همشهری آنلاین: یک متخصص بیماری‌های کلیوی گفت: در مصرف میوه‌های شیرین مانند انگور و هندوانه نباید افراط کرد چون زیاده‌روی در استفاده از این میوه‌ها زمینه‌ساز ابتلا به سنگ کلیه می‌شود.

مصرف زیاد میوه‌های شیرین و افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه

دکتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پتاسیم و منیزیم موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها در کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه موثر است. در این جهت لیموشیرین و لیموترش بهتر از پرتقال و این سه میوه موثرتر از گریپ فروت در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه هستند. گریپ‌فروت علی‌رغم برخورداری از پتاسیم به علت بالا بودن میزان فروکتوز احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های کلیوی با اشاره به میزان شیوع بیماری سنگ کلیه گفت: سنگ کلیه جزو بیماری‌های تقریبا شایع کلیوی است و حدود 12 درصد مردان و حدود 6 درصد زنان به آن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: عوامل ژنتیکی، جغرافیایی و میزان در معرض نور آفتاب قرارگرفتن در ابتلا به سنگ کلیه موثر است. در کل ابتلا به سنگ کلیه در مردان شیوع بیشتری دارد ولی بر اساس مطالعات انجام شده، سرعت شیوع این بیماری‌ در زنان در حال افزایش است.

افزایش 20 درصدی فروکتوز نوشیدنی‌ها باعث رواج بیشتر سنگ کلیه شده است

این متخصص بیماری‌های کلیوی در ادامه گفت: ابتلا به سنگ کلیه در کشورهای صنعتی رو به افزایش است که رواج مصرف غذاهای فرآوری شده در این جوامع در دچار شدن بیماری نقش دارد. بر اساس مطالعات انجام شده میزان قند فروکتوز در غذا‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی در سال‌های اخیر تا حدود 20 درصد افزایش یافته است و همین امر باعث افزایش زیاد دفع کلسیم و اگزالات و ابتلا به سنگ کلیه شده است.

گتمیری افزود: اگزالات‌ یکی از متابولیته‌هایی است که در جریان سوخت و ساز بدن به وجود می‌آید و در مواد غذایی هم وجود دارد و از طریق ادرار دفع می‌شود. اگر در مواد غذایی تعادل میان اگزالات‌ و کلسیم وجود داشته باشد، این دو به میزان کافی جذب بدن می‌شوند.

وی با اشاره به تاثیر نوشیدن آب بر پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه گفت: آب فراوان و در نتیجه افزایش ادرار باعث کاهش احتمال تولید سنگ کلیه می‌شود. هر فردی اگر به میزانی آب بنوشد که روزانه دو لیتر ادرار کند، احتمال ابتلای او به سنگ‌هایی مانند کلسیمی و فسفات کلسیمی کلیه بسیار کاهش پیدا می‌کند.

دکتر گتمیری تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اگر فردی روزانه حدود 300 سی‌سی بیشتر ادرار ‌کند، احتمال ابتلای او به سنگ‌ کلیه حدود 40 درصد کاهش پیدا می‌کند. در واقع مصرف آب احتمال ابتلا به سنگ کلیه و سنگ سازی مجدد را کاهش می‌دهد.

برای پیشگیری از سنگ کلیه، سر سفره نمک نخورید

معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، گفت: افراط در خوردن نمک باعث افزایش دفع کلسیم می‌شود و احتمال دچار شدن به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

دکتر گتمیری افزود: مردم ایران به طور متوسط روزانه 2 تا 3 برابر بیش از حد مجاز نمک مصرف می‌کنند این در حالیست که روزانه بدن انسان به کمتر از شش گرم نمک نیاز دارد بنابراین باید به نمک درون غذا‌ها بسنده کنیم و سر سفره نمک نخوریم علاوه بر آن لازم است کودکان خود را بگونه‌ای عادت دهیم که به غذای خود نمک اضافه نکنند.

وی با اشاره به نقش پروتئین، نشاسته‌ و چربی در دچار شدن به سنگ کلیه، گفت: زیاده‌روی در مصرف مواد نشاسته‌ای و چربی‌ها برای سلامت بدن مضر است. کربوهیدرات‌ها گرچه به طور مستقیم در ابتلا به سنگ کلیه نقش ندارند ولی افراط در مصرف آن‌ها باعث ابتلا به چاقی می‌شود. چاقی موجب دچار شدن به دیابت می‌شود و این بیماری فرد را مستعد ابتلا به سنگ کلیه می‌کند.

وی افزود: در جوامع مختلف ابتلا به دیابت رو به افزایش است. در ایران حدود 5 درصد افراد به دیابت مبتلا هستند و افراد چاق نسبت به افراد لاغر بیشتر احتمال ابتلا به سنگ کلیه دارند.

این متخصص بیماری‌های کلیوی توصیه کرد: افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند نباید به مقدار زیاد پروتئین مصرف کنند. در این جهت آنان نباید هفته‌ای بیش از سه بار گوشت مصرف کنند.

دکتر گتمیری در پایان گفت: مبتلایان به سنگ کلیه نباید کلسیم خوراکی به صورت قرص مصرف کنند اما کلسیم موجود در مواد لبنی مانند شیر و ماست باعث کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه می‌شود، بنابراین افراد مستعد ابتلا به این بیماری نیز می‌توانند از لبنیات استفاده کنند.

کد خبر 146769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز