همشهری آنلاین: چین نخستین آزمایشگاه فضایی خود موسوم به «تیانگونگ 1» را به فضا پرتاب کرد.

 نخستین آزمایشگاه فضایی چین به مدار زمین پرتاب شد

به گزارش ایسنا، موشک حامل تیانگاین آزمایشگاه فضایی قرار است در ارتفاع 350 کیلومتری در مدار زمین قرار گیرد.

آزمایشگاه فضایی «تیانگونگ 1» که یک استوانه به ارتفاع 10 و نیم متر است، در حال حاضر خالی از سکنه است ولی قرار است سال آینده چند فضانورد به این آزمایشگاه فرستاده شود.

تیانگونگ به زبان چینی به معنی «قصر آسمانی» است. این آزمایشگاه به طور خودکار و از یک ایستگاه زمینی هدایت می‌شود.

چین قرار است تا چند هفته آینده، قطعه دوم این ایستگاه فضایی را که «شنزو 8» نام دارد، به فضا پرتاب کند تا در مدار زمین به «تیانگونگ 1» وصل شود.

به گفته یانک هونگ، رییس طراحان برنامه فضایی چین، اتصال این دو بخش از آزمایشگاه فضایی یک فناوری پیچیده است و برای تاسیس ایستگاه فضایی این کشور در آینده ضرورت دارد.

در صورت موفقیت اتصال این دو بخش از ایستگاه فضایی چین، این کشور در سال 2012 دو گروه از فضانوردان خود را برای دو هفته اقامت در آن به فضا می فرستند.

پرتاب آزمایشگاه فضایی «تیانگونگ 1»، بخش دوم از برنامه سه مرحله‌یی فضایی چین است.

در مرحله نخست این برنامه، چین توانست از سال 2003 فضانوردانی را به مدار زمین بفرستد.

این کشور همچنین در این مرحله توانست چند ماموریت پیاده روی فضایی اجرا کند. مرحله پایانی برنامه فضایی چین راه اندازی ایستگاه فضایی است.

این ایستگاه فضایی که قرار است 60 تن وزن داشته باشد، به طور قابل توجهی از ایستگاه بین المللی فضایی که 400 تن وزن دارد، سبک تر خواهد بود.

چین برنامه فضایی بلندپروازانه ای دارد و تاکنون دو ماهواره را در مدار ماه قرار داده و ماموریت سوم این کشور قرار است شامل ارسال یک ماه نورد خودکار باشد.

کد خبر 147042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز