سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه شهری: 2 فوریت طرح اصلاح ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درخصوص الزام خودروهای دو ساله به داشتن معاینه فنی، مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت و با عدم‌تصویب یک فوریت آن، مقرر شد که این طرح به‌صورت عادی در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

محیط زیست

 

به گزارش ایسنا، در مقدمه توجیحی این طرح که به امضای 41 نفر از نمایندگان رسیده، صیانت از محیط‌زیست و سلامت شهروندان از اهداف طرح عنوان شده و فعال‌سازی مراکز مکانیزه معاینه فنی به‌عنوان مؤثرترین و اقتصادی‌ترین راهکار و روش کنترل آلاینده‌های خروجی از اگزوز وسایل نقلیه مورد تاکید قرار گرفته است.براساس ماده واحده این طرح داشتن معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از 2 سال از تولید آنها می‌گذرد ضروری است. پیش از این در اسفندماه سال 89 الزام به داشتن معاینه‌فنی برای خودروهایی بود که بیش از 5 سال از تولید آنها می‌گذرد.

در واقع معافیت 5ساله خودروهای نو از معاینه فنی در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به تصویب رسید و انتقاد کارشناسان محیط‌زیست را در پی داشت.مهم‌ترین ایراد مخالفان طرح این بود که با تصویب آن به جای وارد کردن فشار بر خودروسازان برای افزایش کیفیت و کاهش آلایندگی برای مردم ایجاد دردسر می‌شود.پس از سخنان مخالفان و موافقان 2 فوریت این طرح به رای گذاشته شد که به تصویب نرسید.

هنگامی که طراحان این طرح خواستار به رای گذاشتن یک فوریت طرح مذکور بودند، برخی از نمایندگان اعلام کردند که چون تعداد آرای موافق 2فوریت طرح اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی فقط 49 رای موافق آورده، ‌بهتر است یک فوریت این طرح به رای گذاشته نشود؛ چون آبروی مجلس می‌رود که محمد‌رضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که ریاست ساعاتی از صحن علنی را در غیاب لاریجانی برعهده داشت، در واکنش به این اظهارات گفت: آبروی مجلس با این چیزها نمی‌رود بلکه آبروی مجلس باکارهای شتاب‌زده و غیر‌کارشناسی نمایندگان می‌رود.در نهایت یک فوریت این طرح نیز با 50 رای موافق، 63 رای مخالف و 25 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده مورد مخالفت قرار گرفت. بر این اساس این طرح به‌صورت عادی در مجلس بررسی می‌شود.

کد خبر 146228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز