گروه شهری: مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران دیروز اعلام کرد که 36 مدرسه تاریخی تهران در نوبت ثبت ملی قرار دارند.

آثار تاریخی


به گفته وی، مدرسه‌ دخترانه گیو‌، دبیرستان امیرکبیر‌، دبستان آیین‌روشن، دبیرستان دخترانه پروفسور حسابی‌، دبیرستان پورعلی سینا‌، کودکستان کوشش‌، مدرسه راهنمایی پیام قرآن‌، دبیرستان مروی و مدرسه راهنمایی اندرزگو در این فهرست قرار دارند. محمدابراهیم لاریجانی همچنین وجود مدارس تاریخی در شهرها را به معنای قدمت آموزش در شهرهای دارای مدارس تاریخی خواند.

وی با نام بردن از دبیرستان البرز، مدرسه دارالفنون‌ و سپهسالار به‌عنوان مدرسه‌های تاریخی و ماندگار شهر تهران وجود چنین مکان‌هایی را نشان‌دهنده اهتمام مردم و گذشتگان به موضوع آموزش دانست.

لاریجانی همچنین با اشاره به شناسایی مدارس قدیمی از چند سال گذشته و با توجه به قدمت، نوع معماری و تحصیل بزرگان و مشاهیر گفت: مدارس شناسایی شده واجد ارزش هستند، به همین دلیل به مرور پرونده‌های ثبت و تکمیل آنها به‌عنوان یک میراث فرهنگی ـ تاریخی در دست انجام است، تا به‌عنوان میراث تاریخی حفظ شوند.

وی با اشاره به‌وجود 20 مدرسه تاریخی در استان تهران که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، گفت: دبیرستان البرز و فیروز بهرام با کاربری آموزشی متعلق به پهلوی اول، ‌مدرسه‌ سپهسالار قدیم، مدرسه فیلسوف‌الدوله، مسجد و مدرسه و آب انبار معیر، مسجد و مدرسه مشیرالسلطنه، مسجد و مدرسه کاظمیه‌، مسجد و مدرسه خازن‌الملک‌، مسجد و مدرسه قنبرعلیخان‌، مسجد و مدرسه سپهسالار(شهید مطهری) متعلق به دوره قاجار با کاربری حوزه علمیه از دیگر مدارس تاریخی در استان تهران هستند و هنرستان حافظ، هنرستان دختران‌ و مسجد و مدرسه حکیم هاشمی از دیگر مدارس تاریخی هستند که هر چند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند ولی اکنون بلااستفاده هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین با اشاره به اینکه برخی مدارس تاریخی مانند مدرسه حافظ در اختیار مالکان شخصی هستند افزود: خرید و فروش ابنیه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی منع قانونی ندارد، فقط کارشناسان میراث فرهنگی به‌صورت دوره‌ای از آنها بازدید می‌کنند.

برخی از آنها به‌صورت بلااستفاده هستند و مالکان آنها نیز با کاربری مدرسه برای آنها موافق نیستند و یا اعتقاد دارند که این کاربری صرفه اقتصادی ندارد.

لاریجانی تاکید کرد: اگر ابنیه تاریخی خالی بمانند و استفاده نشوند زودتر تخریب می‌شوند تا آنکه به آنها کاربری داده شود و با رفت‌وآمد در بناهای تاریخی به احیای بهتر آنها کمک شود.

وی از اختصاص وام بلاعوض به مالکان بناهای تاریخی خبر داد و گفت: اگر مالک خصوصی کاربری خاصی برای بنای خود در نظر داشته باشد که با شانیت و ضوابط موجود برای بناهای تاریخی مغایرت نداشته باشد با آن طرح موافقت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در حالی خبر از قرار داشتن 36 مدرسه جدید در فهرست ثبت آثار ملی خبر می‌دهد که خبرگزاری ایلنا دیروز از وضعیت بد ساختمان مدرسه انوشیروان که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است خبر داد. براساس این گزارش با وجود احتمال ریزش چارچوب درها‌ بر ‌سر دانش‌آموزان در مدرسه تاریخی انوشیروان، سازمان میراث فرهنگی تهران اعلام کرده تا زمانی که ‌اعتباری ابلاغ نشود برای مرمت این مدرسه کاری نمی‌کند.

مدرسه تاریخی انوشیروان با شماره 5626 در آثار ملی کشور به ثبت رسیده و طبق قانون، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی حفظ و نگهداری آن است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری تهران در رابطه با وضعیت مدرسه انوشیروان گفت: درصورتی‌که این اعتبار به میراث فرهنگی تهران ابلاغ شود این سازمان وارد عمل می‌شود که امیدواریم تا پایان امسال این امر محقق شود.
بهروزجلالی افزود: کمیته‌های تخصصی از مدرسه انوشیروان بازدید کرده‌اند و با توجه به مشکلات این بنای تاریخی نام آن‌را در فهرست پروژه‌های اضطراری قرار داده‌اند.

مدرسه تاریخی انوشیروان در سال 1315 شمسی توسط بانوی خیرخواه زرتشتی ساخته شده که اوایل فقط دانش‌آموزان زرتشتی در آن تحصیل می‌کردند و مدتی بعد مسلمانان هم در آن به تحصیل مشغول شدند. معماری این مدرسه با تاثیرپذیری از طرح‌های هنر هخامنشی و ساسانی توسط مارکف معمار روسی ساخته شده است و شباهت زیادی به معماری مدرسه البرز و
فیروز بهرام دارد. این مدرسه تاریخی چندسال است که در معرض آسیب و فرسودگی قرار دارد.

کد خبر 146755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز