گروه شهری - محمد باریکانی: 360 تن از اهالی سینما و تئاتر کشور در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار تلاش مدیریت شهری به‌منظور حفظ 2خانه تاریخی «اتحادیه» و «پروین اعتصامی» شدند.

خانه پروین اعتصامی

سینماگران و هنرمندان کشور که در میان آنها اسامی پیشکسوتان سینمای ایران نیز وجود دارد در نامه خود خطاب به محمدباقر قالیباف شهردار تهران آوردند: چندی است مجموعه ساختمان‌های قدیمی موسوم به خانه اتابک یا اتحادیه در خیابان لاله‏زار و خانه تاریخی پروین اعتصامی، با رای دیوان عدالت اداری از دایره بناهای مشمول ثبت ملی خارج شده است و بیم آن می‌رود که با دریافت مجوز از شهرداری یا سازمان‌های دیگر، همچون خانه تاریخی صداقت تخریب شده و به شکل دیگری درآیند.

هنرمندان سینما و تئاتر کشور در نامه خود با اشاره به تلاش مدیریت شهری در حفظ هویت تاریخی شهر خطاب به شهردار تهران افزودند: از آنجا که این خانه‌ها ارزش تاریخی و فرهنگی منحصر به فردی دارند و شهرداری تهران نیز در جریان ساماندهی خیابان لاله‏زار نسبت به تعمیر و نوسازی بخشی از ساختمان‌های قدیمی این خیابان خاطره‌انگیز اقدام کرده است ما به‌عنوان اهالی سینما و تئاتر ایران، از جنابعالی تقاضا داریم با توجه به وظیفه تصریح شده در بند 22 ماده 55 قانون شهرداری، هرگونه صلاح می‏دانید نسبت به جلوگیری از تخریب این بخش ارزشمند میراث ملی کشورمان اقدام فرمایید.

این هنرمندان در پایان نامه خود خطاب به قالیباف نوشته‌اند: قطعاً مساعدت و همیاری جنابعالی و همکارانتان در این زمینه مورد استقبال و تایید جامعه‌ هنری ایران قرار خواهد گرفت و نامی نیک از شما در تاریخ تهران و ایران بر جای خواهد گذاشت. خبر خروج بناهای تاریخی از فهرست آثار ملی اگرچه پیشتر به‌عنوان ناتوانی سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان دولت در رایزنی با مالکان بناهای تاریخی و دیوان عدالت اداری به‌منظور جلوگیری از خروج بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی مطرح شد و حتی مالک خانه پروین اعتصامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از حضور نیافتن نماینده سازمان میراث فرهنگی در 2جلسه دیوان عدالت اداری به‌منظور مذاکره درخصوص مرمت این خانه تاریخی خبر داد.

اکنون 360‌تن از سینماگران و هنرمندان تئاتر کشور خواستار استمداد مدیریت شهری در حفظ خانه تاریخی اتحادیه و خانه پروین اعتصامی شدند. منیژه حکمت کارگردان سینما به‌عنوان یکی از امضا‌کنندگان نامه به شهردار تهران به‌منظور تلاش مدیریت شهری برای حفظ خانه‌های تاریخی در گفت‌وگو با همشهری گفت: روز به روز شاهد از بین رفتن محلات تاریخی و هویت تاریخی شهر هستیم. منیژه حکمت افزود: گذشته ما هویت تاریخی ماست و هویت تاریخی‌مان نیز از گذشته گرفته می‌شود.

وی با انتقاد از خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی کشور گفت: متأسفیم که هر روز باید شاهد خراب شدن ابنیه‌ تاریخی باشیم. ابنیه تاریخی آثار ماندگار شهر هستند و همین تنها آثار فرهنگی ما نیز در حال نابودی است. منیژه حکمت همچنین با اشاره به بافت تاریخی اندک به جای مانده از گذشته در شهر تهران گفت: آثار تاریخی شهر باید حفظ و حراست شود و بنای ما در امضای نامه به شهردار تهران نیز این بود که شهر در دست شهرداری است و بناهای تاریخی نیز باید حفظ و حراست شود.

این کارگردان ادامه داد: متأسفانه تهران تبدیل به یک شهر بی‌هویت و یک هزارتوی عجیب و غریب شده است که جز بخش کوچکی از شهر نشانی از هویت تاریخی در آن دیده نمی‌شود.وی همچنین با انتقاد از برخی ساخت‌وسازها که با هویت تاریخی تهران همخوانی ندارند گفت: متأسفانه ساخت‌وسازهایی می‌شود که هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارد و محلات ما دارد از بین می‌رود و تعریفی برای شیوه زیست و روابط انسانی و هویت شهری در آن وجود ندارد.

منیژه حکمت هویت تاریخی شهر را هویت یکایک شهروندان یک شهر خواند و گفت: جمعیت بی‌هویت نشان از هیچ‌چیز ندارند و بخش عظیمی از ناهنجاری‌های موجود در جامعه به‌دلیل نبودن همین هویت تاریخی شهر است. حامد بهداد بازیگر سینمای ایران نیز یکی دیگر از امضا‌کنندگان نامه به شهردار تهران با هدف تلاش برای حفظ خانه اتحادیه و خانه تاریخی پروین اعتصامی است. حامد بهداد در گفت‌وگو با همشهری گفت: به همه مناظر و چشم‌اندازهای تاریخی این مملکت و این شهر علاقه‌مند هستیم و به همین دلیل احساس کردم با امضای این نامه به شهردار تهران که توجه زیادی به هنرمندان نشان داده است می‌توان گامی در حفظ هویت تاریخی شهر برداشت. وی افزود: می‌بایست از سازمان میراث فرهنگی می‌خواستیم تا به حفظ بناهای تاریخی شهر کمک کند اما تصمیم گرفتیم از شهردار تهران بخواهیم تا برای حفظ معماری و بناهای تاریخی شهر با توجه به این دو خانه تاریخی کمک کند.

حامد بهداد تاکید کرد: خالی شدن شهر از بناها و هویت تاریخی مانند آن است که در ایران به دنیا بیاییم ولی لباس سوری بپوشیم یا در این مملکت به دنیا بیاییم و به زبان عربی صحبت کنیم. مثل این است که در ایران به دنیا بیاییم و در خانه لبنانی زندگی کنیم. بنابراین می‌گویم که این مملکت بنای تاریخی و هویت تاریخی خودش را می‌خواهد.بازیگر سینمای ایران در ارتباط با امضای نامه درخواست از شهردار تهران به‌منظور تلاش برای حفظ دو خانه پروین اعتصامی و خانه تاریخی اتحادیه گفت:

من هم مانند دیگر امضا‌کنندگان نامه از شهردار تهران و همه دولتمردان دیگر تقاضا دارم تا به حفظ بناهای تاریخی کمک کنند. امیرشهاب رضویان فیلمساز ایرانی نیز که در شهریور ماه گذشته در جشن سینمای کوتاه خواستار حفظ بناهای تاریخی شهر شده بود با امضای این نامه درخواست خود را برای حفظ خانه اتحادیه و خانه پروین اعتصامی به شهردار تهران ارائه داد. رضویان به همشهری گفت: رسانه‌ها خبر دادند که ممکن است خانه اتحادیه و پروین اعتصامی که از فهرست آثار ملی خارج شده‌اند تخریب شوند. به این نتیجه رسیدم که نامه درخواست از شهردار تهران برای حفظ این دو خانه تاریخی را به‌عنوان نمادی برای هویت شهر تهران امضا کنم.

وی گفت: توقع داریم اهالی ادبیات و شعر هم در این روزها برای حفظ خانه تاریخی پروین اعتصامی تلاش کنند تا خانه پروین نیز حفظ شود. امیرشهاب رضویان افزود: با امضای این نامه به شهردار تهران تنها به مدیران شهری که در این سال‌ها تلاش خوبی برای حفظ شهر داشته‌اند یادآوری کردیم که بناهای تاریخی شهر حفظ شود. وی گفت: وقتی خبرهایی مبنی بر تصمیم به تخریب خانه پروین اعتصامی را شنیدم تصمیم به امضای این نامه گرفتم.این فیلمساز در پایان افزود: سؤال این است که دیوان عدالت اداری چگونه راضی می‌شود ابنیه و آثار تاریخی را از فهرست آثار ملی خارج کند؟ فکر می‌کنم بهتر است بحث لزوم حفظ خانه‌های تاریخی در مجلس مطرح شود تا این شهر قادر به حفظ همین میزان اندک باقیمانده از هویت تاریخی خود باشد.

کد خبر 146990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز