چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: علیرضا زرین‌، داوود رشیدی، کمال تبریزی و مسعود بهنام در مراسم بزرگداشت و نکوداشت‌های پانزدهمین جشن سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفتند.

مراسم تجلیل - سینماگران

مراسمی که دوشنبه‌شب در تالار ایوان شمس برپا شد تا اهالی سینما از مدیرعامل اسبق کانون پرورش فکری، بازیگر آثاری چون «هزاردستان» و «کمال‌الملک»، کارگردان «لیلی با من است» و صدابرداری که جزو پیشگامان عرصه صدا در سینماست، تجلیل به عمل آورند.

در این مراسم، ابتدا جایزه سیف‌الله داد به علیرضا زیرین اهدا شد که سینماگران خاطرات خوشی از دوران فعالیت او در کانون دارند. جایی که در آن «دونده»، «باشو غریبه کوچک» و «خانه دوست کجاست؟» تولید شد؛ فیلم‌هایی که نام زرین را به‌عنوان تهیه‌کننده در پیشانی‌شان داشتند. در روزگار پریشان اهالی سینمای کودک، سینماگران از 14سال مدیریت علیرضا زرین در کانون پرورش فکری تجلیل به‌عمل آورند. پوراحمد دبیر جشن پانزدهم که خود اولین ساخته‌هایش، «تاتوره» و «بی‌بی چلچله» را زمان مدیریت زرین در کانون ساخته بود در تجلیل از او گفت: زرین همیشه دور از هیاهو بوده و در زمان مدیریتش در کانون چیزهای زیادی به آنجا اضافه کرد.

سید محمد بهشتی نیز که در دهه60 مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بود گفت: زرین مدیریتی زرین داشت و امیدوارم تعداد چنین افرادی زیاد شود. احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی عسگرپور هم در ستایش از زرین صحبت کردند. مسجدجامعی با اشاره به فعالیت‌های زرین در کانون گفت: او وقتی دید شرایط مهیا نیست جای دیگری مشغول کار شد ولی راه و روش خود را تغییر نداد. عسگرپور هم به این نکته اشاره کرد که زرین دورانی را در کانون داشت که سینمای ایران امروز پایش را روی دوش آن گذاشته است.

سپس با قرائت فاتحه‌ای برای سیف‌الله داد، جایزه این فیلمساز به زرین اهدا شد. زرین هم در سخنانی کوتاه گفت: قبل از انقلاب یک بار هم پایم را در سینما نگذاشته بودم و در شرایطی که 24-25 سال بیشتر نداشتم مدیریت سازمانی با بیش از 2هزار نفر را تجربه کردم که خدا کمک کرد و کارها پیش رفت.

داوود رشیدی دومین تقدیر‌شونده این مراسم بود که در کلیپ او احمدرضا احمدی، سیامک صفری، سروش صحت، کیومرث پوراحمد و همسرش احترام برومند درباره او صحبت کردند. رسول صدرعاملی برای تقدیر از داوود رشیدی روی سن آمد و یادآور شد: سال60 نخستین فیلمم با نام «رهایی» را با داوود رشیدی کار کردم که در واقع نخستین کار بسیاری از عوامل فنی سینما بود. داوود رشیدی در یک خانواده با فرهنگ بزرگ شده، زلال، شفاف و دوست بزرگی است که می‌توان همیشه به او تکیه کرد. وی ادامه داد: آرزو می‌کنم در این جشن‌ها همه حضور داشته باشیم و به‌صورت هم چنگ نزنیم.

برای بزرگداشت مسعود بهنام صدابردار و صداگذار باسابقه سینما هم کلیپی پخش شد که در آن احمدرضا درویش، بهرام دهقانی، ابوالحسن داوودی، منوچهر شاهسواری، کیومرث پوراحمد، سیدرضا میرکریمی، سیروس الوند، حسن زاهدی، جهانگیر میرشکاری، سعید شهرام، فرشته طائرپور و جمعی از همکارانش درباره‌اش صحبت کردند. محمدعلی نجفی که برای این بزرگداشت روی سن آمده بود، در جمله کوتاهی گفت: قدر خود و خانه سینما را بدانید که خانه‌ همه ماست. حسن زاهدی صدابردار سینما هم درباره بهنام اظهار کرد: خوشحالم که این بزرگداشت برای یکی از بچه‌های صدا انجام می‌شود.

کسی که وقتی فیلم «شبح کژدم» را شروع کرد من تازه مدت‌ها بعد دستیار جهانگیر میرشکاری شدم. اسحاق خانزادی صداگذار سینما نیز بهنام را یکی از ستارگان درخشان سینمای ایران خواند. در پایان این بخش هم مازیار شیخ‌محبوبی و بهمن اردلان از سوی شاگردان بهنام لوح تقدیری را به او اهدا کردند. حسین پاکدل هم با گرامیداشت یاد اصغر شاهوردی از حاضران خواست برای سلامتی‌اش دعا کنند.

کد خبر 145579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز