چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود فضای به شدت پلیسی در وال استریت نیویورک، تظاهرات اعتراضی نسبت به سیستم اقتصادی آمریکا و عمل­کرد صاحبان ثروت وارد دهمین روز خود شده است.

occupy Wall Street

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، روز سه­‌شنبه 5 مهر تظاهرکنندگان بر آن­چه حرص و آز موسسات مالی و تاثیرات مخرب مراکز اقتصادی آمریکا بر وضعیت کنونی این کشور می­دانستند، تاکید کردند.

جمعیت خشمگین که در منطقه اقتصادی منهتن نیویورک تجمع کرده بودند ضمن محکوم کردن سیاست­‌های اقتصادی آمریکا و تزریق مالی وال استریت برای نجات بانک­‌ها از ورشکستگی، انعکاس خواسته­‌های خود را خواستار شدند.

فعالان ضد صنوف سرمایه­‌داری هم­چنین در این تجمع اعتراضی که به اشغال وال استریت موسوم است، هر روزه به سوی ساختمان بورس اوراق بهادار نیویورک راهپیمایی کرده‌­اند.

یکی از معترضین شرکت کننده در این راهپیمایی دراین­‌باره به خبرنگار پرس تی­‌ وی اظهار داشت: مایلم قوانینی را که به بانک­‌ها اجازه داده است از روی حرص و آز وام­‌ها پرمخاطره بدهند و هم خود و هم زندگی اجتماعی افراد را به خطر بیاندازند ببینم.

گزارش­‌ها حاکی است، تظاهرکنندگان در فضای میان منطقه بسیار ثروتمند وال استریت و بخش­‌هایی که در اثر بحران مالی با مشکلات پیچیده­ای مواجه شده­اند تجمع کرده و هدف اصلی خود را وادار کردن رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما به تشکیل کمیته‌ای برای پایان دادن به تاثیر پول­‌های سرمایه­‌داران بر سیاست‌­های واشنگتن اعلام کرده‌­اند.

گفته می­شود، به دلیل دخالت خشونت‌­بار پلیس، تا کنون دست­کم 80 تن بازداشت و ده‌­ها معترض دیگر مجروح شده‌­اند؛ با این حال تظاهرکنندگان اعلام کرده­اند، تا تحقق خواسته­‌هایشان به تجمعات ادامه خواهند داد.

در روز شنبه 2 مهر در یورش پلیس به صف معترضان، نیروهای امنیتی چندین نفر را بر کف پیاده­روها محاصره کرده و به آنان اسپری فلفل پاشیده­اند.

این درحالی است که تظاهرکنندگان با ارسال تصاویر و عکس­‌هایی از صحنه­‌هایی که آن را رفتار خشونت­آمیز پلیس می­نامند، در تلاشند تا صدای جنبش اعتراضی ضددولتی خود را به گوش همگان برسانند.

فعالان معرض اعلام کرده‌­اند که خشونت پلیس عزم آنان را برای رسیدن به اهداف و خواسته‌­های خود راسخ­تر کرده است.

پلیس نیویورک نیز برای پیشگیری از تسری اعتراضات به دیگر نقاط شهر برخی خیابان‌­ها را مسدود و نیروهای امنیتی را در سطح شهر مستقر کرده است.

برخی از معترضان ایده اشغال وال استریت را منشا گرفته از اعتراضات ضددولتی ماه‌­های اخیر و بیداری اسلامی در خاورمیانه دانسته­‌اند.

کد خبر 146963
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز