یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۳:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف ناکافی میوه و سبزی‌ها علت 31 درصد بیماری‌های ایسکمیک قلب و 11 درصد سکته‌های مغزی در دنیا است.

مصرف میوه و سبزی‌جات در برابر عوارض آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، در برنامه غذایی روزانه استفاده از 5 گروه غذایی اصلی توصیه شده است؛ این گروه‌ها شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات و گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها (دانه‌ها) هستند.

در سال‌های اخیر در هرم غذایی، سبزی‌ها و میوه‌ها به دلیل اهمیتی که در سلامت انسان دارند در دو گروه غذایی جداگانه به نام گروه سبزی‌ها و گروه میوه‌ها قرار گرفته‌اند.

گروه میوه‌ها شامل انواع میوه‌ها است و مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از آن توصیه می‌شود. هر واحد میوه شامل یک عدد میوه متوسط، نصف لیوان میوه‌های دانه شده (انگور و ...) نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی و یا یک چهارم لیوان میوه خشک است.

هر واحد میوه حاوی 15 گرم کربوهیدارت و 60 کیلوکالری انرژی است.‌ در هر واحد از میوه تازه، منجمد و خشک شده حدود دو گرم فیبر وجود دارد.‌ آب میوه نسبت به میوه تازه مقدار کمتری فیبر دارد. میوه‌های تازه کامل بیشتر از آب میوه‌ها حالت سیری ایجاد می‌کنند و برای افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند مناسب‌تر هستند. زیاده روی در مصرف میوه‌ها اگر موجب دریافت کالری زیاد شود می‌تواند به چاقی منجر شود.

گروه سبزی‌ها شامل انواع سبزی‌ها است و مصرف روزانه 3 تا 5 واحد از آن توصیه می‌شود. هر واحد سبزی شامل یک لیوان از انواع سبزی‌های خام، نصف لیوان سبزی‌های پخته، نصف لیوان آب سبزی‌ها و یک عدد سیب‌زمینی متوسط است. هر واحد از سبزی‌ها حاوی 5 گرم کربوهیدرات، دو گرم پروتئین و 25 کیلوکالری انرژی است. هر واحد سبزی دارای 2 تا 3 گرم فیبر غذایی است. سبزی‌ها منبع خوب ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

نقش مصرف میوه و سبزی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها:

- میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی - عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی دارند.

- میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اکسیدان‌ها و فیبرها از رسوب چربی در دیواره رگ‌ها و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کنند.

- فیبرها باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده شده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

- فیبرها باعث کاهش فشار درون روده می‌شوند واز بیماری‌هایی چون هموروئید (بواسیر) و دیورتیکولوز پیشگیری می‌کنند.

- فیبرها با کاهش سطح کلسترول خون از بیماری‌های عروق قلب و مغز جلوگیری می‌کنند.

- فیبرها تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخیر می‌اندازند و با این کار مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند و به همین علت در کنترل بیماری دیابت مفید هستند.

- فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

- میوه‌ها و سبزی‌ها نقش محافظتی در ابتلا به سرطان کولون و رکتوم دارند.

- میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از پتاسیم بوده و مصرف آنها برای کنترل فشارخون و جلوگیری از ریتم‌های قلبی نامنظم موثر است.

- میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارند.

کد خبر 145188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز