حمید ضیایی‌پرور: با افزایش ضریب نفوذ موبایل به بالای 90 درصد در ایران می‌توان اکنون اذعان کرد که یکی از قوی‌ترین رسانه‌ها در کشور با بالاترین پوشش، موبایل است.

امروزه از این وسیله ارتباطی استفاده‌های فراوانی در دنیا می‌شود، یکی از مهم‌ترین کاربردهای موبایل در جوامع در حال توسعه استفاده از ظرفیت‌های آن برای بالا بردن سطح سواد و آموزش‌های عمومی شهروندان است.

این آموزش‌ها می‌تواند در زمینه بهداشت و سلامت عمومی، کشاورزی و دامداری، صنایع‌دستی، خدمات دولت‌الکترونیک، فرهنگ‌سازی‌ و ارتقای رفاه اجتماعی مردم باشد.

ابزارها و نرم‌افزارهای متعددی نیز قابلیت پیاده‌سازی‌ بر بستر موبایل را دارند؛ از بازی‌های موبایلی گرفته تا خدمات ارزش‌افزوده پیامک و سامانه‌های پرداخت و انتقال و خرید و تراکنش مالی. نکته مهم در این میان همکاری میان دولت و دستگاه‌های خدمات‌رسان با سازندگان گوشی‌های تلفن همراه و اپراتورهای موبایل در کشور است.

یکی از برندهای مشهور تلفن همراه که بازار وسیعی در ایران دارد چنین ماموریتی را در قالب یک اکوسیستم متشکل از دانشگاه‌ها، اپراتورها، رسانه‌ها و برنامه‌نویس‌های موبایل برای خود تعریف کرده است. اگرچه هدف این برند در درجه اول کسب منفعت مالی بیشتر است اما ارائه آموزش‌های شهروندی که محتوای آن می‌تواند از سوی دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و بانک‌ها و نهادهایی مانند پلیس و دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی تامین شود، این بازی را به یک بازی برد - برد تبدیل می‌کند که همه از آن نفع خواهند برد.

کد خبر 147051

برچسب‌ها