شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

با حمله مردم خشمگین مصر به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره و حضور در این ساختمان، سفیر و دیپلمات‌های صهیونیستی مجبور به فرار از مصر شدند.

اعتراض

به این ترتیب سونامی دیپلماتیک علیه تل‌آویو به اوج رسید. درحالی‌که تنش در روابط آنکارا و تل آویو بالا گرفته و دولت ترکیه با قطع روابط تجاری و نظامی‌اش با رژیم صهیونیستی سفیر و دیپلمات‌های این رژیم را اخراج کرد و فلسطینی‌ها نیز قرار است این هفته درخواست به رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطین را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کنند، اکنون مصر هم رسما به جمع دشمنان رژیم صهیونیستی در جهان پیوسته‌است. مردم خشمگین مصر پس از چندین روز تحصن و تظاهرات، نیمه‌شب شنبه برای مدتی ساختمان ۲۱ طبقه سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره را تسخیر کردند تا سفیر و تقریباً همه دیپلمات‌های این رژیم با کمک کماندوهای ارتش مصر مجبور به فرار شوند.

معترضان خشمگین از کشته شدن ۵ سرباز این کشور توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در ماه گذشته با پتک و میله‌های فلزی بخشی از یک دیوار حفاظتی اطراف سفارت را خراب کردند و وارد یکی از اتاق‌های واقع در طبقات اولیه این ساختمان شدند. انقلابیون پس از ورود به ساختمان، پرچم رژیم صهیونیستی و شماری از اسناد موجود را از پنجره‌های سفارت به بیرون پرتاب کرده و پرچم مصر و فلسطین را بر فراز ساختمان برافراشتند.گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای ویژه ارتش مصر به‌دنبال این مسئله به کمک اسحاق لوانون، سفیر اسرائیل در قاهره و دیگر دیپلمات‌ ارشد این رژیم آمدند و آنها را برای پرواز به سرزمین‌های اشغالی به فرودگاه منتقل کردند.

درخواست کمک رژیم‌صهیونیستی از آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که بعد از ورود مردم به ساختمان سفارت، ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا تماس گرفت و از او کمک خواست. پانتا هم سریعا با مقامات نظامی مصر تماس گرفت و بعد از این تماس بود که بیش از 05 کامیون حامل سربازان مصری برای متفرق کردن معترضان به محل ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی اعزام شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد نظامیان مصری برای متفرق کردن مردم حاضر در محل از شلیک گسترده گاز اشک آور و خشونت بسیاری استفاده کردند که براساس آخرین گزارش‌ها کشته شدن حداقل ۳ نفر و مجروح شدن بیش از هزار نفر را به‌دنبال داشته است.

مقام‌های وزارت بهداشت مصر اعلام کرده‌اند که یکی از این افراد بر اثر سکته قلبی فوت کرده‌است. به گزارش بی‌بی‌سی، علاوه بر شلیک‌گاز اشک‌آور، نظامیان مصری با خودروهای زرهی خود با قصد زیر کردن مردم بین آنها به حرکت درآمدند. معاون وزیر بهداشت مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که حداقل هزار و ۹۳ نفر بر اثر این درگیری‌ گسترده مجروح شده‌اند. خشونت گسترده نظامیان مصری باعث شد تا تظاهرات مردم با شعار علیه مقام‌های شورای نظامی این کشور همراه شود و معترضان به سمت وزارت کشور بروند. مصری‌ها با حمله به ساختمان وزارت کشور به این ساختمان خسارت وارد کردند. شورای نظامی مصر به‌دنبال این حادثه در قاهره وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد تا بتواند با استقرار گسترده نیروهای امنیتی از گسترش اعتراض‌ها در این شهر جلوگیری کند. کشته شدن ۵سرباز مصری به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در ماه گذشته خشم مردم این کشور را به‌دنبال داشت. در روزهای گذشته تظاهرات مردمی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی ادامه داشت و معترضان خواستار اخراج سفیر این رژیم از قاهره شده بودند.

واکنش آمریکا و انگلیس

باراک اوباما ظهر دیروز با بنیامین نتانیاهو تلفنی گفت‌و گو کرد و به او قول داد که برای حل مشکل تل‌آویو در قاهره همه تلاشش را می کند.نخست وزیر انگلیس هم از مقامات مصری خواست از سفارتخانه‌ها حفاظت بیشتری کنند.اوباما، همچنین روز گذشته از مصر خواسته است که از ساختمان سفارت محافظت کند. کاخ سفید همچنین از گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیرخارجه آمریکا در این رابطه خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های رژیم صهیونیستی خواستار کمک‌ آمریکا برای حفاظت از سفارتخانه خود در قاهره شده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته با محکوم کردن تسخیر سفارتخانه این رژیم آن را یک حادثه جدی در روابط دوطرف خواند. مصر و اردن تنها کشورهای عربی هستند که با رژیم صهیونیستی معاهده صلح دارند. مردم مصر پس از سقوط مبارک بارها خواستار لغو پیمان صلح این کشور با اسرائیل موسوم به کمپ دیوید شده‌اند. در روزهای گذشته اردنی‌ها هم خواستار قطع روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم از امان شده‌اند. وضعیت در مصر تا دیشب غیرعادی بود و تدابیر امنیتی در سراسر پایتخت برقرار بود.

احتمال استعفای دولت‌مصر

بعضی منابع خبری از قاهره گزارش داده‌اند که احتمال دارد نخست‌وزیر عصام شرف و اعضای دولتش در پی‌درگیری‌های شنبه‌شب و صبح دیروز استعفا کنند. دولت مصر دیروز جلسه اضطراری تشکیل داد.

تدابیر امنیتی برای حفاظت از سفارت عربستان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که معترضان مصری همچنین قصد حمله به سفارت عربستان را داشتند که نیروهای امنیتی با استقرار در این محل برای متفرق کردن مردم از شلیک گاز اشک‌آور استفاده کردند. سفارت عربستان در منطقه الجیزه و نزدیک سفارت رژیم صهیونیستی قرار دارد.

کد خبر 145258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز