سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوت و تصویری تهران گفت: درپی جمع آوری گوشی‌های قاچاق توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی گوشی‌های وارداتی در گمرک دارای برچسب شبنم می‌شود.

طرح شبنم

به گزارش موبنا (سازمان خبری شرکت مخابرات ایران) ابراهیم درستی اظهار داشت: این برچسب‌ها که در گمرک بر روی جعبه‌های گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شوند قابل کپی نیستند و تمامی کالاهایی که فاقد این برچسب باشند به عنوان کالاهای قاچاق محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تشخیص کالاهای قانونی با طرح شبنم به راحتی امکان پذیر است، اظهار داشت: این طرح قابل کپی نیست و راهی برای متقلبان و سودجویان باقی نمی‌گذارد.

وی افزود: این برچسب‌ها که از گمرک جمهوری اسلامی ایران بر روی جعبه‌های گوشی تلفن همراه نصب سپس وارد بازار تلفن همراه کشور می‌شوند.

بر اساس این گزارش با اجرای طرح کدینگ تمامی کالاهای وارداتی از جمله گوشی تلفن همراه بدون کد از این پس قاچاق محسوب می‌شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌ گذاری کالا و خدمات گفته بود: در راستای اجرای طرح عملی مبارزه با قاچاق کالا از امروز کلیه کالاهای وارداتی صرفا با اخذ بارکد دوبعدی (طرح شبنم) وارد و در سطح بازار شناسایی می‌شوند.

احمد غلام‌زاده اعلام کرده بود: این طرح از طریق الصاق شناسه یکتای منحصر‌به‌فرد در قالب بارکد دو بعدی و سایر ابزارهای غیرقابل جعل روی هر واحد کالا قابلیت‌هایی را امکان‌پذیر می‌کند.

غلام‌زاده با اشاره به قابلیت‌های شناسه کالا گفته بود: ایجاد امکان رهگیری کالا در حلقه‌های فرایند واردات شامل سامانه ثبت سفارش، اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت‌، حمل‌ونقل، ترانزیت کالا، بازرسی و ترخیص از گمرکات کشور از جمله این موارد است.

کد خبر 146208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز