سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

سعید فلاح‌فر*: هنر بی‌گمان با 2ویژگی مهم خلاقیت و انگیختگی‌های حاصل از تجارب فردی و اجتماعی پیوستگی دائم دارد.

هنرهای تجسمی

 مقطع سنی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، آستانه ورود به دوره‌ای است از بلوغ و تکامل هنرمند تجسمی که این هر دو در نهایت قوت در کنار هم حضور دارند؛ دوره‌ای فراتر از بی‌تجربگی و صد البته غریبه با کهولت، تکرار و کسالت هنری؛ خلاقیتی شورآفرین و شگفت برای انعکاس تجربیات قابل اعتماد و قابل اعتنا و از این جهت این دوره در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی هنرمند هنرهای تجسمی از اهمیتی بی‌نظیر برخوردار است. به زبان دیگر، آینده درخشان هنرمند جز با برآورد ظرایف و خواسته‌های این مقطع امکان‌ناپذیر می‌نماید.

به تجربه و بنا به‌نظر اهل فن، بیشترین بازده آموزشی در همین دوره دیده شده و مسیر هنری هنرمند در چگونگی آن ترسیم می‌شود. طبیعی است که هنرمندان پیشکسوت، استادان دانشگاهی و... از سویی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای تجسمی از سوی دیگر به حساسیت آن توجه مدام نشان داده و می‌دهند. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در راستای این خصوصیات طراحی شده و تلاش خود را متوجه بزرگ‌ترین جامعه هنری و آماری کشور برای کشف و ارتقای توانایی‌های ایشان کرده است؛ علی‌الخصوص برای تأمین فضا و امکانات آموزشی برابر برای تک‌تک هنرجویان سراسر کشور خود را بیشتر مسئول می‌داند.

هنرجویان به بهانه فعالیت‌های کارگاهی و خلق اثر در طول جشنواره، با استفاده از نظر و راهنمایی هنرمندان و استادان و البته با مراودات فکری، فرهنگی و عملی با دیگر شرکت‌کنندگان، ضعف و قوت‌های خود را شناسایی می‌کنند و با چگونگی هنر و سطح هنر در مناطق فرهنگی و جغرافیایی مختلف کشور آشنا می‌شوند. در تجارب مشترک و مبادله اندوخته‌های فرهنگی از ذخایر قومی و بومی یکدیگر، در جهت غنای شخصی و هنری استفاده می‌کنند و در انتقال تجارب و داشته‌ها، بیش از پیش به استحکام و یقین می‌رسند. این قیاس و تعامل نقطه رصد هنرهای تجسمی کشور است و در ابعادی دیگر با حضور هنرجویان خارجی، در سطحی بین‌المللی و حداقل منطقه‌ای، به ظهور می‌رسد و وسعت و معنی پیدا می‌کند. هنر، زبان باز می‌کند و پیوندی برای حال درون و بیرون می‌شود. طراحی جشنواره‌ای با داعیه‌ای چنین بزرگ، دشوار است و حتی 17دوره تجربه گذشته برای بلوغ کامل آن کافی نیست؛ خصوصا اینکه هنر پدیده‌ای است پویا، نو به نو و با معانی متنوع و وسیع؛ لذا همواره در معرض تغییرات و اصلاحاتی است که متأثر از جدیدترین جریانات هنری ایران و جهان است. از این رو دست‌اندرکاران ستاد اجرایی و هنری جشنواره هرگز خود را بی‌نیاز از نظر صاحب‌نظران و شرکت‌کنندگان ندانسته‌اند.

* دبیر هنری هجدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان

کد خبر 145494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز