همشهری آنلاین: 27 فیلم ایرانی در رقابت پنجمین دوره جایزه سینمای "آسیاو پاسیفیک" حضور دارند.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه پنجمین جایزه سینمای آسیاو پاسیفیک اعلام کرد که این دوره با 240 فیلم (شامل 150 فیلم سینمایی، 53 فیلم مستند، 24 فیلم کودک و 12 فیلم انیمیشن) از 43 کشور مختلف منطقه آسیا و پاسیفیک حد نصاب جدیدی را بابت تعداد فیلم‌های دریافتی رقم‌زده است.

دو کشور ساموآ و قبرس نیز برای نخستین‌بار فیلم‌هایی را به این جایزه ارسال کرده‌اند.

محمد اطبایی ـ عضو آکادمی جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک ـ که در این دوره نیز به معرفی فیلم‌های ایرانی به دبیرخانه این جایزه پرداخته است، گفت: نامزدهای هر رشته در مهر ماه معرفی می‌شوند و روش انتخاب فیلم‌ها این دوره با استفاده از فن‌آوری اینترنتی تغییر کرده است.

وی توضیح داد:6 عضو هیات انتخاب، هر یک بدون ترک کشور و تنها در محل زندگی خود و با بهره‌بری از فن‌آوری ویدئویی وضوح بالای "سیسکو تله پرزنس" بحث‌های مربوط به انتخاب نامزدهای بخش فیلم‌های بلند سینمایی را انجام خواهند داد.

به گفته‌ اطبایی،اعضای آکادمی جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک که شامل اعضای پیشین و فعلی هیات انتخاب، اعضای پیشین هیات‌داوری و نامزدها و برندگان جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک بوده، می‌توانند براساس ایمیل‌های دریافتی در بخش جایزه بهترین فیلم‌های مستند و انیمیشن رای دهند.

این اعضا باید طبق دستورعمل ارسالی از دبیرخانه این جایزه، فیلم‌های این دو بخش را به صورت اینترنتی دیده و رای خود را اعلام کنند.

نامزدها و برندگان فیلم‌های مستند و انیمیشن براساس همین آرا تعیین خواهد شد.

وی افزود: نامزدهای بخش فیلم‌های بلند سینمایی توسط هیات انتخاب و جایزه‌های این بخش توسط هیات داوری بین‌المللی تعیین می‌شود. البته برای بخش فیلم‌های کودک، هیات داوری بین‌المللی مسئولیت خواهد داشت.

محمد اطبایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: به‌عنوان مشاور و عضو آکادمی جایزه سینمای آسیاو پاسیفیک (آپسا) 15 فیلم، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)، یه حبه قند (رضا میرکریمی)،اینجا بدون من (بهرام توکلی)، اسب حیوان نجیبی است (عبدالرضا کاهانی)،مرگ کسب و کار من است (امیر حسین ثفقی)، سعادت‌آباد (مازیار میری)، سوت پایان (نیکی کریمی)، آفریقا (هومن سیدی)، به امید دیدار (محمد رسول‌اف)، یک دو سه (مانیا اکبری)، انتهای خیابان هشتم (علیرضا امینی)، باد و مه (محمدعلی طالبی)، ندارها (محمدرضا عرب)، سه و نیم (نقی نعمتی) و فیلم مستند شاید فردا (رامتین لوافی) را به دبیرخانه معرفی کردم که خوشبختانه تمامی این فیلم‌ها با همکاری پخش‌کننده‌های آن به دبیرخانه آپسا ارسال شد.

وی گفت:در نهایت 27 فیلم ایرانی شامل 18 فیلم بلند سینمایی، 5 فیلم مستند، 3 فیلم کودک و 1 فیلم انیمیشن در فهرست نهایی فیلم‌های این دوره جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک قرار گرفتند که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان سازمان سینمایی معرفی کننده فیلم به این جایزه هم آثاری را به دبیرخانه آپسا معرفی و فیلم‌های آینه‌های روبرو (نگار آذربایجانی)، گلچهره (وحید موسائیان) ،بهشت اینجاست (حمید سلیمیان) در بخش کودک و قلب سیمرغ (وحید نصیریان) در بخش انیمیشن مورد پذیرش قرار گرفتند.

اطبایی افزود: نسرین میرشب، پخش کننده ایرانی مقیم فرانسه نیز سه فیلم "گشر" (وحید وکیلی‌فر)،"دختر...پدر...دختر" (پناه برخدا رضایی) و "پذیرایی ساده" (مانی حقیقی) را به دبیرخانه معرفی کرد.

در بخش مستند نیز جدا از "شاید فردا" و "جعبه سیاه"، فیلم‌های "21 روز و من" (شیرین برق نورد)، "امین" (شاهین پرهامی) و "کمی بالاتر" (لقمان خالدی) از ایران حضور دارند.

عضو آکادمی جایزه آسیاپاسفیک خاطرنشان کرد:این دوره از جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک شاهد رقابت فیلمسازان بزرگی چون ژانگ ییمو و چن کایگه از چین، آپارنا سن از هند، اصغر فرهادی از ایران، اریک خو از سنگاپور، جان وو و تسویی هارک از هنگ کنگ، هونگ سانگ ـ سو از کره جنوبی، نوری بیلجه چیلان از ترکیه، سیون سونو از ژاپن، فرد شپیسی، جولیا لی و ایوان سن از استرالیا است.

مراسم اعطای پنجمین دوره جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک در روز 3 آذر ماه در شهر "گلدکست" استرالیا برگزار خواهد شد.

در چهار دوره گذشته جایزه "آسیاو پاسفیک"، سینمای ایران حضور چشمگیری داشت.

سال گذشته، فیلم "دیگری" ساخته مهدی رحمانی جایزه بهترین فیلم بلند کودک را از جوایز سینمایی آسیا ـ پاسیفیک دریافت کرد.

سال قبل‌تر در سال 2009 اصغر فرهادی با فیلم "درباره الی" نامزد چهار جایزه از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شد.

این فیلم علاوه ‌بر نامزدی بهترین فیلم، در بخش‌های بهترین فیلم‌نامه (اصغر فرهادی)، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر زن (گلشیفته فراهانی) نامزد شده و البته سینمای ایران نماینده دیگری نیز در جوایز آسیا و پاسیفیک آن سال داشت؛ علی‌محمد قاسمی برای فیلم "چراغی در مه" نامزد بهترین فیلم‌برداری شد که در نهایت اصغر فرهادی جایز‌ه‌ ویژه هیات‌داوران و جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای "درباره‌الی" از سومین دوره‌ی جایزه آسیا پاسیفیک گرفت.

همچنین سینمای ایران در دومین دوره‌ جوایز سینمایی "آسیا و پاسیفیک" در سال 2008 موفق به دریافت دو جایزه شد.

رضا ناجی برای فیلم "آواز گنجشک‌ها" که نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود توانست جایزه‌ این بخش بگیرد و مستند "تینار" ساخته‌ مهدی منیری به‌جهت تلاش چشمگیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزه یونسکو را به‌دست آورد.

در مراسم اهدای اولین دوره‌ جایزه‌ جشنواره‌ سینما "آسیا و پاسفیک" در سال 2007 نیز سینمای ایران حضور پررنگ و موفقی داشت.

جایزه بهترین کارگردانی به رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب برای "خون‌بازی"، هومن بهمنش برای فیلمبرداری "آن سه" و "اتوبوس شب" کیومرث پوراحمد جایزه‌ بزرگ هیات داوران"آسیا و پاسفیک" را در اولین دوره دریافت کردند.

 

کد خبر 144615

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز