سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره فیلم ونیز به‌ عنوان قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان فردا (چهارشنبه) برای شصت‌وهشتمین بار فرش قرمز خود را به زیر پای سینماگران بزرگ دنیا پهن خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جشنواره فیلم ونیز که به همراه کن و برلین جزو سه رویداد مهم سینمای جهان محسوب می‌شود، فردا ـ چهارشنبه ـ با نمایش جدیدترین ساخته جورج کلونی آغاز خواهد شد.

"عید مارس" کلونی در افتتاحیه

فیلم "عید مارس" که جورج کلونی آن را با اقتباس از یک رمان سیاسی ساخته است، فردا در مراسم افتتاحیه جشنواره ونیز نمایش خواهد یافت.

جورج کلونی علاوه ‌بر کارگردانی این فیلم، در مقابل دوربین هم به ایفای نقش پرداخته است.

کلونی پروژه سینمایی اقتباسی و جدیدش را با سرمایه گذاری شرکت فیلم‌سازی لئونارد دی کاپریو آماده اکران کرده است.

جورج کلونی این فیلم را به شکل یک اقتباس سینمایی بر اساس نمایشنامه "شمال فارگوت" نوشته "بیو ویلیامسون" کارگردانی کرده است.

این نمایشنامه که توسط "بو ویلیام" نوشته شده و در سال 2008 در برادوی روی صحنه رفته است، درباره مبارزات انتخاباتی سال 2004 "هاوارد دین" در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها است.

بازیگرانی چون رایان گاسلینگ، پل جیاماتی، ماریسا تومی و فیلیپ سیمورهافمن در این فیلم حضور دارند.

آرونوفسکی بر مسند رییس هیات داوران

ریاست هیات داوران بخش بین الملل جشنواره ونیز که برنده شیر طلا را انتخاب می‌کند، امسال برعهده "دارن آرنوفسکی"، کارگردان سرشناس آمریکایی است که در سال 2008 جایزه شیر طلا را با فیلم "کشتی‌گیر" کسب کرد.

ماریو مارتونه، کارگردان ایتالیایی تئاتر و سینما، آلبا رورواچر، بازیگر ایتالیایی، آندره تشینه، فیلم‌ساز و فیلم‌نامه‌نویس ایتالیایی، تاد هینز، کارگردان آمریکایی، دیوید برن، آهنگ‌ساز و فیلم‌ساز به‌همراه الیجا لیزا آتیلا، نقاش فنلاندی دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

"برش" امیر نادری در افتتاحیه "افق‌ها"

جدیدترین ساخته امیر نادری، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا روز اول سپتامبر در افتتاحیه بخش "افق‌ها" جشنواره ونیز نمایش می‌یابد.

نادری درباره فیلم "برش" که در ژاپن ساخته شده گفت: "یکی از دلایلی که این فیلم را در ژاپن ساختم، علاقه‌ام به بازیگران ژاپنی بود که به عقیده من در مقابل دوربین از حالت و سبک ویژه‌ای برخوردار هستند.

امیدوارم بعد از ساخت این فیلم بتوانم با مردم ژاپن نزدیک‌تر باشم. این کشور برای من مانند یک شعر نو است.

من برای سینمای ژاپن احترام خاصی قائل هستم و اصلا قصد ندارم در این فیلم آن را نقد کنم".

این کارگردان ایرانی در سال 2008 نیز با فیلم "وگاس؛ براساس یک داستان واقعی" در جشنواره ونیز حضور داشت و در بخش رقابتی نامزد شیر طلا بود.

اعطای شیر طلای افتخاری به بلوچیو

طبق تصمیم برگزارکنندگان جشنواره ونیز، امسال جایزه شیر طلای افتخاری به مارکو بلوچیو اعطا خواهد شد.

برناردو برتولوچی‌، کارگردان نامدار سینمای ایتالیا قرار است یک روز پیش از اختتامیه به ‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی این جایزه را به بلوچیو اعطا کند.

بلوچیو تاکنون بیش از 20 فیلم ساخته و آخرین ‌بار فیلم موفق"وینچره" را روی پرده سینماها داشت.

وی پنج‌بار نامزد نخل طلای کن بوده است که یک‌ بار در سال 2002 برای فیلم "لبخند مادرم" جایزه هیات داوران را برده است.

این نویسنده و کارگردان ایتالیایی با اولین فیلم خود "مشت‌ها در جیب" (1965) درباره زندگی پرتنش خانواده‌ای ایتالیایی، خود را به عنوان یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایتالیا مطرح کرد.

22 فیلم به ‌دنبال کسب شیر طلا

امسال در بخش رقابتی جشنواره ونیز 22 فیلم حضور دارند که رقابت سختی برای کسب شیر طلا خواهند داشت که پولانسکی و کراننبرگ از شانس بیشتری برخوردار هستند.

رومن پولانسکی با جدیدترین فیلم‌اش "خدای کشتار" که براساس فیلم‌نامه اقتباسی از نمایش‌نامه برنده جایزه تونی نوشته یاسمین رضا ساخته شده به ونیز آمده است.

کیت وینسلت، جودی فاستر، کریستوفر والتز و مت دیلون در این فیلم نقش‌آفرینی داشته‌اند.

دیوید کراننبرگ نیز با فیلم "یک شیوه خطرناک" چشم به شیر طلا دوخته است.

این فیلم با حضور بازیگرانی چون ویگو مورینتس،  میشل فاسبندر و کرا نایتلی محصول کشورهای کانادا و آمریکا است.

"بلندی‌های بادگیر" جدیدترین ساخته آندره آرنولد به‌همراه "شرم‌ساری" ساخته استیو مک‌کوئین، برنده دوربین طلای جشنواره کن از دیگر آثار سرشناس هستند.

اعطای لقب شوالیه با آل پاچینو

آل پاچینو، بازیگر صاحب‌نام سینمای جهان امسال لقب شوالیه را از جشنواره ونیز می‌گیرد. پیش از این سینماگرانی چون تاکاشی کیتانو و‌ سیلوستر استالونه موفق به دریافت این عنوان شده بودند.

پایان جشنواره با "دوشیزه افسرده"

شصت‌وهشتمین جشنواره ونیز روز 10 سپتامبر با نمایش فیلم "دوشیزه افسرده" ساخته ویت استیلمن پایان خواهد یافت.

این فیلم چهارمین ساخته بلند استیلمن است که با اولین فیلم بلندش در سال 1990 با نام "متروپولیتن" نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد.

نگاهی کوتاه به گذشته‌ای طولانی

اولین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال 1943 راه‌اندازی شد تا این رویداد سینمایی امروزه قدیمی‌ترین فستیوال فیلم در دنیا نام بگیرد و در کنار جشنواره‌های برلین و کن سه فستیوال معتبر سینمایی محسوب می‌شود.

ارزشمندترین جایزه جشنواره ونیز تندیس "شیر طلا" است که در سال 1949 برای اولین‌بار برای تقدیر از بهترین فیلم بخش رقابتی اعطا شد.

"هنری ژرژ کلوزو" فرانسوی اولین کارگردانی بود که با فیلم "مانون" موفق به دریافت شیر طلا شد.

این جایزه معتبر تاکنون تنها چهاربار به بیش از یک کارگردان رسیده است؛ ژانگ ییمو (1999 و 1992) و آنگ لی (2007ـ 2005) دو کارگردان سرشناس آسیایی هستند که دوبار این جایزه را گرفته‌اند و به‌همراه آندره کایاته (1960 و 1950) و لوئیس مال (1987 و 1980) از رکوردداران جشنواره ونیز هستند.

کارگردانان فرانسوی با کسب 14 جایزه شیر طلا پرچم‌دار کشورهای دریافت‌کننده این تندیس معتبر هستند.

اما یکی از انتقاداتی که به برگزارکنندگان جشنواره ونیز وارد می‌شود، تمایل زیاد به اعطای شیر طلا به کارگردانان اروپایی است. به طوری که از 54 برنده جایزه شیر طلای ونیز تا به امروز،‌ 33 کارگردان از کشورهای اروپایی بوده‌اند.

این گرایش پیش از دهه 80 میلادی شکل افراطی به خود گرفته بود؛ تا جاییکه فقط 3 نفر از 21 کارگردان برنده شیر طلا از خارج از اروپا بودند.

البته کارگردانان آمریکایی نیز از این بی‌مهری بی‌نصیب نمانده‌اند و تنها 4 کارگردان اهل هالیوود شامل سوفیا کوپولا، دارن آرونوفسکی، جان کازاواتاس و روبروت آلتمن موفق به دریافت شیر طلا شدند.

کارگردانان زن نیز به سختی توانسته‌اند در جشنواره ونیز درخشش داشته باشند.

در شصت‌وهفت دوره برگزاری جشنواره ونیز، فقط چهار کارگردان زن شامل سوفیا کوپولا از آمریکا، مارگارت فن تروتا از آلمان، میرا نایر از هند و آگنس واردا از بلژیک شیر طلا را کسب کرده‌اند.

 

کد خبر 144473

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز