دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

سید علی کاشفی خوانساری: آنان که دست‌اندرکار فرهنگ و هنر کودکان هستند به روشنی از جایگاه و اهمیت موسیقی کودک و نوجوان آگاهند. با این حال سال‌هاست که موسیقی کودک مهجور و مغفول مانده است.

موسیقی

به یاد می‏آوریم سال‌هایی را که نامداران موسیقی ایران، تولیداتی برای کودکان داشتند وآلبوم‏های موسیقی کودک زینت بخش رادیو ضبط‏های هرخانه بود اما حالا سال‌هاست که همه عادت کرده‏اند حرف و پرسشی درباره موسیقی کودک به میان نیاورند.

در مرکز موسیقی وزارت ارشاد، بخش یا اداره‌ای به نام موسیقی کودک مزین نیست و در جدول برنامه‌های سالانه آن نامی از موسیقی کودک به چشم نمی‌خورد. هر ساله در جشنواره فجر 2 یا 3 اجرا از گروه‌های موسیقی کودکان گنجانده می‌شود و کسی از آهنگسازی و فعالیت گروه‌های حرفه‌ای برای کودکان یا برگزاری جشنواره مستقل موسیقی کودک سراغی نمی‌گیرد.

مرکز موسیقی کانون پرورش فکری کودکان که روزی قلب تپنده موسیقی کودک بود سال‌هاست که دچار رکود و تعطیلی است و دیگر حتی هیچ خبرنگاری نمی‌پرسد چرا مدیری برای آن منصوب نمی‌شود یا چرا کارهای قدیمی باز نشر نمی‌شود.

همین حال و هوا را به سایر نهادهای متولی موسیقی تعمیم دهید. مرکز موسیقی صدا و سیما، حوزه هنری، شهرداری و... به ندرت موضوعی را با نام موسیقی کودک و نوجوان به یاد داشته‌اند. همین طور معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش که روزگاری متولی جشنواره موسیقی و سرود بود.

بچه‌ها به موسیقی نیاز دارند. این نظری شخصی و اثبات نشده نیست. در خانه‌های تک‌تک شما، فرزندانتان از 3-2سالگی به نغمه و نواهایی که می‏شنوند دل می‏بندند و ترانه‌هایی را با لحن کودکانه‏شان تکرار می‏کنند. گاهی برای مشکلات بزرگ نباید منتظر راه‌حل‏های بزرگ نشست. گاهی می‌شود از قدم‌های کوچک آغازکرد.

قدم‌هایی که نهادهای مدنی و بخش خصوصی بر می‌دارند و البته گهگاه با همراهی سازمان‏های دولتی هم مواجه می‌شوند.
اتفاق خیلی ساده شروع شد. گفتیم در حد توانمان نام موسیقی کودک را در خاطر متولیان فرهنگ و هنر زنده کنیم. همراهی‏های اشخاص حقیقی و حقوقی، نویسندگان کودک، موسیقی‌دانان، نشریات و ناشران و... دلگرم‌مان کرد و حالا به لطف و امید الهی نخستین جشنواره انتخاب آثار برتر موسیقی کودک و نوجوان، در مهر ماه و همزمان با روز جهانی کودک برپا خواهد شد تا در همایشی کوچک بحث‌هایی تخصصی و مقالاتی علمی درباره موسیقی کودک ارائه شود و بهترین آلبوم‌های موسیقی در سال‌های گذشته تقدیر شوند.

باشد که به لطف خدایی که کودکان را دوست می‌دارد این جشنواره کوچک و مردمی در سال‌های بعد هم تداوم یابد.

کد خبر 145381

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز