظیر مهارلو هم وضعیت نامطلوبی دارند اما براساس طرح زمان‌بندی احیای تالاب‌ها، احیای مهارلو و چند زیست‌بوم آبی دیگر در دستور کار سال آینده سازمان محیط‌زیست قرار گرفته است.

وی ‌ هر گونه اقدامی برای احیای تالاب‌های در معرض خطر کشور را منوط به تأمین اعتبارات لازم دانست. روز گذشته نماینده هماهنگ‌کننده استانی تالاب‌های فارس در شیراز نیز با بیان اینکه دریاچه مهارلو با خشکی شدیدی روبه‌رو است، به مهر گفت: این دریاچه نیز به شوره‌زار نمک تبدیل شده و مشکلاتی را به وجود آورده است. وی افزود: دریاچه مهارلو مقدار کمی آب دارد که آن هم مربوط به فاضلاب‌های شهری است که از رودخانه خشک به سمت دریاچه هدایت می‌شود و این فاضلاب‌ها هم مملو از آلاینده‌های شیمیایی و پایدار است که هم زیستگاه دریاچه را تهدید می‌کند و هم آلایندگی نمک را به‌دنبال دارد. نماینده هماهنگ‌کننده استانی تالاب‌های فارس ادامه داد: این دریاچه نه‌تنها روند حیات طبیعی ندارد بلکه زیستگاه آن هم با مشکل روبه‌روست و فاضلاب‌های وارد شده به مهارلو مرگ شکننده آن را به‌دنبال دارد.

کد خبر 147231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز