معاونان رئیس‌جمهور، دیروز از برنامه‌های دولت برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن خبر دادند.

اختصاص بودجه از اعتبارات ویژه مقابله با خشکسالی سال90، انتقال آب از ارس و کردستان، اصلاح شیوه آبیاری در بخش کشاورزی و ایجاد باران‌های مصنوعی از جمله برنامه‌های دولت است که به گفته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برخی از آنها مدتی است که آغاز شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در تازه‌ترین اظهارات خود درباره رفع معضل ارومیه گفت: برنامه‌ریزی‌ها و کارهای مربوط به رفع مشکلات دریاچه ارومیه به لحاظ فنی انجام شده یا در حال انجام است. محمدجواد محمدی‌زاده درباره اقدامات دولت برای رفع مشکلات دریاچه ارومیه اظهار داشت: خوشبختانه دولت برنامه‌های خود را در مورد دریاچه ارومیه از حدود یکسال‌و‌نیم پیش به‌طور روشن اعلام کرده و تمامی این برنامه‌ها عملیاتی شده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدجواد محمدی زاده در باره جابه‌جایی حوضه به حوضه آب تصریح کرد: انتقال آب از حوضه رودهای کردستان به دریاچه ارومیه تاکنون حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین مطالعه درباره انتقال آب از ارس انجام شده است و به‌زودی برنامه اجرایی آن آغاز می‌شود. سرمایه‌گذار آن هم تعیین تکلیف شده و جلسات نهایی در این باره برگزار شده است. به گفته محمدی‌زاده، اصلاح روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی از امسال آغاز شده است و امیدواریم ظرف برنامه 3ساله، به نتیجه برسد. وی تصریح کرد: در جلسه اخیر دولت، مشکلی که درباره کمبود منابع مورد نیاز حوضه به حوضه وجود دارد، به‌طور کامل بررسی و مقرر شد منابع مورد نیاز تماما کامل تامین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، بارور کردن ابرها در سال‌جاری را یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای رفع مشکل این دریاچه عنوان کرد و افزود: با استفاده از این روش حدود 60‌میلی‌متر افزایش بارندگی در حوضه آبریز ارومیه داشتیم و امیدواریم سال آینده این برنامه را تقویت کنیم.محمدی‌زاده افزود: خوشبختانه جلسات کارگروه تخصصی دریاچه ارومیه به‌طور منظم تشکیل می‌شود و در این سازمان هم مراقبت می‌کنیم تا تمامی مصوبات به مرحله اجرا درآید. البته باید نمایندگان مجلس هم در تامین منابع کمک کنند و دولت نیز اهتمام جدی خود را برای اجرای برنامه‌ها بگذارد.

همچنین معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به طرحی که چندی پیش نمایندگان مجلس برای حل مشکل دریاچه ارومیه داده بودند، گفت: ‌این طرح را امروز به دولت آوردیم. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین به انتقال آب از سرچشمه رودخانه زاب به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت که قرار است در این ارتباط تونل 40 کیلومتری احداث شود. وی ادامه داد: در بودجه سال 09مقدار یک میلیارد دلار برای حل برخی از بحران‌ها از جمله مقابله با ریزگردها، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌هاست که قرار است از این یک میلیارد دلار بودجه خوبی برای حل مشکل دریاچه ارومیه اختصاص داده شود و این موضوع در کمیسیون مربوطه مجلس نیز در حال بحث و بررسی است.این در حالی است که کارشناسان پیش‌تر در گفت‌و گو با همشهری انتقال آب از حوضه‌های دیگر به ارومیه را غیرکارشناسی دانسته و بر اجرای طرح جامع دریاچه ارومیه تاکید کرده بودند. همچنین طرح‌هایی نظیر بارورسازی ابرها برای ایجاد باران پرهزینه و کم بازده دانستند. 

کد خبر 144853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز