یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

روایت وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی از اختلاس بزرگ بانکی در نشست علنی دیروز مجلس تا چه اندازه توانسته است نمایندگان مردم را قانع کند؟

عباسعلی نورا

آیا توضیح‌های ارائه شده از سوی شمس‌الدین حسینی و محمود بهمنی برای مجلس شورای اسلامی باعث کاهش فشارها خواهد شد یا اینکه بر ابهام‌های پرونده اختلاس خواهد افزود؟ با عباسعلی نورا نماینده مردم در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ارزیابی کلی شما از نشست دیروز چه بود و تا چه میزان توضیح‌های ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی توانسته نمایندگان را قانع کند؟

به‌نظرم حرفی برای گفتن نداشتند و تلاش بیشتر برای تبرئه بود و به جز رئیس سازمان بازرسی کل کشور که تا اندازه‌ای شفاف گزارش داد، نمایندگان دولت تلاش داشتند تا موضوع را در حد یک اشتباه و خطا تنزل دهند.

  • در اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس به نقل از وزیر اقتصاد عنوان شده که فرد مورد اتهام یک «قهرمان ملی صنعت» بوده است. این اظهار نظر را تأیید می‌کنید؟

وزیر اقتصاد در جلسه گفت که فرد مورد اتهام تا 4‌ماه پیش به‌عنوان قهرمان صنعتی کشور شناخته می‌شد اما خیلی از نمایندگان تعجب کردند که چگونه این فرد قهرمان صنعت نام گرفته است؟ کسی که در سال80 با یک گاوداری شروع به کار کرده است چگونه با چند رأس گاو یکباره قهرمان صنعتی ایران نام می‌گیرد؟

  • آیا مجلس در نهایت به جمع‌بندی خاصی از نشست غیرعلنی خود رسید؟

نه! تنها جمع بندی نشست دیروز این بود که کمیسیون اصل90 با همکاری کمیسیون‌های قضایی و اقتصاد موضوع را بررسی و گزارش کاملی به مجلس ارائه کند.

  • پس در نهایت روایت نمایندگان دولت نتوانست مجلس را قانع کند؟

نه، آنها هیچ پاسخ قانع کننده‌ای در برابر پرسش‌های نمایندگان مجلس نداشتند و تلاش کردند تا موضوع را در حد تخلف در یک شعبه و برخی از کارمندان بانک در اهواز تقلیل دهند و می‌گفتند که ما علم غیب نداشته‌ایم که ‌این تخلف در حال شکل‌گیری است، اما مجلس این توضیحات را قبول نکرد. تلاش و همت دولتمردان در نشست علنی این بود که اختلاس را از سطح کلان تبرئه کنند و به سطح خرد بکشانند که مجلس اعتقاد داشت این موضوع در سطح کلان باید دیده شود و حداقل اینکه مقامات ارشد اقتصادی اگر نقشی نداشته‌اند باید استعفا بدهند.

  • آیا موضوع استعفا به‌طور مشخص هم مطرح شد؟

بله، خواسته مجلس این است که اگر دولتمردان اقتصادی، نقشی در اختلاس نداشته‌اند و تقصیری هم متوجه آنها نیست بهترین راه این است که استعفا دهند و بروند دنبال کارشان و حتی رئیس مجلس هم به‌صورت ضمنی این خواسته را مطرح کرد.

  • اصلی‌ترین انتقاد و پرسش مجلس چه بود؟

اینکه نباید موضوع را در حد یک شعبه بانک کاهش داد و اینکه چگونه 7‌بانک کشور به‌راحتی درگیر مسئله شدند. معلوم است که در سطح کلان از این فرد حمایت شده تا آنجا که 7 بانک در قبال اسناد غیرقانونی بانکی فرد یادشده مسئولیت قبول کرده‌اند و کمترین استعلامی هم صورت نگرفته است. از نظر مجلس این اختلاس یک فاجعه بزرگ است تا آنجا که 64‌درصد اعتبارات اسنادی را بانک ملی تنزیل کرده و به‌نظرم مدیرعامل بانک ملی هم باید استعفا دهد؛ چرا که حجم بالایی از این اقدام‌ها خلاف قانون بوده است.

کد خبر 145973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز