مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: سهم ایران از تولید علم و فناوری در دنیا موضوعی است که مانند بسیاری از آمارهای دیگر در کشور، عدد و رقم‌های متفاوت و گاه متناقضی در باره آن از سوی مسئولان اعلام شده است.

رئیس‌جمهور اخیرا اظهار داشت:

سهم حدود1.18  درصدی کشورمان در تولید فناوری و علم در دنیا، برابر با سهم جمعیتی کشورمان در دنیاست. این در حالی است که دکتر جعفر مهراد، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که مرتبا و ماه به ماه آمار رشد علمی ایران را اعلام می‌کند در 15 خرداد 90 اظهار داشته: محققان کشورمان با تولید بیش از1.3 درصدی مستندات علمی دنیا در پایان پنجمین ماه از سال 2011 میلادی برای نخستین‌بار به رتبه بیست‌و‌یکم تولید علم جهان صعود کردند.

همه اینها در حالی است که مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است:

ایران در سال 1389 برای نخستین‌بار توانست یک درصد علم دنیا را تولید کند. در باره خبرهای مذکور چند نکته وجود دارد: اول اینکه تولید مقاله با تولید علم یکی نیست، از آن گذشته جمع زدن تولید علم با تولید فناوری، اشتباه فاحش‌تری است. دوم اینکه میان یک درصد و1.18 درصد و1.3 درصد از نظر آماری فاصله بسیار است. وقتی در ساده‌ترین شاخص تولید علم که ارائه آمار دقیق است اینقدر اختلاف نظر وجود دارد تصور کنید در اصل تولید علم یا به عبارتی تولید مقاله چه وضعیتی حاکم است؟

 

کد خبر 145250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز